[VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:54

wauw super gaaf. ook super knap dat je dat kan zeg! ik moet zeggen dat het idd heel lastig is om een gaaf hoofdstel voor Belgische Trekpaarden te vinden die ook daadwerkelijk goed past..

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:31

tjaakje schreef:
Oeh, die wordt ook mooi!!! Het is redelijk verslavend werk inderdaad. Ik moet mezelf er echt voor behoeden om niet elk vrij kwartiertje eraan te werken. Als ik dat doe, ga ik te gehaast werken en dat moet niet.
Gaaf dat je hem onderlegd maakt! Ik heb die uitdaging voor nu nog maar even laten liggen.


Dankjewel! Verslavend is het zeker :D ik blijf je volgen en ben heel benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 18:11

BlackBeautyZ schreef:
wauw super gaaf. ook super knap dat je dat kan zeg! ik moet zeggen dat het idd heel lastig is om een gaaf hoofdstel voor Belgische Trekpaarden te vinden die ook daadwerkelijk goed past..


Dat was ook mijn probleem. Er zijn natuurlijk zat zwarte menhoofdstellen te vinden, engelse hoofdstellen gaat ook nog wel. Maar als je iets bijzonders wilt, houdt het erg snel op. Ik heb voor mijn vorige bijrijdpaard eens een westernhoofdstel gekocht in maat trekpaard. Maar hoewel het formaat wel klopte, waren alle onderdelen van het hoofdstel net zo smal en dun als voor een quarter. En op zo'n groot hoofd ziet dat er dan toch heel anders uit.

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:18

Gaaf! Ik volg ook :D
Ik ben zelf ook begonnen met leer bewerken, ik ben op dit moment een riem aan het maken ^^

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:11

Zadelmakerij Paree maakt ook mooie dingen voor trekpaarden.

Maar het is super tof dit project! Ben heel benieuwd hoe het straks staat als het af is :)

Floko

Berichten: 408
Geregistreerd: 31-10-18

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:51

Stoer dat je dit zelf kan! Ziet er goed uit zo ver. Succes!

lotteenjoy
Berichten: 343
Geregistreerd: 15-06-12

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:54

Zo gaaff !! Ik volg mee

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 22:10

lideli schreef:
Zadelmakerij Paree maakt ook mooie dingen voor trekpaarden.


Klopt! Op de nationale heb ik ze gezien. Als ik niet zelf een hoofdstel had gemaakt, had ik er 1 van hem gekocht.

Vanmiddag weer even een paspop uit de wei getrokken. De neusomtrek gemeten voor de neusriem: 75 cm. Nu gaan bedenken hoe de neusriem er precies uit komt te zien. Het gedeelte aan de voorkant/bovenkant ben ik wel uit, hoe ik onder de kin de gesp precies wil hebben moet ik even over nadenken. De Ideal menhoofdstellen die we op stal hebben, hebben allemaal een "kussentje met twee gespen" waar de neusriem aan 2 kanten aan vast gegespt zit. Ik wil eigenlijk meer een rijhoofdstel systeem met maar 1 gesp. Maar dan wel met een beschermflapje onder de gesp. En moet het beschermflapje dan los aan de riem met gesp genaaid of moet de gesp met een apart stukje leer aan de riem met flapje genaaid. Dat soort gepieker :)

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 17:58

Ben je er al over uit hoe je de bevestiging van de neusriem gaat doen? Ik heb uiteindelijk een stukje leer bovenop de neusriem vastgenaaid voor de gesp. Leek mij het makkelijkst, en naaien ging toch best vlotjes door de extra dikke lagen leer. Zit als een huis!

Zo dus:

Afbeelding

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 18:44

Oeh. Ik volg ! Sjiek zeg !

KittyDylan

Berichten: 8889
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 18:49

Oh wat gaaf! Wat zou ik dit ook graag willen doen voor mijn A pony. Een leuk hoofdstelletje maken.
Ben alleen bang dat ik er na een paar dagen al klaar mee zou zijn :+

Ik volg! Ben benieuwd naar het eindresultaat :)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 19:35

Lypido dit is echt te toevallig. Ik heb het anderhalve week erg druk gehad met m'n werk, dus het knutselen lag even stil. Vandaag de neusriem uitgesneden. En dus ook beslist hoe ik de gesp ga bevestigen en ik heb voor precies hetzelfde systeem gekozen als jij. Rechtsboven de flap die onder de gesp komt te liggen.

