Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 12:11

Ik wist niet goed waar ik dit topic kon plaatsen maar gezien het over zadels gaat, maar hier..

Het is algemeen bekend dat een zadel niet over de 18e rib( of eigenlijk de 18e borstwervel) hoort te liggen.
Omdat het dan op de lendenwervels komt te liggen.
Nu zoek ik eigenlijk informatie daarover; ik weet dat lendenwervels verschillen van borstwervels, daar hecht natuurlijk ook geen rib aan, de vorm is anders enzovoorts.
Maar nu is dit natuurlijk ooit ter sprake gekomen waarom “ dit zo hoort”..
is daar onderzoek naar gedaan? Hoe zit het dan als een zadel wel precies past, maar een ruiter misschien wel net iets teveel druk op de lepel zet… dat wil je ook niet..
Een zadel dat dan net iets te lang is, maar zonder druk.. is dat dan ook schadelijk?

Ik ben gewoon benieuwd naar inzichten en eventuele artikelen en onderzoeken hiervan..

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:34

Het simpelste antwoord is eigenlijk: daar zitten geen ribben meer. De nieren zitten aan de rugkant na de 18e rib.

De ribben dragen het zadel en de spieren, maar de wervels kunnen alleen, zonder die ribbenkast, geen gewicht dragen.

Zadel net iets te lang zonder druk is geen probleem. Probleem is dat er een ruiter op gaat, en dan komt daar wel druk op.

En ja, een ruiter die achterin het zadel zit, of achterover hangt, maakt dat het zadel achterin veel meer druk geeft dan voor, en het draagt dan niet meer over de hele lengte. Paard drukt de rug weg, waardoor de wervels samengedrukt worden, en op termijn kan daar KS door ontstaan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:36

Mooie uitleg avalanche.


Wat ik hier in de omgeving nog best te vaak zie zijn zadels die op de schouder liggen en zodoende dus net niet over de 18e rib komen. Maar zou dat zadel netjes achter de schouder liggen zou het dus echt 5cm of verder achter de 18e rib liggen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 12:45

Ik “ ken” de redenatie wel, maar ben ook heel benieuwd naar artikelen hierover..

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:45

Dat zie je vaak idd. En heel vaak ook omdat de ruiter anders niet in het zadel past.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 12:51

Art_Ificious schreef:
Mooie uitleg avalanche.


Wat ik hier in de omgeving nog best te vaak zie zijn zadels die op de schouder liggen en zodoende dus net niet over de 18e rib komen. Maar zou dat zadel netjes achter de schouder liggen zou het dus echt 5cm of verder achter de 18e rib liggen.

Klopt.. zie ik ook veel

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 03:26

Wat men vaak niet begrijpt is dat een zadel niet gedragen hoort te worden door de wervels, maar door de ribben en de spieren die op de ribben liggen, daarom hebben (boom) zadels ook een wervel kanaal, zodat de ruggengraat vrij is en kan bewegen (buigen & strekken). Het nadeel met een zadel dat te lang is, een te smalle kamer heeft, niet goed aansluit op de rug, enz. is dat er druk op de wervels komt.


Hier wat informatie hoe je kunt zien of je zadel goed ligt:

https://www.happyhorseadvies.nl/home/za ... adelcheck/


Hier in deze link iets meer uitleg waarom een zadel niet over de lendenwervels mag liggen:

3. De lendenwervels
Na de laatste borstwervel beginnen de lendenwervels. De lendenwervels zijn anders van vorm, hieraan zitten namelijk geen ribben meer vast. Het werkelijk dragend gedeelte van het zadel mag dus niet voorbij de laatste borstwervel komen, omdat daar geen ribben zijn die het zadel kunnen dragen en het lichaam van je paard beschermen tegen de druk van het zadel. Als het dragend gedeelte van het zadel voorbij de laatste borstwervel komt zal het zadel direct invloed hebben op de weke delen van je paard en dat kan problemen opleveren.
Het paard zal als gevolg hiervan de spieren aanspannen, wil zijn rug niet optimaal ontspannen en rond worden, wordt beperkt in zijn schoudervrijheid en zal in sommige gevallen zelfs kunnen gaan bokken (bij een verhoogde druk op T15/16/17 kan er namelijk een bokreflex ontstaan). Als ruiter zal je merken dat je achterover zit en richting stoelzit gaat neigen.

