Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:12

Ik heb een vraag. Sinds een paar maanden heb ik een merrie van 12. Door omstandigheden is er met haar niet veel gedaan tot nu toe. We zijn het werk nu aan het opbouwen en dat vindt zij heerlijk. Van de vorige eigenaar heb ik de micklem erbij gekregen en voor mijn vorige paard gebruikte ik er ook al een. In het begin met rijden loopt zij mooi ontspannen over de rug. Na een tijdje begint zij met haar hoofd omhoog te slaan. Zou dit kunnen komen doordat er toch nog te veel druk achter de oren is? Nb tandarts is geweest, medisch ook alles uitgesloten door de da. Zadelmaker komt iedere 3 maanden omdat zij fysiek heel erg verandert.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:39

Dankjewel voor de uitleg Lauke :D .

Hier helaas ook brede kaken en neus :Y)

Mickskeh

Berichten: 148
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:00

pluisje88 schreef:
Heb je een foto? Kan hem niet vinden op de site.


Het zijn gewoon de hoofdstellen van de site. Misschien niet het traditionele anatomische hoofdstel zoals de micklem, maar een ander anatomisch model. Door alle nieuwe snufjes, ander materiaal en een andere sperriem bijvoorbeeld, verdeeld het de druk optimaal en werkt het dus grootendeels hetzelfde als de traditionele anatomische hoofdstellen. Weinig druk achter de oren, weinig druk op de neus en het bit ligt vrij.

Verder ben ik geen expert of iets, maar mijn merrie die extreem gevoelig is op druk, geeft eigenlijk nooit meer een kik. Dus ben er blij mee :)

Hoop dat de quote goed is gegaan, ben een beetje aan het rommelen geweest


Afbeelding

Afbeelding

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:03

Djeradalover schreef:
Dankjewel voor de uitleg Lauke :D .

Hier helaas ook brede kaken en neus :Y)


Ja dat is niet altijd even handig Haha. Maar de kaakriem gaat in de volgende lichting nog iets aangepast worden zodat hij nog iets ruimer verstelbaar is. Maar voor nu moeten we het voorlopig met deze doen, welke ook zeker niet slecht is :)

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:21

Hoi Lauke, passen deze hoofdstellen ook voor bijvoorbeeld een Tinker met groot hoofd?

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:37

Willemina_L schreef:
Hoi Lauke, passen deze hoofdstellen ook voor bijvoorbeeld een Tinker met groot hoofd?


Dit is natuurlijk totaal afhankelijk van het hoofd van je paard. Helaas kan ik daar vanaf de computer geen antwoord op geven. Dit zou je echt moeten passen.
Wel is hij zeker afgestemd op wat bredere neuzen enkel de kaakriem valt iets klein uit. Maar met een langer/groter hoofd komt deze ook iets meer naar onder op de kaak te liggen waardoor er weer wat meer ruimte is voor de kaakriem.
Dus ja, erg lastig beoordelen vanachter een beeldscherm.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:17

Lauke schreef:
Willemina_L schreef:
Hoi Lauke, passen deze hoofdstellen ook voor bijvoorbeeld een Tinker met groot hoofd?


Dit is natuurlijk totaal afhankelijk van het hoofd van je paard. Helaas kan ik daar vanaf de computer geen antwoord op geven. Dit zou je echt moeten passen.
Wel is hij zeker afgestemd op wat bredere neuzen enkel de kaakriem valt iets klein uit. Maar met een langer/groter hoofd komt deze ook iets meer naar onder op de kaak te liggen waardoor er weer wat meer ruimte is voor de kaakriem.
Dus ja, erg lastig beoordelen vanachter een beeldscherm.

Je hebt pb

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:39

Ik kom even binnenvallen omdat ik opzoek ben naar een ander hoofdstel heb nu de Micklem die erg goed bevalt. Helaas vindt ik de leerkwaliteit wat minder maar veder loopt mijn paard er super op. Heb 2 hoofdstellen gezien die mij wel aanspreken de ps of sweden pioneer of de schockemöhle equitus beta. Heeft iemand ervaring met deze hoofdstellen welke is te vergelijken met de Micklem?

