Sinds de verkoop van mijn pony heb ik al een tijdje geen zadel in gebruik gehad. Nu komt langzaam aan het moment dat mijn nieuwe paard een beetje bereden gaat worden. Ik leid haar zelf op volgens de academische dressuur. We zijn met het rijden nog heel basis bezig. We stappen wat rond en kunnen een paar pasjes draven.
Graag zou ik de drafstukjes wat gaan verlengen, maar ik merk dat ik daarbij zelf de balans mis om haar tijdens een langer stuk draf niet in de weg te gaan zitten. We rijden momenteel met een barebackpad, wat inprincipe heel fijn is omdat ik alles voel wat er onder mij gebeurd. Maar de merken die ik heb geprobeerd passen haar helaas niet goed. Hij wilt namelijk nogal eens, of eigenlijk altijd, een flink stuk naar achteren schuiven.
Omdat ze uiteraard nog lang niet opgeleid is, volgroeid is en nog flink moet toenemen in massa zit ik zelf een beetje in dubio wat te doen. Hoe pakken jullie soortgelijke problemen aan?
Kort gezegd vind ik het barebackprincipe fijn, maar is mijn balans daar nog niet goedgenoeg voor/is ze eigenlijk vrijwel niet uit te zitten met haar schwung en dressuurgangen. Wat meer steun is dus gewenst, en eigenlijk heb ik ook het vermoeden dat bbp gewoon niet werkt op haar rug...

Hier zie je ook afdruk van de singel na zo een 10 min stappen... Hier schuift hij MINIMAAL heen.