https://www.google.nl/amp/s/www.zadelko ... m-neerlegt


Hier meer informatie over de verschillende soorten wervels van een paard, wanneer je begrijpt hoe ze in elkaar zitten, snap je ook waarom lendenwervels (eigenlijk alle wervels) geen gewicht kunnen dragen:

https://paardenkliniekderaaphorst.nl/aa ... an-de-rug/

En nog meer over de anatomie van de wervels (lees ook de vervolg artikelen, is echt super interessant)

https://masjafick.nl/anatomie-paard-en- ... om-sacrum/

Vervolg:
https://masjafick.nl/anatomie-paard-en- ... rvelkolom/

En dan waar de echte uitleg zit, de ribbenkast:
https://masjafick.nl/anatomie-paard-en- ... ibbenkast/

Veel leesplezier!

Edit: Oh ja, het vervolg van de ribbenkast en welke invloed de singel heeft:

https://masjafick.nl/anatomie-paard-en- ... ibbenkast/

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 10:05

Ik weet goed hoe de wervels eruit zien gelukkig..
Mooie artikelen dat wel.
Ik zoek echt wetenschappelijke artikelen, benieuwd naar onderzoeken.. ik ga helemaal mee in de artikelen overigens en snap zelf ook zoals al benoemd wel wat het verschil is tussen lendenwervels en borstwervels met de ribben daaraan vast, maar waar ik vooral naar zoek is onderzoeken over belasting

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:54

Misschien eens zoeken op google scholar met de zoekterm american saddlebred. Als je ziet hoe die paarden worden gereden zou je denken dat ze allemaal allang in tweeën gebroken zijn:

https://twinstateasb.com/

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 10:57

Dankjewel. Ja daar snap je dan dus niks van. Maar ook zie ik toch vaak IJslanders op foto’s voorbij komen met zadels die duidelijk op de lendenwervels liggen.

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:00

Het is wel typisch iets voor gangenpaarden ja. Achterover leunen, benen naar voren in de beugels, en gaan met de banaan. Of die ruiterhouding het makkelijker maakt om te tölten, of dat een paard gaat tölten omdat-ie met een ruiter op z'n lendenen niet anders kan... geen idee.

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:24

Ik heb zelf wel eens bij een onderzoek gestaan op de loopband met bewegingssensoren waar zadels steeds verder naar achter gelegd werden. Je zag gewoon letterlijk op de meting dat de paarden onregelmatig werden als het ruitergewicht naar achteren verplaatst werd. Met het oog zul je het amper zien.
Omdat dit principe al zo lang bekend is uit praktijk ervaring spenderen onderzoekers hun extreem spaarse onderzoekpotjes daar niet perse aan, meestal vind je dat als nevenbevinding in de text.

Het gaat overigens niet perse over de lengte van het materiaal, maar het deel waar het gewicht gedragen wordt. Je kunt prima nog skirts aan je zadel hebben zolang het ruitergewicht naar op de juiste plek verdeeld zit.

Uiteraard is ook niet ieder paard even gevoelig. Er zijn letterlijk paarden die je meteen in het zand parkeren als het zadel te lang is en andere sjokken ook nog braaf door het het bijna op de staart ligt.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 27-12-22 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 11:25

Maar dat is wat ik vaak lees. Inderdaad dat een skirt of stukje boomloos dan wel kan. Maar een kussen niet. En ik ben dan benieuwd hoe zwart wit dat is, als dat stukje kussen niet echt belast wordt.
Ik vind het gewoon interessante materie.

