Dekenstress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:20

Wat grams betreft ligt dat natuurlijk aan het weer en hoe koud het wordt!

Ik heb een 0 gr, een 150 gr, een 200 gr en een 300 gr deken, maar wat ik nog veel belangrijker vind is de dennier dikte van de dekens. Eppjejeck heeft de extreme deken van ik dacht 3600 dennier! de meeste dekens zijn 600 dennier en zijn voor slopers een no go!
Dus kijk ook naar de dennier dikte(stofsterkte)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:21

Mijn ongeschoren jonge merrie staat onder nul gram. Ze staat graag onder een deken, geen idee waarom, ze maakt best wat vacht aan verder. Hoeft ook geen dikke deken te zijn, maar zonder deken heeft ze direct dunne mest. Nul grammetje erop, probleem opgelost. Als het kouder wordt (richting vriespunt) gaat er wel wat meer warmte op, maar gister stond ze met flinke wind echt niet koud. Ik neem aan dat het vandaag met de regen wel iets kouder voor haar zal zijn, maar voelde gister niet de noodzaak haar onder 100 gram te zetten. Nou gaan ze hier wel voor de nacht op stal, dus ze kan 's nachts bijkomen van de kou en fijn opdrogen. Stond ze nou 24/7 buiten had ik haar waarschijnlijk gisteravond wel onder 100 gram gezet puur voor de combinatie van wind + regen + kou. Ik heb 0 gram, 100 gram, 200 gram en 300 gram. En eerlijk: de 300 gram heb ik voor haar én haar voorganger nog nooit gebruikt. 100 en 200 wel.

Koper

Berichten: 30279
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:26

KarinLF schreef:
de meeste dekens zijn 600 dennier

Hoe kom je daar nou bij? De meeste merken, onder andere Amigo en Bucas maar ook de B-merken zoals Epplejeck en Nika, hebben dekens in verschillende stofdiktes.

Merken als Rambo, Rhino, Weatherbeeta hebben wel alleen wat dikkere stof meen ik. Rhino heeft 1000 denier. Als je even het merk en model googlet kom je er gauw genoeg achter hoe dik de stof is. Daarnaast telt dat voor slopers natuurlijk niet alleen de stofdikte geldt maar ook de manier van weven. Zo heb je bij voorbeeld bij veel merken wel een deken van ballistic nylon, ripstopmateriaal of stof in een bepaald diamantvormig weefsel.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:19

nowylover schreef:
Hier toch echt al jaren de bucas dekens en nog nooit geen problemen er mee gehad. Zelfs mijn eerste bucas gaat nog steeds mee na 4.5 jaar en deze heb ik elk winterseizoen meerdere keren van binnen en buiten moeten afspuiten omdat paardlief graag een modderbad neemt en nog steeds waterdicht. Na elke winter worden ze professioneel gewassen en geïmpregneerd.


Hier ook enkel problemen met de zilvere Bucas
Power Turnout

Mijn bucas regendekens en irish turnouts blijven ook helemaal 200% dicht.
plutolover schreef:
hier ook dekenstress

mijn hafje is geschoren, benen en hoofd niet. Rest wel.. heeft nu een bucas smartex rain op van 0 tot 15 graden. Maar zelf geschoren en wel stond hij onder 15 graden te zweten. (als de zon niet schijnt heeft hij het gwn warm)

maar nu twijfel ik.. ik wil graag een bucas of de turnout light van -10 tot 16 graden. Of ga ik voor de bucas medium smartex rain.. Maar mijn haflinger heeft nogal een rare pasmaat en elke deken ligt bij hem anders..

mijn smartex die ik nu heb big neck is eigenlijk te groot. MAar de medium van de smartex hebben ze niet in big neck versie. dan moet ik gelijk een 300 grams opleggen.. ik moet zowizo een maakt kleiner big neck hebben

ik heb 2 dekens van bucas zonder big neck maat kleiner maar door de verbreed stuk worden ze ook weer te lang... dus moet ik eigenlijk 2 maten kleiner nemen en dan verbreedstuk en dan zou het moeten passen. MAar ik heb ook een onder deken van bucas in dezelfde maat als mijn te grote smartex rain. En de deken pas hij van voren niet. en van achter te lang..

