Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:39

En hvpolo heeft een soort zelfde model alleen veel mooiere pasvorm .
Waar micklem en prestec niet mooi paste , pastte hier de hvpolo wel mooi
Had alleen een cob moeten hebben ipv full
Dus nu ligt hij werkeloos .

duco
Berichten: 56
Geregistreerd: 15-01-06

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:24

Afbeelding
Afbeelding
Hallo, deze fell pony wordt binnenkort 3 jaar. Ik heb de micklem competition 2 voor hem besteld. Grote cob. Wat vinden jullie van de pasvorm? Hij was erg beweeglijk met zijn mond, heb geprobeerd om duidelijke foto’s te maken. Zelf dacht ik de kortere bitriempjes te gaan gebruiken ipv de langere die er nu op zitten. Alvast bedankt.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:40

duco schreef:
[ [url=m/lUebhF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TAv4pd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hallo, deze fell pony wordt binnenkort 3 jaar. Ik heb de micklem competition 2 voor hem besteld. Grote cob. Wat vinden jullie van de pasvorm? Hij was erg beweeglijk met zijn mond, heb geprobeerd om duidelijke foto’s te maken. Zelf dacht ik de kortere bitriempjes te gaan gebruiken ipv de langere die er nu op zitten. Alvast bedankt.


Ik vraag me af of bij de normale cob het schuine stuk
van jukbeen naar neusriem korter is. Vind deze nu erg lang er uit zien waardior de neusriem wat laag op hoofd zit. Maar hoger kan die ook niet omdat dan de hoek op het jukbeen te hoog komt. Zo te zien heb je ook nog veel ruimte over in de gaatjes dat een kleiner maatje misschien de moeite waard is?
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 11-04-24 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:48

dieseltje09 schreef:
Een kort bakstuk zorgt voor minder ruis en ontziet de tong meer. Maar het zorgt ook voor een hele vaste setup zonder flexibiliteit.
Een paard kan het bit niet liften. Daarnaast komt de druk van jou ruiterhand ook voor een deel op de neusriem terecht.
Ook dat vinden niet alle paarden fijn.

Het is dus zoeken naar wat voor jou paard wel of niet werkt. Micklem heeft een behoorlijke uitgesproken vorm die maar net moet passen.

Als de hoek van de neusriem niet klopt past het hoofdstel niet ;)

De Schockemöhle Equitus hoofdstellen bv lijkt het zelfde maar door vorming van de neusriem is de drukverdeling anders en heeft Schockemöhle meer types neusriemen omdat niet alle paarden het zelfde prettig vinden. (Alleen al het simpele verschil tussen wel of geen riem onder het bit door)
Maar ook dat moet maar net passen bij jou paard

Presteq is ook weer meer van het zelfde, die zou nog meer de jukbenen ontzien maar de vorm die in dat hoofdstel zit is helemaal maar voor weinig paarden echt weg gelegd.. Ik kom maar weinig paarden tegen waar de Presteq echt mooi bij aansluit zoals je hem anatomisch gezien wilt hebben…

En dan heb je uiteindelijk echt gewoon meer ruimte voor individuele aanpassingen met een hoofdstel met een kopstuk, lange bakstukken en losse neuriem. Mits je het hoofdstel uit losse onderdelen kan samenstellen ;)
Of een hoofdstel dat niet zo star is en lengte van de neusriem of je de hoek kan veranderen.
Bv de nieuwe PS die wel de hoek van de neusriem kan aanpassen als je het vaste bakstuk wilt houden omdat jou paard het daar wel fijn op doet. Maar meten/passen en testen is weten!

De mijne wil graag zijn bit kunnen liften zoals hij graag wilt, hij houd van die flexibiliteit en merk nu ik weer op een hoofdstel met lange bakstukken rij dat hij dat prettiger vind.
Daarnaast lijkt de combi druk op bit en neusriem hem niet goed te doen

En de micklem sluit voor de mijne bv niet mooi aan en dus op de verkeerde plekken druk geeft…
Das het nadeel van 1 model, leuk voor een “standaard” hoofd maar met het kleine anglo arab koppie van mijn paard geen optie. Die neusriem word te groot. Overigens voor mijn oude fjord was het anders om, die moest maat groter vanwege de omtrek van zn neus maar dan was het hoofdstel weer aan de andere kanten te lang…

Wauw dankjewel voor je uitleg! Hoe heet dat nieuwe hoofdstel van PS?
Hier nog een mooie foto. Het staat hem wel maar het moet natuurlijk ook praktisch zijn
Afbeelding

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:56

MyWishMax schreef:
Mooie duidelijke uitleg.
En die verkeerde pasvorm lijkt hier ook zo te zijn. Helemaal duidelijk is het niet, maar hij lijkt niet goed om het jukbeen heen te liggen maar er juist precies op. En dus precies op plek die je wilt vermijden.