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:27

Niets is zwart-wit.
Als je een veel te grote ruiter in een kort zadeltje propt die je vaak meer schade dan wanneer die ruiter in een te lang zadel zet.
Nog beter is het als die ruiter gewoon een passend paard koopt, maar als je dat hardop uitspreekt dan zul je je naam overal met modder besmeert op internet terug vinden :')

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:30

Muze schreef:
Maar dat is wat ik vaak lees. Inderdaad dat een skirt of stukje boomloos dan wel kan. Maar een kussen niet. En ik ben dan benieuwd hoe zwart wit dat is, als dat stukje kussen niet echt belast wordt.
Ik vind het gewoon interessante materie.


De oude militaire zadels hadden juist zeer lang doorlopende kussens, omdat er achter het zadel nog bagage meegenomen moest worden.
Dat is trouwens ook de functie ven de skirts van western zadels. Dat je 'zadelrol' er op kan liggen.

Sizzle

Berichten: 35697
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 11:32

En dat is inderdaad om te voorkomen dat het volledige gewicht van de bagage precies op de lendenen hangt :j

Rispens
Berichten: 43
Geregistreerd: 20-07-18
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:20

Niet helemaal wat je zoekt, daar je aangeeft wetenschappelijk onderzoek te willen zien, maar wellicht is deze video toch nog een aanvulling, zeker ook voor anderen die dit topic lezen.

https://youtu.be/icNdalHHAX4

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 00:19

Rispens schreef:
Niet helemaal wat je zoekt, daar je aangeeft wetenschappelijk onderzoek te willen zien, maar wellicht is deze video toch nog een aanvulling, zeker ook voor anderen die dit topic lezen.

https://youtu.be/icNdalHHAX4


Goede toevoeging!

StalNollie

Berichten: 9121
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 02:29

Interessante vraag en goede uitleg.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:40

Ibbel schreef:
Het is wel typisch iets voor gangenpaarden ja. Achterover leunen, benen naar voren in de beugels, en gaan met de banaan. Of die ruiterhouding het makkelijker maakt om te tölten, of dat een paard gaat tölten omdat-ie met een ruiter op z'n lendenen niet anders kan... geen idee.

Mijn, beperkte, ervaring met gangenpaarden is dat het gewoon een gang is die je rijdt, net als stap, draf, galop.
De rest is, volgens mijn toenmalige instructeur, onnodige flauwekul met de kanttekening dat sommige gangenpaarden het gemakkelijker vinden als je iets naar achteren gaat zitten maar dan moet je aan enkele cm denken zoals dat mogelijk is op die platte IJslander-zadels. Die rijden overigens heel fijn, wat ik niet had verwacht :D

Ook volgens diezelfde instructeur is het niet erg als het zadel een beetje over steekt. Het probleem is dat het zadel correct over de gehele lengte van het kussen moet dragen en dat is dus vaak niet het geval. Dat geeft puntbelasting en zorgt voor best wat problemen van allerlei aard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:52

Rispens schreef:
Niet helemaal wat je zoekt, daar je aangeeft wetenschappelijk onderzoek te willen zien, maar wellicht is deze video toch nog een aanvulling, zeker ook voor anderen die dit topic lezen.

https://youtu.be/icNdalHHAX4
Er is in dit filmpje één ding dat ik wel vrij gek vind: ze zegt dat een te lang zadel de beweging van de lendewervels blokkeert omdat de uitsteeksels er dan tegenaan komen, maar dat lijkt me fysiek vrij onmogelijk. Je zadel ligt immers op de rug, met eerst nog de doornuitsteeksels en spieren. Het is dan nog best een eindje naar beneden wil je zadel de zijtakken van de lendewervels echt blokkeren. Dan moeten je kussens wel een héél eind naar beneden zitten en flink duwen in de zachte weefsels willen die zijtakken ertegenaan komen als het paard inbuigt.

Verder wel een heel duidelijk en informatief filmpje!

