Ik rijd op dit moment een 7-jarige, sensibele merrie, dit is niet mijn eigen paard. Ik kan het mij helaas niet veroorloven om een aantal bitten te kopen (bitfitter is helaas geen optie), dus vroeg ik mij af of Bokt wat ervaringen/tips kan delen.
Probleem:
Ze knabbelt en speelt heel erg met haar bit, maar begint soms ook flink te knarsen. Qua dressuur begint het vaak als ze afgeleid is of in de laatste 15min van de les wanneer ze de dressuur een beetje moe is. Qua springen hoor ik het alleen als ze ongeduldig moet wachten bij de ring of als ze weet dat ze daarna mag crossen

Mond:
De tandarts is geweest en het zag er allemaal goed uit. Ze heeft wel een relatief kleine mond, dus echt dikke bitten zijn geen optie. Ook is ze zacht te rijden, schuimt ze goed en heb ik dus geen sterke inwerking nodig. Een andere notitie is dat ze niet goed snapt hoe ze paardensnoepjes/pepermuntjes/suikerklontjes moet eten. Ipv dat ze het snoepje opeet sabbelt ze erop alsof ze een 80jarig omaatje is zonder gebit. Wortels/appels eet ze wel goed op.
Hoofdstel:
We hebben haar met hoge, lage, mexicaanse, en gecombineerde neusriem gereden. Het maakt haar allemaal niet zo heel veel uit behalve dat ze met de hoge neusriem wat kan doordrammen met springen.
Huidig bit:
Dubbelgebroken sprenger watertrens, ze loopt hier technisch goed op. Qua SGW ben ik er aan het denken om misschien een kleine pelhalm te gebruiken zodat ik net iets meer kan corrigeren in technisch moeilijke lijnen.
Geprobeerd:
Enkelgebroken D-trens - notenkraker effect was ze niet blij mee.
Dubbelgebroken kneveltrens - geen verschil qua knarsen en rijden.
Ongebroken watertrens - speelt minder, maar geen verschil qua knarsen & te weinig detail gevoel in de Z+ dressuur oefeningen.