De hals en kaak en de verbinding heeft verder weinig te maken met het hoofdstel.

Hier betere foto’s
Afbeelding

Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:59

Die vind ik nog niet echt super duidelijk, maar dit is in ieder geval niet de juiste pasvorm voor jouw paard. De neusriem ligt precies bij het jukbeen gedeelte dat je vrij wilt houden en dat is een bekend probleem bij zulke neusriemen omdat het echt precies goed moet passen boj de vorm van het hoofd en elk paard anders is. Dan is dus ook meteen het hele idee van een anatomisch hoofdstel weg, want ipv de zenuwen vermijden, ligt het er precies op.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 22:02

MyWishMax schreef:
Die vind ik nog niet echt super duidelijk, maar dit is in ieder geval niet de juiste pasvorm voor jouw paard. De neusriem ligt precies bij het jukbeen gedeelte dat je vrij wilt houden en dat is een bekend probleem bij zulke neusriemen omdat het echt precies goed moet passen boj de vorm van het hoofd en elk paard anders is. Dan is dus ook meteen het hele idee van een anatomisch hoofdstel weg, want ipv de zenuwen vermijden, ligt het er precies op.

Ja precies en de neusriem iets hoger kom ik weer niet uit met de kaakriem. Hmm nou weer goede reden om verder te kijken. Ik heb nog een simpel hoofdstel met lage neusriem liggen

MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 22:05

Met neusriem hoger komt die nog meer op de verkeerde plek bij het jukbeen te liggen. Want die hoek die de neusriem maakt van het gedeelte op het neusbot naar het schuine gedeelte wat naar bakstuk loopt verandert niet.

duco
Berichten: 56
Geregistreerd: 15-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 22:07

Daphneeeej schreef:
duco schreef:
[ [url=m/lUebhF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TAv4pd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hallo, deze fell pony wordt binnenkort 3 jaar. Ik heb de micklem competition 2 voor hem besteld. Grote cob. Wat vinden jullie van de pasvorm? Hij was erg beweeglijk met zijn mond, heb geprobeerd om duidelijke foto’s te maken. Zelf dacht ik de kortere bitriempjes te gaan gebruiken ipv de langere die er nu op zitten. Alvast bedankt.


Ik vraag me af of bij de normale cob het schuine stuk
van jukbeen naar neusriem korter is. Vind deze nu erg lang er uit zien waardior de neusriem wat laag op hoofd zit. Maar hoger kan die ook niet omdat dan de hoek op het jukbeen te hoog komt. Zo te zien heb je ook nog veel ruimte over in de gaatjes dat een kleiner maatje misschien de moeite waard is?

Bedankt voor je mening. Ik deel je mening dat het hoofdstel ruim valt. Ik twijfelde ook over de hoogte van de neusriem. Ik ga nog eens knutselen met de hoogte van de neusriem.

Hieperdi
Berichten: 2548
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 22:21

Bedankt voor het meedenken ik zou dan denk ik voor de Prestec of Pioneer van PS gaan. Heel mooi hoofdstel ook,vind ik. Weet iemand misschien ook of je ergens hoofdstellen kunt testen? Het is een aardige klap geld :+

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 23:17

Kan iemand hier meedenken? Voor mijn merrie heb ik onderstaand hoofdstel van eqp, maar momenteel loopt ze fijner zonder neusriem. Nou vind ik de ps of Sweden Helsinki een super mooi hoofdstel maar net te donker bruin bij de rest van m’n spullen. Momenteel heb ik de bakstukken aan het voorste riempje gedaan, en m’n idee was een losse keelriem ergens te vinden om aan de achterste riempjes te hangen en dan zou ik klaar zijn. Echter blijkt die zoektocht moeilijker dan gedacht. Het hoeft niet 100% te matchen, het leer van de frontriem is ook net een tint donkerder, daar kan ik mee leven.
Of een los kopstuk (anatomisch) zonder ‘overbodig’ riempje is ook een optie, maar daarvan is het meeste logischerwijs weer op een neusriem gebouwd. Ik zag bridle2fit, maar ik vind hun kleuren bruin heel moeilijk in te schatten of die matchen. En de br tobacco op agradi is te rood vrees ik.

Geen charmante foto van het paard maar hoofdstel is wel duidelijk.
Afbeelding

Afbeelding

goldyc

Berichten: 755
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 05:01


MyWishMax

Berichten: 25326
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 05:04

Bridle2fit is donkerder als je de havanna neemt. De andere kleur is juist weer te licht en oranje als ik het zo zie.

De havanna kleur zou nog wel kunnen hoor, maar is sowieso donkerder. Ik heb geen goede duidelijke foto van de kleur helaas. Kan ik wrl maken vanmiddag.