Wel had ik vorige winter het idee dat mijn haf warmer stond onder zijn 0 grams met fleece bucasdeken dan met de 200 grams harry horse deken.

mijn haf heeft het niet snel koud, waardoor het wat lastig maakt.

liner systemen vind ik ook lastig. Want dan blijf je ook maar wisselen. ik vind de bucas met grote temp verschillen het fijnst.. Mijn paard staat ook 30 min van mij vandaan en om dan steeds deken te wisselen... of een liner onder te doen en dan weer onderuit halen, is voor mij niet te doen.


Haflingers en dekenpasvorm was hier ook nooit een match. Nu een KWPN met een beste borst en dat valt binnen bucas ook niet mee. Rhino en Rambo zijn qua pasvorm voor ons geschikter.

Maanden als september/oktober en maart/april vind ik lastige deken maanden. Daar gebruiken wij de bucas power turnout. Maar Nov-Feb wissel ik niet bij elke temperatuur schommeling de deken hoor. Ze staat dan weken aan 1 gesloten onder gemiddeld 400 gram. Bij een koudere dag op de weide eet/loopt ze maar wat extra, echt te warm staan heb in tot nu nog niet mee gemaakt. De week voorspellingen in combinatie met het ontwikkelen van vacht geven best een aardig beeld of ze te koud staan. Maar ik heb dan ook makkelijk praten, ze staat hier vlakbij. Ga met warme dagen vaak een keertje extra checken hoe ze onder de deken voelt.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:38

Mijn geschoren merrie staat nu onder een Bucas Irish Turnout Extra (350g) zonder hals.

Nu moet ik zeggen dat er morgen een 200 op gaat want dan is het ineens 14 graden..

Ik heb een 0 grams, 100, 200 en 350 grams deken. Eventueel kan ik nog opbouwen naar 450 met mijn 350 Amigo Insulator en Amigo 100 liner...

Maliboe
Berichten: 456
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Vierhuizen (groningen)

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:25

Wat je nodig hebt verschilt heel erg. Mijn ongeschoren paard staat nu onder 300 grams rambo duo met een halsstuk 24/7 buiten. Voor haar heb ik 0, 100, 200, 300, 400 en een 500.

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:31

senna21 schreef:
Safiy93 schreef:
Ik heb net een bucas power turnout extra besteld, die gaat van -25 tot +13 graden. En ben van plan om voordat die opgaat de 0grams regendeken te gebruiken en een 100 g staldeken er evt onder. Daarna dus over op de bucas als het echt koud is. Mijn Arabier heeft het super snel koud (is niet geschoren) stond rond de 13 graden s avonds al te rillen dit jaar! Ben benieuwd naar de bucas deken!! Ander zou ik regendeken 0 grams kopen met verschillende staldekens.

Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing wat betreft de turnout deken. Wat is er anders aan?


Ik ben benieuwd naar de stay dry, ik wil mijn pony het liefste niet scheren en dan is zo’n stay dry systeem heel handig. Verder koop ik de bucas extra, het lijkt me fijn dat je niet hoeft te wisselen meer. En ik las van veel van de gewone power turnouts dat die vaak te koud zijn, daarom de extra omdat die van mij een koukleum is..;)

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:47

Ik wilde vandaag de rambo duo bundle kopen maar merk dat elke webwinkel zijn eigen prijs hanteert. Varieert van €395 euro tot €540. Ook is het nog eens lastig om de deken binnen een normale tijd binnen te krijgen. Kan wel soms 3 weken duren en zijn ze vaak veel duurder dan die €395! Of ze zijn zelfs helemaal niet leverbaar. In de winkels zelf ligt hij ook niet. Heb hem net wel voorbij zien komen die hem binnen normaal tijd levert en niet gelijk de hoofdprijs. Maar ik heb nog niet eerder meegemaakt dat het zo lastig was om gewoon een deken te kopen..Misschien omdat het nieuwe collectie is? :?