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:02

Mkango schreef:
Rispens schreef:
Niet helemaal wat je zoekt, daar je aangeeft wetenschappelijk onderzoek te willen zien, maar wellicht is deze video toch nog een aanvulling, zeker ook voor anderen die dit topic lezen.

https://youtu.be/icNdalHHAX4
Er is in dit filmpje één ding dat ik wel vrij gek vind: ze zegt dat een te lang zadel de beweging van de lendewervels blokkeert omdat de uitsteeksels er dan tegenaan komen, maar dat lijkt me fysiek vrij onmogelijk. Je zadel ligt immers op de rug, met eerst nog de doornuitsteeksels en spieren. Het is dan nog best een eindje naar beneden wil je zadel de zijtakken van de lendewervels echt blokkeren. Dan moeten je kussens wel een héél eind naar beneden zitten en flink duwen in de zachte weefsels willen die zijtakken ertegenaan komen als het paard inbuigt.

Verder wel een heel duidelijk en informatief filmpje!

Dat is heel simpel: het paard buigt (vrijwel) niet in de lendenwervels omdat de uitsteeksels daarvoor te lang zijn. Dat stukje is dus onzin.
Ook weer volgens diezelfde gangenpaarden-instructeur.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 11:18

Nou en dit soort discussies vind ik dus enorm interessant.
Ook benieuwd of er daadwerkelijk onderzoeken gedaan zijn.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:25

Sizzle schreef:
Ik heb zelf wel eens bij een onderzoek gestaan op de loopband met bewegingssensoren waar zadels steeds verder naar achter gelegd werden. Je zag gewoon letterlijk op de meting dat de paarden onregelmatig werden als het ruitergewicht naar achteren verplaatst werd. Met het oog zul je het amper zien.
Omdat dit principe al zo lang bekend is uit praktijk ervaring spenderen onderzoekers hun extreem spaarse onderzoekpotjes daar niet perse aan, meestal vind je dat als nevenbevinding in de text.

Het gaat overigens niet perse over de lengte van het materiaal, maar het deel waar het gewicht gedragen wordt. Je kunt prima nog skirts aan je zadel hebben zolang het ruitergewicht naar op de juiste plek verdeeld zit.

Uiteraard is ook niet ieder paard even gevoelig. Er zijn letterlijk paarden die je meteen in het zand parkeren als het zadel te lang is en andere sjokken ook nog braaf door het het bijna op de staart ligt.



Eigenlijk is de grap met zadels/zadelpassen ook dat er verdomd weinig gedegen onderzoek achter zit.
Het is imo vaak meer een proefondervindelijk leren icm met "meningen" van deskundigen...

Zoals jij hier beschrijft hou ik ook aan zeker je post erna is nog een goede aanvulling , het is niet enkel de lengte van het zadel maar de verdeling van het ruitergewicht. Zo kan een gewoon engels zadel wel degelijk iets te lang zijn maar dit geen probleem is omdat de ruiter met het gewicht meer naar voren is.
Juist te kleine zadels zijn daarin een probleem.
Maar wat het vaak ook is dat de curve van het zadel al niet correct is, en als ze dan ook nog eens te lang zijn dan prikt het daadwerkelijk in het lendenen gebied. (maar als het zadel korter zou zijn wil niet zeggen dat deze wel zou passen)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 11:33

Precies dat, het is idd niet alleen de lengte maar ook de vorm van zadel ( en de rug. Uiteraard.)
Ik ben dus idd benieuwd of een iets te lang zadel met goede verdeling en een goed daarin passende ruiter minder schadelijk is in principe dan een korter zadel met minder drukverdeling.
Maargoed dan zeggen mensen ook vaak” een goed passend zadel én een daarin goed passende ruiter is het ideaal”. En ja ergens snap ik dat absoluut, maar ik ben dus vooral benieuwd naar echte onderbouwing.
Gewoon omdat ik het interessant vind en ook echt wel regelmatig een passer zie die zadels aanmeet die keurig voor de 18e rib liggen maar waar ruiters dan echt oncomfortabel inzitten. Dat bracht mij dus op dit vraagstuk. ( en dan zijn dit echt geen stevige/ vollere/ te zware ruiters.)