Mijn eigen paard is nu twee, en zijn hoofd is nog niet uitgegroeid. Ik heb dus de andere volwassen trekpaarden op stal genomen als "gemiddelde maatvoering" en het menhoofdstel van 1 van de paarden als basis om de losse onderdelen uit op te meten. De bakstukken en de frontriem heb ik in eerste instantie grofweg uit dun oud bankleer uitgeknipt en zo gekeken of mijn ontwerp/idee ook zou passen. Op de foto hieronder is het kopstuk van het originele hoofdstel, de bakstukken en de frontriem, die met witte tape vastgeplakt zit, zijn van dun leer.

Toen alle maatvoering klopte, heb ik in een tekenprogramma alle onderdelen getekend, zodat de rondingen en hoeken allemaal hetzelfde zijn. Alleen het kopstuk heb ik niet uitgetekend, die kon ik rechtstreeks van het menhoofdstel overtekenen en uitsnijden. (ongelukkige foto met het zonlicht..) Daarna de "riemen" dunner maken.

Het kopstuk is inmiddels klaar om (donkerbruin) geverfd te worden. Het is een erg leuke klus om te doen. Maar ik heb wel al veel meer geld uitgegeven dan ik van te voren dacht. Naast het leer heb ik ook een hoop gereedschap en dingen als gespen en concho's gekocht. Dat maakt dat het uiteindelijk wel een duur hoofdstel gaat worden. Maar het is een leuke hobby! Ik zal de komende tijd updates plaatsen als er weer wat af is.