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:45

Ik heb geen bucas paard (dwz hij past die dekens niet), in praktijk heb ik 3 dekens

0 -50 grams regendek. Deze heeft hij op als het veel regent maar nog boven de 10 graden is
150 grams dek, dit is mijn tussendek, als het te koud is voor het regendek en te warm voor de warme deken. In praktijk draagt hij deze altijd maar een paar weken.
300-450 grams deken (ongeschoren en geschoren) winterdek. Als het rond de 5 graden wordt. Deze draagt hij de hele winter.

Als je een liner systeem koopt zou je een 150 grams liner onder het regendek kunnen kopen, scheelt weer een dek.


Zelf ben ik fan van Amigo/Rambo dekken in het wug model, de hals aanzet is mooi bedekt en ze regenen niet in.

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:58

Mijn pony staat ‘s nachts op stal, overdag buiten en is niet geschoren. Hij heeft een 0 grams regendeken op en als het kouder wordt heb ik nog een 200 gr. Ik doe het zo al een paar winters en dat bevalt me prima!

92smartie92

Berichten: 1149
Geregistreerd: 16-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:31

veersche schreef:
Een vriendin van mij heeft de power tunrout en die is er niet tevreden over, haar paarden hebben het afgelopen winter echt koud gehad terwijl het geen strenge winter was.....

Ikzelf heb voor beide paarden een 0-grams regendeken, 300-grams dekens en 100-gram liner.
Van de 0-grams gaan ze over op de 300-grams met hals. Wordt het echt koud dan krijgen ze de liner nog eronder.

Mijn paarden zijn overigens ongeschoren en lopen 24/7 buiten als ze dat zelf willen, ze kunnen de stallen naar binnen.
Ik heb een oudje van 24 jaar en een jonge van 9 jaar welke in training staat.


Ik las even vluchtig het topic door, mag ik vragen hoeveel grams hals jij er dan op doet?

Lughnassadh

Berichten: 1809
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 22:56

De mijne draagt als het regent alleen een 0 grams regendeken. En dan vaak ook nog alleen op de dagen dat ik wil rijden zodat ik geen pad of dekje op een natte rug hoeft te leggen. Hij is overigens ongeschoren.

Lisa1978
Berichten: 5
Geregistreerd: 05-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:21

Ik doe het altijd in drieen. Begin met 0 gram als het nog warm is maar wel regent (heb die nu nog opliggen, maar vanavond wisselen) dan 150gram en als het echt bar en boos wordt 300 gram. Ik heb super fijne dekens van equi-m horseware. Die schuren niet en liggen echt heel goed. Zijn ook waterdicht dus hij kan er mee op de wei. Voorheen ook wel Bucas en zo gehad, maar nooit zo'n fijn deken als deze.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Dekenstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:58

Ik werk met het Rambo liner systeem, maar heb wel een ongevoerde regendeken voor druilerige warme dagen. Mijn buitendeken van Rambo is 100gr, ik heb dan nog een 100 grams liner en een 300 grams. Momenteel ligt er totaal 200gr op. Als het structureel onder de 5 graden wordt, vervang ik de liner voor 300. Vind het ideaal, omdat ik nu veel minder natte/vieze dekens heb (slechts 1 in gebruik). De liners worden ook lang zo vies niet.

Ik heb overigens ook nog de bucas power turnout extra, maar gebruik die nooit meer. Heb de Rambo aangeschaft nadat het weidemaatje een winkelhaak in de bucas trok. Heb hem alleen laten maken als reserve deken. Vind de pasvorm van Rambo ook veel fijner, maar dat zal paard afhankelijk zijn.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 16:19

Koper schreef:
KarinLF schreef:
de meeste dekens zijn 600 dennier

Hoe kom je daar nou bij?

Hoe ik daar bij kom? Het is gewoon zo dat verreweg de meeste dekens niet van heel sterke kwaliteit zijn en als je googled zijn ze zo rond de 600 dennier!
Inderdaad de duurdere merken heb je ook in sterkere en andere stoffen , maar dan praat je ook gelijk over een heel andere prijs!
En dat geeft niet , maar het is goed even de verschillen naast elkaar te leggen, ik bedoel er verder niks mee!