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:38

paardje2013 schreef:
Ik kom even binnenvallen omdat ik opzoek ben naar een ander hoofdstel heb nu de Micklem die erg goed bevalt. Helaas vindt ik de leerkwaliteit wat minder maar veder loopt mijn paard er super op. Heb 2 hoofdstellen gezien die mij wel aanspreken de ps of sweden pioneer of de schockemöhle equitus beta. Heeft iemand ervaring met deze hoofdstellen welke is te vergelijken met de Micklem?


De schockemohle heeft net zoals micklem een kort bakstuk aan de neusriem dus die komt qua werking beter in de buurt dan de ps

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:47

Weet je toevallig wat de werking van de ps of sweden is en of die zo veel anders is? Ik vindt de losse bakstukken jammer maar verder spreek hij mij wel aan. De schockemohle lijkt de neusriem op sommige foto's heel hoog te zitten

Charlotte446

Berichten: 646
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:13

Ik heb de Aquila vandaag binnen gekregen. Kunnen jullie kijken of het goed zit?

Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:18

Rena100 schreef:
germie schreef:
Ik vind een anatomisch kopstuk anatomisch genoeg. Verder vindt mijn paard sperriemen vervelend. Een losse hoge neusriem (omdat je immers op wedstrijden met neusriem moet rijden) is dan genoeg.
Micklem, en consorten: ik vind ze zooooo lelijk dat ik ze echt niet durf te kopen om te proberen. Als ik na 5 minuten geen verschil merk blijft zo'n hoofdstel in een hoekje op zolder liggen omdat je het echt nooit voor 'mooi' kunt gebruiken. Als het zou werken zou ik er voor open staan. Dan werden neusriem en frontriem met glitters opgefraaid. Er iets meer van maken dan.
Ik heb de neppers wel eens gezien voor rond de 40 euro. Maar is het leer dan wel goed genoeg?

Ik heb 1 mooie glitter lage neusriem in het zwart. Maar mijn paard heeft het liefst dus niets om de neus. Dus die wordt ook niet gebruikt, maar hangt tenminste gewoon mooi te zijn.

Wat ik wel echt een probleem vind van de anatomische kopstukken is dat deze vaak verwachten dat je de neusriem aan een riempje van het kopstuk vastmaakt. Dit maakt dat je GEEN eigen neusriem kunt pakken. Ik wil gewoon een kopstuk met 2 leertjes voor bakstukken en wil de neusriem gewoon achter de oren langshalen (en ja, dat kan ook zonder het anatomische te veranderen, je legt de neusriem dan via een sleufje over het kopstuk).


Volgens mij kan je bij Kramer dat soort kopstukken krijgen. Om je eigen neusriem aan te maken. Ergens een paar pagina's terug ook nog gepost hier.

zal eens kijken, hoewel ik niet direct een nieuw hoofdstel nodig heb. Ik heb er genoeg. Allemaal niet anatomisch, maar i kkan nog zeker 10 paarden vooruit. :+

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:20

Charlotte446 schreef:
Ik heb de Aquila vandaag binnen gekregen. Kunnen jullie kijken of het goed zit?

[ [url=m/xDXJW7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gEPLYK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gaaf! Hij lijkt goed te zitten en jeetje wat is ie ruim verstelbaar :=.

Heeft jouw paard een wat groffer hoofd of lijkt dat zo omdat het neusriempje vrij smal is? En hoe vind je de leerkwaliteit voelen? Sorry mega nieuwsgierig! :D

Charlotte446

Berichten: 646
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:25

Hij heeft inderdaad een wat grover hoofd :+ Het is een Groninger.

Hij is zeker heel ruim verstelbaar! Riempjes langs het hoofd voor de lengte van het bakstuk en neusriem zijn best lang. De neusriem zit nu heel los en op het een-na-laatste gaatje. Dus zeer geschikt voor paarden met een groter hoofd :) Maar vanwege het aantal gaatjes die er nog zijn, kan het hoofdstel nog iets groter en ook een stuk kleiner gemaakt worden.

