Zadel online kopen, goed idee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke maat?

16 inch, boommaat 14cm
1 (20%)
17,5 inch, boommaat 12cm
Geen stemmen
17,5 inch, boommaat 18cm
4 (80%)

Totaal aantal stemmen: 5


maralyn

Berichten: 10423
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:16

Noop niet doen.
Daar ga je vroeg of laat enorm spijt van krijgen.

Mijn paard heeft een thorowgood. Een low writgher model. En toch als ik n koop laat t m alsnog na checken door zadelmaker!

Waarom?

Ik wil mijn paard geen rugpijn aan doen

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Zadel online kopen, goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:21

Oh nee, zon zadel zou ik nooit kopen.
Ga dan kijken naar een wintec, die zijn tweedehands ook niet heel erg duur.
Thorowgood zoals bovengenoemd zijn ook nog wel te betalen. En zo wel meer tweedehands.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Zadel online kopen, goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:49

Ben wel benieuwd wat je overweeg reden is om een zadel online te bestellen eigenlijk..

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:51

Lara_1903 schreef:
Bedankt zal ik doen! Het gaat me ook niet direct op het geld, maar vond het best wel een leuk zadel


Ja snap ik hoor! En dan is het alleen maar goed om even wat informatie in te winnen. Scheelt je een miskoop, je kan je geld immers maar een keer uitgeven. En zo'n zadel krijg je nooit verkocht, iedereen gaat bij tweedehands zadels toch voor merkzadels. Was echt zonde van je geld geweest.

Thorowgood kun je regelmatig ook in bruin vinden trouwens, en wintec ook.

belle_boef

Berichten: 10744
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:11

Lara_1903 schreef:
Ik weet welk zadel er precies op het paard past dus zal zeker ook de maten van dat zadel eens afmeten


Het ene zadel is het andere niet ook al zijn de maten hetzelfde. Scheelt ook per merk.

jan_ineee
Berichten: 53
Geregistreerd: 15-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:25

Bespaar je alle ellende en laat een goede zadelmaker komen.. Niet de eerste en de beste, eerst een beetje research doen kan echt geen kwaad.. Ik spreek helaas uit ervaring
Succes! :)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:31

Echt niet doen hoor dit! Dit soort zadels wordt gebouwd, of nou ja gebouwd, in elkaar geflanst, in lage lonen landen zoals India en China. Met als gevolg dat ze vaak niet recht zijn (handgemaakte houten bomen is in dit geval geen positief iets), er letterlijk vuilnis tussen de vulling zit, en idd de kwaliteit van het leer zo slecht is dat het gevaarlijk wordt.

Ook de maten zijn idd vreemd, maar buiten de lengte van de zitting (die overigens meer met je lengte dan je broekmaat te maken heeft) en de breedte van de voorboom wil je ook weten of de vorm van de boom aansluit op de rug van paard. Een gewelfde boom leg je liever niet op een rechte rug, en andersom. Je wil weten of de vorm van de kussens goed bij het paard passen, welke vulling het fijnst voor hem is, en nog wat van dat soort dingen. En als je daar zelf niet zoveel vanaf weet heb je echt een zadelpasser of -maker nodig.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:18

Online kopen heeft alleen zin als je weet welk zadel je moet hebben
Dus als je het zadel in het echie in handen hebt gehad en op het paard en weet dat het past

Nieuwe zadels die heel goedkoop zijn zijn een dikke afrader
Kwaliteit van het gebruikte materiaal en hoe het is verwerkt is over het algemeen om te janken
Je kunt datzelfde geld beter uitgeven aan een gebruikt zadel van een beter merk

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:55

Eerst zelf weten wat voor inch maat jij zelf hebt, dan weten hoe je een boommaat opmeet bij je paard en dan “zien” of dit zadel kwa vorm en model bij je paard past, dus ook weten hoe de kussens binnenkant zadel zijn....als je bedoelt via marktplaats, dan heb je met merken te maken, die kun je uitproberen bij de ruiterzaken of je die lekker vind zitten.


Je moet echt wel kijk erop hebben, stel dat het zadel wel,past op de rug, maar jij er niet mee in het midden van je paard, dus in het balanspunt van je paard in kan zitten en de hoek van je heup met je knie niet goed is waardoor je niet correct kunt lichtrijden, dus gaat ploffen en hierdoor verkrampt gaat lichtrijden om niet te ploffen wat niet zal lukken...

Praat je over een nieuw onbekend merkt of merkloos zadel, dat kan best, maar alles valt en staat met de basispasvormen...vraag wat boommaat 28 is, of dit overeen komt met medium of breed en wat zij 9mder breed verstaan, een brede pony/halflinger of grote stokmaat kwpner...

Er zijn maatjes soort sjabloon wat je op de rug kan leggen en die verteld de maten, google eens, zijn niet zo duur, fijn om te hebben of daarna weer te verkopen...ga eens oo aangepaste zadels bij anderen zitten en voel eens of die merken jouw passen...

Als je echt weet wat je wil hebben en wat de boommaat van jouw paard is, in cmters, dan kan je dat nl ook nameten op een bestaand zadel....

Ik zou het wel doen, weet omderhand wat ik moet hebben en dan een zadelmaker laten komen die alles nog net even meer passend maakt.

Rispens
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-07-18
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Zadel online kopen, goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:15

Kijk deze vlog even, daarin word uitgelegd waarom je niet zomaar een zadel via internet kunt kopen. Een inchmaat is slecht een fractie van alle punten waar een zadelpasser op let tijdens het aanmeten.

https://youtu.be/pG2agxgisg4