De situatie is als volgt:
Ik heb dus een ruin die het heerlijk vindt om te komen knuffelen op de wei. Totdat ik een halster of touw mee heb (ook achter mijn rug houden is duidelijk zat), dan is ie foetsie. En dan is 2,5 hectare echt groot

Dit is nooit anders geweest en van de vorige eigenaar weet ik dat hij toen zij hem overkochten absoluut niet benaderbaar was. Er zal dus waarschijnlijk ooit wat gebeurt zijn, want hoofdstellen omdoen zonder problemen heeft ook best even gekost.
Nu is er echter een merrie op de wei bijgekomen dat niet van ons is (ze staan met drie, de andere twee wel) en mijn oude tactiek functioneert niet meer: ik gaf ze dagelijks een handje brokken in de paddock. Deze nieuwe madam gaat daar echter lopen donderjagen en rennen en stoort daarbij onze kleine merrie, waardoor mijn ruin zich afwendt van mij om 'zijn' merrie te gaan helpen - met als gevolg dat ze nu niet meer echt de paddock inkomen, of althans niet met drieën tegelijk.
Nou helpt het in 99 van de 100 gevallen als hij een halster omheeft en kan ik hem dan direct pakken. Echter, hij krijgt snel en heftige schuurplekken (korsten, bloeden et cetera) van het halster op de plekken waar de ring voor het halstertouw en de gesp om te verstellen zijn. Op alle andere plekken niet, waardoor ik vermoed dat hij, wanneer hij een halster zou dragen waarop deze ring en gesp niet zouden zitten, dit probleem niet zou hebben en ik hem gewoon uit de wei kan halen. De gesp op de kaak is wel van belang zodat ik het snel los kan maken in noodgevallen; wij hebben veel klissen op de wei staan en zijn manen klitten dus in augustus/september boven het halster aan elkaar (stiekem heb ik gewoon een eenhoorn

Wie oh wie weet er waar ik moet zoeken of heeft er andere ideeën? Ik ben al in geen jaren in een paardenspeciaalzaak geweest. Dankjulliewel!