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:40

Iemand enig idee of er nog ‘goedkopere’ merken zijn met hoofdstellen die vaste bakstukken hebben? Maatje cob en met sperriem

Wil het namelijk eens proberen voordat ik veel geld uitgeef anders is het een beetje zonde :+
Laatst bijgewerkt door Jonnekee op 21-04-24 10:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:46

Jonnekee schreef:
Iemand enig idee of er nog ‘goedkopere’ merken zijn met hoofdstellen die vaste bakstukken hebben?

Wil het namelijk eens proberen voordat ik veel geld uitgeef anders is het een beetje zonde :+

horsegear en felix buhler zijn niet mega duur, ik stuur je een pb

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:01

Hooks heeft ook veel. Nika heeft soms ook mooi spul in de collectie. Beide nog weer goedkoper dan Felix buhler. Ik heb een nika, een Felix buhler en een Hooks. Er zit verschil in, maar alledrie is de prijs/kwaliteit verhouding zeer netjes.

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:45

Ik kom hier nog eens van mij laten horen! Ondertussen rij ik Iro al 6 maanden met een rambo micklem, en ik ben hier zo tevreden van! Ik heb de 2e versie en het leer is nog steeds zo goed als nieuw. Ik heb enkel een klein probleem met de frontriem. Regelmatig zit hij scheef als het hoofdstel net aan is, en af en toe zakt ie ook scheef bij het rijden. De frontriem is niet te klein want er is meer dan ruimte genoeg, en het is ook niet alsof het hoofdstel net past, zijn maat is ideaal voor hem. Nu is de vraag of ik hier wat aan kan doen, want soms valt dit mij op voor ik opstap, en soms valt het pas op als ik een foto doorgestuurd krijg

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:48

Ff het lusje iets verder dicht maken?

evilginger

Berichten: 210
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 21:50

Daar had ik nog niet aan gedacht haha, zou ook geen idee hebben hoe ik er aan zou beginnen

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 22:02

Elastiekje eronder doen . Gewoon een zwart manen elastiekje , valt niet op en dan zakt je frontriem niet meer scheef

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 14:24

Inmiddels het hele topic doorgelezen, maar kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag.
Ik wil een PS of Sweden anatomisch hoofdstel aan gaan schaffen voor mijn jonge paardje. Qua looks vind ik de Paladin het mooiste, ben niet zo van de witte stiksels op een hoofdstel. Maar nou lees ik op de site van PS dat het model Pioneer echt aanbevolen wordt voor het jonge paard en de Nirak ook.
Iemand die daar ervaring mee heeft?
Uiteindelijk weegt het comfort van mijn paard hoger dan de looks.

Farjen

Berichten: 7994
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:23

De paladin heeft toch geen witte stiksels? Of toch die van mij niet :) Ik heb deze gebruikt vanaf net zadelmak. Ik heb ook van hooks een micklem look a like gebruikt maar hij liep er niet anders op.

Afbeelding

De Pioneer en nirak vind ik ook interessant, maar het is zo poedersuiker dat je ze niet kan ergens passen/uitproberen :(

Igniss

Berichten: 995
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:24

-O-
Milka schreef:
Inmiddels het hele topic doorgelezen, maar kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag.
Ik wil een PS of Sweden anatomisch hoofdstel aan gaan schaffen voor mijn jonge paardje. Qua looks vind ik de Paladin het mooiste, ben niet zo van de witte stiksels op een hoofdstel. Maar nou lees ik op de site van PS dat het model Pioneer echt aanbevolen wordt voor het jonge paard en de Nirak ook.
Iemand die daar ervaring mee heeft?
Uiteindelijk weegt het comfort van mijn paard hoger dan de looks.


Ik heb de look-a-like van de pionier gehad van hooks. Maar mijn merrie vond het helemaal niets dat haar neus zo 'opgesloten' zat. De Nirak heeft hetzelfde kwa neusriem. Dus dat moet je wel fijn vinden. Heb die van mij dus maar weer te koop gezet.

Momenteel rij ik met de helsinki waar ik heel tevreden van ben.
Wel wil ik de Paladin nog gaan proberen zonder sperriem. Die vind ik ook heel prettig om te zien. Zeker als de neusriem losjes is. Want zonder neusriem mag je niet starten :')

Milka

Berichten: 2112
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:40

Farjen, klopt dat de Paladin geen witte stiksels heeft. Daarom vind ik dat model ook het mooiste.
Bedoelde dat de Nirak en de Pioneer allebei wel witte stiksels hebben

Igniss, dat is ook iets om over na te denken inderdaad. Ik vind het er persoonlijk ook minder prettig uit zien.

Denk dat ik toch blijf sparen voor de Paladin inderdaad

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 15:50

Mijn paard vind de palladin helemaal niks en pioneer wel :j is een heel vriendelijk hoofdstel.