Tegenstrijdige berichten: gebroken of ongebroken

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wifa

Tegenstrijdige berichten: gebroken of ongebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-18 16:45

Beste allemaal,
Ik ben een nieuwe gebruiker en heb al veel opzoekingswerk gedaan, maar ik vind steeds tegenstrijdige berichten. Dus voor eens en voor altijd had ik graag een correct antwoord gekregen.
Wat is het vriendelijkst voor het paard: een enkel gebroken stang, een dubbel gebroken stang of een ongebroken stang (type Kimblewick)?
Ik heb het wel degelijk over een stang, niet over een ongebroken trens. In de winkel vertelden ze mij dat een dubbel gebroken het vriendelijkst is, omdat het de vorm van de mond aanneemt. Maar als ik de werking bekijk, lijkt mij dat juist het onvriendelijkst. Ik vermoed dat een ongebroken stang het vriendelijkst is. Ik ga ervan uit dat de mensen van de winkel er toch meer over zouden weten dan ikzelf, maar ik begin nu toch wel sterk te twijfelen. Wie geeft mij een correcte uitleg?
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Wifa op 04-11-18 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Re: Tegenstrijdige berichten: gebroken of ongebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:50

Vriendelijk is een lastig woord hier.
Het is namelijk heel erg paard afhankelijk. het ene paard vindt een dikker bit fijner, het andere heeft daar de ruimte niet voor.
Zelfde is met dubbel/enkel en ongebroken.
Stangen komen overigens ook voor in dubbel/enkel en ongebroken.
Trenzen zijn over het algemeen vriendelijker dan stangen, omdat ze maar op één plek inwerken (de mond) waar een stang ook op het kopstuk en (met kinriem) op de kin inwerkt.

Dubbelgebroken en ongebroken worden vaak als vriendelijk gezien, waarbij bij ongebroken het kan zijn dat een paard het onduidelijk vindt wat links en rechts is, aangezien het bit niet meebeweegd wat dat betreft.

Overigens hebben ook bitringen/vormen invloed, een kneveltrens heeft een andere invloed dan een water of d-trens.

Het correcte antwoord imo: daar waar je paard het beste op loopt.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:57

Bij hefboomwerking: altijd ongebroken nemen, of een bit dat blokkeert bij druk zoals myler of billy allen mondstukken.
Gebroken bitten knijpen namelijk de mondhoeken naar elkaar toe, en dat is bij een trens al niet heel fijn als je er druk op zet, maar bij een bit met hefboomwerking worden die krachten op het bit en dus het knijpen nog eens extra versterkt.
Zoek je een bit dat de vorm van de mond volgt, dan kun je bv een bit met tongboog nemen, maar dan komt er juist weer meer druk op de lagen/tandvlees.

Mensen die in een ruitersportwinkel werken hebben helaas lang niet altijd genoeg kennis van zaken, net zoals mensen in een dierenspeciaalzaak dat ook vaak niet hebben.

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:06

Vriendelijk is individueel. Paard afhankelijk in anatomie mond, en simpelweg in voorkeur waar wel en geen druk acceptabel is. En heel afgezaagd maar waar: de ruiterhand. Stil, omrustog, teveel trekken?
Welk bit voor het individuele paard dan het vriendelijkste is, kan totaal verschillen.

Voorbeeld: mijn paard rijd ik met liverpoolstang. Hij is voor de wagen beleerd voordat hij onder het zadel ging, en de toenmalige eigenaar wilde graag dat ik op dit bit door reed. (was toen mijn verzorgpaard) Een hele hoop commentaar gehad op het feit dat ik met stang reed, en uiteindelijk een paar trensen geprobeerd. Enkelgebroken en dubbelgebroken. Bij iedere trens eindigde de rit binnen 5 minuten in een serieuze rodeo. Met 4 benen de lucht in, omdraaien, paar x achter elkaar en nabokken. Hoe vriendelijk trensen op papier mogen zijn: mijn paard denkt daar anders over.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:12

Voor een trens wordt inderdaad vaak aangenomen dat dubbel gebroken het vriendelijkst is. Maar het hele vriendelijk/onvriendelijk verhaal is nogal subjectief.
Betreft de kimblewick: als je gaat voor ongebroken heeft het paard het mondstuk over tong en lagen liggen afhankelijk van de dikte van de tong. Ook kan het paard afhankelijk van de ruimte het bit iets optillen met zijn tong, zodat er minder druk op de lagen is. Deze optie is er niet meer als je voor gebroken (enkel of dubbel) gaat. Daarbij heb je bij meer druk het zogenoemde notenkraker-effect.
Persoonlijk zou ik dus altijd gaan voor ongebroken tenzij er een goede reden is dit niet te doen.
Zelf rijd ik met een kimblewick icm een semi kaptoom. Een soort ouderwetse vorm van stang en trens waarbij de kimblewick de stang is en de kaptoom dienst doet als trens. Houdt er dan ook rekening mee dat ruwweg gezegd een trens/kaptoom beter is qua inwerking voor het vragen van stelling en de stang voor het vragen van verzameling. Waarbij de hefboomwerking van het bit het paard uitnodigt om de bovenlijn lang te houden dmv een opwaarts-voorwaartse ophouding.
Als je alleen op een kimblewick wilt rijden is het misschien iets moeilijker om een losse ophouding links of rechts te geven, aangezien de bitringen kunnen bewegen en het mondstuk 1 geheel is.
Wat mij betreft een heel 'vriendelijk' bitje wanneer je met lichte druk rijdt waarbij de druk dus ook nog eens verdeeld wordt over tong, lagen, kin en kopstuk. Let er ook wel op dat je de kinketting juist af stelt! Ketting moet contact maken wanneer het bit een hoek van 45 graden maakt met de mond, zodat hij niet de ver door kan draaien.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie