Je kan het beste even de maten opnemen, dan kun je precies uitzoeken wat je nodig hebt. Een veulendeken heeft meestal veel verstelmogelijkheden maar geen kruissingels. En van voor klittenband, sommige ponnies maken dat makkelijker los.
Maar waarom wil je eigenlijk nu nog een deken opdoen? Ze hebben nu al een dikke vacht aangemaakt, dus al je nu nog een deken op doet doe je je pony geen plezier Dan kan je beter volgend najaar met dekens beginnern en deze winter overslaan.
Een paard heeft eigenlijk geen zweetdeken nodig. De vacht werkt namelijk hetzelfde als een zweetdeken (transporteert het vocht naar buiten) zweetdeken zijn er ook op gemaakt om hetzelfde te werken als de vacht voor paarden die geschoren zijn en dus geen vacht meer hebben. Je kunt eenpaard met winter acht gewoon na het uitstappen nat op de wei zetten. Eigenlijk is het ook logisch, want het zou een beetje raar zijn als een paard in het wild ontsnapt is aan de vijand en dan vervolgens doodgaat aaneennverkoudheid.
ikkeniet
Geplaatst: 14-11-18 15:36
Ik heb vorige week met spoed een mini gekregen, omdat ik het maatje van mijn paard de volgende ochtend met spoed moest laten inslapen. Helaas zat het arme ding onder de luizen, en heb ik haar de volgende dag meteen moeten scheren en wassen. Omdat ik dus op korte termijn een deken nodig had, ben ik even wezen kijken bij de fouragehandel. En daar een regendekje gekocht voor een kalf. Paste prima en een mooie ( nood) oplossing.