Leuk al die volgers! KittyDylan, het is wel een erg tijdrovend klusje. Je moet het wel echt af willen maken zeg maar.

Afbeelding

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:48

Mooie stukken zeg...

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:37

Haha toevallig dan inderdaad. Nice! Mooie vormen ook :)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 00:25

Vanmiddag de uitgesneden neusriem meegenomen naar stal en mijn twee paspoppen weer uit het land getrokken. Ik had voor de zekerheid de riem 5 cm langer gelaten dan ik had uitgemeten. En dat was maar goed ook.... Ik weet niet waar het mis gegaan is, maar waar ik de gemeten lengte eigenlijk het middelste gaatje van de riem zou willen laten zijn, gaat het er nu op neer komen dat ik nog 1 extra gaatje over heb aan lengte. Beide neuzen waren een stuk dikker dan de 75 cm die ik opgemeten had. Meetfout of zoiets. Maar goed, het past net op de twee volwassen paarden. Op mijn 2-jarige past hij nog ruim, maar goed, hij hoeft hem nu nog niet om. Ik ga hem gewoon maar in elkaar zetten, mocht mijn reus zijn neus nog dikker worden dan die fout gemeten 75 cm, heb ik dan weer een knutselklusje :D

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 00:23

Vandaag de tooling op de neusriem gemaakt. Weer twee blaadjes en het medaillon wat middenop de neus komt te liggen. De zee, omdat hij bij de zee geboren is. Op de foto nog "in progress".

Afbeelding

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 04:16

Leuk! Het ziet er al mooi uit!

_Hedi

Berichten: 1691
Geregistreerd: 11-12-13
Woonplaats: Sterksel

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 09:59

Leuk om te volgen! Ik ben ook begonnen met leerbewerken :D
Ben heel benieuwd hoe je project vordert!

BlueAmethyst

Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-18

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:07

Oeh, ik ga ook volgen. Super interessant om te zien. Knap dat je dat allemaal zelf kunt hoor :) .

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:17

Wat leuk! Het is een heerlijke hobby!

Ben benieuwd hoe je neusriem gaat worden verder

Zelf ook bezig met een hoofdstel. Hele tijd niks aan gedaan(soms ben je er even klaar mee) ik wil alleen nog een neusriem op, omdat het anders wel erg kaal is.

En wat betreft foutjes maken in het meten... Ik ken het, alleen kwam ik er wel wat laat achter
Afbeelding

Afbeelding

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 10:21

Prachtig hoofdstel! Met wat krappe bakstukken? Ik vind het passen echt wel spannend. Vooral de frontriem vond ik spannend, dat is in mijn geval een behoorlijke lap leer op wat je niet op een economische manier uit het grote stuk leer kunt snijden. Als hij niet goed was geweest en opnieuw had gemoeten, was ik veel leer kwijt geweest. Maar hij past! Op de paspony's ten minste. Het meest spannende is straks of mijn kleuter hem ook gaat passen.

Lottehorse27

Berichten: 237
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:13

Wauw wat onwijs vet! Ik volg even mee, ben erg benieuwd naar het eindresultaat! :)

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 00:05

tjaakje schreef:
Prachtig hoofdstel! Met wat krappe bakstukken? Ik vind het passen echt wel spannend. Vooral de frontriem vond ik spannend, dat is in mijn geval een behoorlijke lap leer op wat je niet op een economische manier uit het grote stuk leer kunt snijden. Als hij niet goed was geweest en opnieuw had gemoeten, was ik veel leer kwijt geweest. Maar hij past! Op de paspony's ten minste. Het meest spannende is straks of mijn kleuter hem ook gaat passen.


Ja de bakstukken waren dus een meetfoutje {:)-:( jammer dat ik daar pas achter kwam toen ik ze alletwee af had.

Indd als je dan een groot stuk leer er aan kwijt zou zijn Ouders zonde zijn. Al kan je de frontriem nog wel los verkopen evt.

Stik je alles met de hand of heb je daar een machine voor?

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 01:30

Leuk project zeg! Ik volg :)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [VOLG] Hoofdstel ontwerpen en maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 01:34

Ik stik alles met de hand. Ik vind het op die manier mooier worden. Daarnaast is een machine die door dit leer komt echt belachelijk duur...... Hoofdstel wordt duur genoeg zo :D