Ervaringen ORS met/zonder bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4894
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Ervaringen ORS met/zonder bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 14:01

Hoi bokkers!

Ik rijd mijn merrie nu een tijdje bitloos, en ik voelde me hier beter bij dan met bit, met nadruk op voelde. Gisteren heb ik namelijk op buitenrit een nare ervaring gehad met mijn merrie. Ze was geschrokken van een hond waarna ze in (ren?)galop op de vlucht ging, ik probeerde haar te stoppen mbv ORS (dit hebben we geoefend in de bak), maar ze reageerde hier totaal niet op en week enkel alleen iets naar links, waarna we vervolgens samen de bosjes zijn ingedoken en blijkbaar stond daar een afrastering van prikkeldraad. Op wonderbaarlijke wijze bleef mijn merrie rustig staan terwijl ik bovenop het prikkeldraad lag en het draad nog langs en tussen haar voorbenen door hing... Ik heb er enkel wat blauwe plekken en een kapotte broek aan over gehouden en mijn merrie heeft gelukkig enkel een paar kleine wondjes.

Nu zie ik het niet meer zo zitten om haar nog verder bitloos te rijden, maar ik vind het zelf ook niet fijn om mét bit te rijden... -O-

Nu heb ik diverse vragen in mijn hoofd, maar de vraag die mij op dit moment het meeste bezighoudt:
Zijn er mensen die de ORS in praktijk hebben moeten gebruiken, met én zonder bit? En dan bedoel ik met in de praktijk ook écht wanneer het nodig was, dus wanneer het paard niet op zit etc terug te nemen was.
Ofwel: Is de ORS effectiever met/zonder bit?

Ik hoef geen reacties die betrekking hebben tot de africhting van mijn merrie. Ze was wegens andere omstandigheden al iets gespannener, normaliter springt ze namelijk ook niet weg van een blaffende hond.

Mariett

Berichten: 4435
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:11

Hè jakkes, dat is niet leuk :/
Met wat voor optoming reed je? Ik heb zoiets één keer bitloos gehad en toen had ik een te scherp hoofdstel om gedaan (die kingekruiste van FRA met 6 mm touwtjes onderaan de kin, snijdt lekker dus) en was ik toen ze schrok aan de teugels gaan trekken. Toen stopte ze pas toen ik de teugels los gooide en haar op mijn stem stopte. Was aardig eng :o
Ik heb de ORS niet aangeleerd en ik heb hem dus ook nog nooit gebruikt, dit gaat niet werken bij mijn paard. Ik heb haar wel aangeleerd om te stoppen op mijn stem (met voedselbeloning), daar ben ik ook al heel vaak heel blij mee geweest. Gewoon gaan wandelen en op spannende (of minder spannende) punten vragen of ze stil wil staan en dan belonen.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ervaringen ORS met/zonder bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:21

Ben helaas zelf vaak zat met bit ook in zon situatie gekomen. Als ze willen rennen dan rennen ze wel en een bit houdt ze ook niet tegen

J0anieke

Berichten: 4894
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 14:42

Mariett schreef:
Hè jakkes, dat is niet leuk :/
Met wat voor optoming reed je? Ik heb zoiets één keer bitloos gehad en toen had ik een te scherp hoofdstel om gedaan (die kingekruiste van FRA met 6 mm touwtjes onderaan de kin, snijdt lekker dus) en was ik toen ze schrok aan de teugels gaan trekken. Toen stopte ze pas toen ik de teugels los gooide en haar op mijn stem stopte. Was aardig eng :o
Ik heb de ORS niet aangeleerd en ik heb hem dus ook nog nooit gebruikt, dit gaat niet werken bij mijn paard. Ik heb haar wel aangeleerd om te stoppen op mijn stem (met voedselbeloning), daar ben ik ook al heel vaak heel blij mee geweest. Gewoon gaan wandelen en op spannende (of minder spannende) punten vragen of ze stil wil staan en dan belonen.

Ik rijdt met de FRA rebecca, dat is een sidepull met vrij brede neusriem, wat dus geen scherp bitloos hoofdstel is. Ik herken wat je beschrijft met de teugels los gooien. Normaliter doe ik dat ook, maar op het punt waar ze nu in galop overging zou het nog te lang duren voordat ze rustig zou worden.
Het wandelen en op spannende punten stil staan is nooit een probleem geweest. Zodra ik naast haar sta loopt ze als een mak lammetje achter me aan. :o Ik wilde eigenlijk ook gaan afstappen, omdat ik haar spanning op voelde komen, maar dit keer ging het allemaal veel te snel om haar voor te zijn...