Wanneer een deken op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natasja81
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-11-15

Wanneer een deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 17:59

Wij hebben net een nieuwe pony. Dat is voor mij jaren geleden, dus weet het ff niet meer. Vanaf wanneer moet je een deken opdoen?
Het wordt vannacht 6 graden. Ze begint al lekker in een wintervacht te komen. Ze staat snachts binnen. Het is een recreatiepony, dus een dikkere vacht is geen probleem.

Hoe denken jullie over dekens?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wanneer een deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:00

Gewoon lekker zonder deken laten is geen optie?

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:00

Wij doen bij dubbele graden de dekens af en bij enkele graden de dekens op.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:01

Dekens zijn hartstikke handig om te hebben op het moment dat je ze nodig hebt. Geeft de pony aan het koud te hebben?

Een gezonde pony die 's nachts op stal staat en al wintervacht heeft zou ik voorlopig geen deken op doen.

Natasja81
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 18:02

Azmay schreef:
Gewoon lekker zonder deken laten is geen optie?


Ja hoor is ook een optie. Maar ze is volgens mij wel gewend om in de winter een deken om te doen.

Natasja81
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 18:04

Koper schreef:
Dekens zijn hartstikke handig om te hebben op het moment dat je ze nodig hebt. Geeft de pony aan het koud te hebben?

Een gezonde pony die 's nachts op stal staat en al wintervacht heeft zou ik voorlopig geen deken op doen.


Ik heb er dekens bijgekregen, dus kan er zo 1 op doen als ik wil. Maar ze is inderdaad gezond en lijkt het niet koud te hebben nu. Het is geen hele warme stal waar ze staat.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:08

Heb je eerder een paard met dekens gehad? Weet je hoe je kunt merken of ze het koud hebben?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:10

Natasja81 schreef:
Azmay schreef:
Gewoon lekker zonder deken laten is geen optie?


Ja hoor is ook een optie. Maar ze is volgens mij wel gewend om in de winter een deken om te doen.


Zonder is veel makkelijker dus zou dat eerst proberen.
Met loop je toch te klooien met dekens wisselen want soms is het ineen kouder of warmer en dan is het nog hopen dat je dekens de goede pasvorm hebben en niet kapot gaan.
De vacht regelt het meestal zelf wel.

Natasja81
Berichten: 35
Geregistreerd: 15-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 18:10

Koper schreef:
Heb je eerder een paard met dekens gehad? Weet je hoe je kunt merken of ze het koud hebben?


Ja maar dat is jaren terug. Dus ik weet het ff niet zo goed meer.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:15

Als ze bij de oksels en/of onderaan de oren (niet de punten maar waar ze aan het hoofd vast zitten zeg maar) koud aanvoelen wordt het tijd voor een deken. Evenals bij opgetrokken buiken of ruggen, rillen of invallen. Subtieler kan trouwens ook, mijn merrie ging in de eerste winter dat ik haar had sip met doffe oogjes in een hoek staan. Deken d'r op en ze fleurde weer op. Wanneer je eenmaal dekens gebruikt kun je onder de deken (bovenop de billen of bij de schouders) voelen of ze warm genoeg zijn. Wanneer je je handen redelijk vlug warmer voelt worden is het goed. Natuurlijk niet als je paard staat te zweten, het is per paard ook een kwestie van leren aanvoelen wanneer het goed is.