Ik rijd mijn merrie nu een tijdje bitloos, en ik voelde me hier beter bij dan met bit, met nadruk op voelde. Gisteren heb ik namelijk op buitenrit een nare ervaring gehad met mijn merrie. Ze was geschrokken van een hond waarna ze in (ren?)galop op de vlucht ging, ik probeerde haar te stoppen mbv ORS (dit hebben we geoefend in de bak), maar ze reageerde hier totaal niet op en week enkel alleen iets naar links, waarna we vervolgens samen de bosjes zijn ingedoken en blijkbaar stond daar een afrastering van prikkeldraad. Op wonderbaarlijke wijze bleef mijn merrie rustig staan terwijl ik bovenop het prikkeldraad lag en het draad nog langs en tussen haar voorbenen door hing... Ik heb er enkel wat blauwe plekken en een kapotte broek aan over gehouden en mijn merrie heeft gelukkig enkel een paar kleine wondjes.
Nu zie ik het niet meer zo zitten om haar nog verder bitloos te rijden, maar ik vind het zelf ook niet fijn om mét bit te rijden...

Nu heb ik diverse vragen in mijn hoofd, maar de vraag die mij op dit moment het meeste bezighoudt:
Zijn er mensen die de ORS in praktijk hebben moeten gebruiken, met én zonder bit? En dan bedoel ik met in de praktijk ook écht wanneer het nodig was, dus wanneer het paard niet op zit etc terug te nemen was.
Ofwel: Is de ORS effectiever met/zonder bit?
Ik hoef geen reacties die betrekking hebben tot de africhting van mijn merrie. Ze was wegens andere omstandigheden al iets gespannener, normaliter springt ze namelijk ook niet weg van een blaffende hond.