Kwaliteit is even wennen al valt het me zeker niet tegen. Ik heb nu een Premiera hoofdstel dat echt heel soepel en zacht is. Heb de versie van PS of Sweden vorige week in mijn handen gehad en die vond ik maar stug.


Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Charlotte446 op 03-12-18 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:25

Hoihoi! Mag ik hier een vraagje stellen?
Ik wil dit voorjaar rustig aan eens gaan kijken voor mijn 2 jarige voor een hoofdstel, zodat we rustig kunnen wennen aan het bit, en straks er mee longeren etc. Nou wil ik heel graag een anatomische, maar ik vroeg me af of je deze ergens ‘zelf’ samen kunt stellen? Ik ga namelijk verschillende maten nodig hebben vrees ik :+ meneer heeft een flinke kaakpartij maar een heel fijn neusje. Iemand tips?

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:38

Volgens mij kan dat bij bridle2fit!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:38

Renee_S schreef:
Hoihoi! Mag ik hier een vraagje stellen?
Ik wil dit voorjaar rustig aan eens gaan kijken voor mijn 2 jarige voor een hoofdstel, zodat we rustig kunnen wennen aan het bit, en straks er mee longeren etc. Nou wil ik heel graag een anatomische, maar ik vroeg me af of je deze ergens ‘zelf’ samen kunt stellen? Ik ga namelijk verschillende maten nodig hebben vrees ik :+ meneer heeft een flinke kaakpartij maar een heel fijn neusje. Iemand tips?


Kramer sowieso, volgens mij Bridle2Fit?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:41

Ga ik daar eens rondneuzen, bedankt!

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:07

Equibling heeft leuk spul vind ik, maar niet in het bruin, jammer. Lijkt wel weer enorm op bridle2fit. Tja, er kan op zich ook weinig unieks zijn aan een hoofdstel natuurlijk. ;)
Bij Kramer heb je mixx and match om zelf samen te stellen en bij bridle2fit kan dat dus ook. Maar het geheel wordt wel extreem duur, je kunt er gewoon 3 andere hoofdstellen van kopen :O

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:06

Danuah schreef:
Zal je het willen laten weten? Mag ook in pb!


Mijn paard heeft een Cob maat. Ik wilde het hoofdstel voor een hackamore en die valt met dit hoofdstel echt te laag. Kan ook niet korter versteld worden helaas. Maat 0 zal te klein zijn voor oren, keel en frontriem. Heel jammer want rondom haar oren (erg gevoelig) zat hij prima..... ze vallen dus erg groot!!!

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:13

paardje2013 schreef:
Weet je toevallig wat de werking van de ps of sweden is en of die zo veel anders is? Ik vindt de losse bakstukken jammer maar verder spreek hij mij wel aan. De schockemohle lijkt de neusriem op sommige foto's heel hoog te zitten


Zo zou de Schockemohle moeten liggen:

Afbeelding

ApplePapple

Berichten: 2743
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:32

Afbeelding
Afbeelding

Passier spirit

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:57

paardje2013 schreef:
Ik kom even binnenvallen omdat ik opzoek ben naar een ander hoofdstel heb nu de Micklem die erg goed bevalt. Helaas vindt ik de leerkwaliteit wat minder maar veder loopt mijn paard er super op. Heb 2 hoofdstellen gezien die mij wel aanspreken de ps of sweden pioneer of de schockemöhle equitus beta. Heeft iemand ervaring met deze hoofdstellen welke is te vergelijken met de Micklem?


Ik heb zojuist het nieuwste hoofdstel van EquiBling online gezet. De L'equi Boston. Deze zit precies tussen de shockemohle en midklem in. Misschien dat die wat voor je is?

Afbeelding
https://www.equibling.nl/product/lequi- ... hoofdstel/

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:02

Die is ook gaaf. Heb nu eerst de ps of sweden nirak besteld hoop dat ik hem snel binnen heb. Heeft iemand ervaring met dit hoofdstel ik mocht hem gelukkig eerst testen bevalt hij niet mag hij terug.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:27

Je hebt echt prachtige hoofdstellen Lauke!
Nog net jammer dat de Micklem (nog) de enigste goede is die met en zonder bit kan.
Maar jouw bitloze staat nu bovenaan mijn lijstje!