Welk bit voor een sterk paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:01

pompadour schreef:
hulpteugels en scherpere trens werkt niet bij paarden die sterk zijn,
mijn verzorgpaard was ook heel sterk en best hard in de mond maar dat heeft zich zelf aan geleerd omdat er in het verleden er vaak haar mond werd gebruikt als rem.
terwijl ze een ex wedstrijd paard was, en is ze div keren ook Nederlands kampioen geweest in de crosscountry. De amazone heeft een ongeluk toen gehad en in een rolstoel terecht gekomen, De manege eigenaar heeft haar gekocht van haar en niet om haar perse te willen gebruiken als manege paard en is ook div keren verkocht maar die konden haar niet aan terwijl ze heel braaf was, ze was te sterk en die mensen konden ook niet goed rijden. Toen werd ze verkocht en mocht haar blijven rijden. als 1ste ben ik op een dubbelgebroken watertrens gaan rijden, en dat werkte heel goed, en ik ken best wel aardig rijden, en met de manege eigenaar gepraat , hoever zij in de dressuur eigenlijk was, hij vertelde dat ze minimaal M nivo was, en daar kon van leren, Dus veel dressuur lessen genomen, en ik kon mijn gemak met haar een buitenritje maken. Dus als jouw was ga meer dressuurlessen nemen, want dat is heel belangrijk, Een paard nemen je terug met je zit dus je eigen lang maken , dat bekend dat je lang moet zitten de meeste zitten te kort,


Mooi verhaal, ik kreeg een 5-jarige die niet opgevoed was, en vanaf veulen aan wist dat ie zn kracht kon gebruiken als dat in zijn ogen nodig was. En ja, dan hielp een scherper bit of een slof wel. Ik zeg niet dat ik dit altijd slim gedaan heb, maar voor wat ik met hem wilde, was het soms wel zo veilig. En ik praat over 15 jaar geleden ong, toen grondwerk nog niet zo mainstream was en toen het vooral niet banketstaaf maar pellen was. De slof heeft me meerdere malen wel geholpen toen meneer blind ging in het bos. ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:01

Een sterker bit gaat Dit enkel erger maken. Daar went ze ook aan en dan dramt ze daardoor en uiteindelijk heb je gewoon een paard met een betonnen bek. Je gaat eerder door sterkere bitten heen zitten dan dat zij op pensioen gaat waarschijnlijk. Niemand met dit probleem wil het horen maar het is gewoon een gebrek aan gehoorzaamheid. Elk paard is sterker dan de ruiter, zelfs een shet. Dat ze een bonk spier is heeft daar geen fluit mee te maken, dat zijn ze in verhouding met ons allemaal. We kunnen ze sturen dat we ze leren gehoorzamen. Zijn ze te sterk dan is ze dus ongehoorzaam en zou je daar ook de oplossing moeten gaan zoeken. Niet in een sterker bit.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:09

Ayasha schreef:
Een sterker bit gaat Dit enkel erger maken. Daar went ze ook aan en dan dramt ze daardoor en uiteindelijk heb je gewoon een paard met een betonnen bek. Je gaat eerder door sterkere bitten heen zitten dan dat zij op pensioen gaat waarschijnlijk. Niemand met dit probleem wil het horen maar het is gewoon een gebrek aan gehoorzaamheid. Elk paard is sterker dan de ruiter, zelfs een shet. Dat ze een bonk spier is heeft daar geen fluit mee te maken, dat zijn ze in verhouding met ons allemaal. We kunnen ze sturen dat we ze leren gehoorzamen. Zijn ze te sterk dan is ze dus ongehoorzaam en zou je daar ook de oplossing moeten gaan zoeken. Niet in een sterker bit.



Niemand die zegt dat ze de hele rit in de mond van dat paard moet of gaat hangen.

Als je wijs gebruikt maakt van zo een bit. En haar eerst iets gevoeliger maakt voor normale dubbel gebroken of andere zachte bitten in de bak. Kan met wijs gebruik zo een Pelham of ander scherper bit buiten net je redding zijn als ze dan wel besluit te gaan drammen of dwarsbomen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:22

Ik weet niet of een ander bit kan helpen, geen ervaring mee.

Ik heb het anders opgelost. Ik weet niet of het te vergelijken is met jouw verhaal, maar ik wil de ervaring toch even delen. Misschien kan je er wat mee.

Toen ik mijn Haflinger net had, reed ik met een strakke teugel én ook nog een thiedemann. Waarom? Ik was bang om controle te verliezen! Dus alles was geforceerd. Gevolg was niet ontspannen rijden. Altijd maar met spanning, paard werd er heel onzeker van! En zat ook nog vast in zijn lichaam. Ben er toen ook heel hard afgeflikkert. Dat was een signaal dat het anders moest.

Ik moest leren los laten. Letterlijk.
Voordat die omslag kwam ben ik gestopt met rijden. Ik was zo geschrokken van die val. De lol was er wel van af. Er was teveel spanning. En dat lag 100% aan mij.
Ben van 0 begonnen. Eerst heel veel gewandeld waarbij ik de leider moest blijven. Veel grondwerk, schriktrainingen samen gedaan. Elkaar leren kennen en vertrouwen. En pas na een hele tijd ben ik er weer eens opgekropen.

Nu zijn we al een tijdje verder. En rijden we zelfs als afwisseling met een neckrope buiten in het bos! Geen ander bit voor nodig gehad om ons probleem op te lossen. De oplossing was voor ons: loslaten. Ik moest leren loslaten en vertrouwen op het paard. En het paard op mij. Het vele grondwerk en schriktrainingen ed. heeft daarin erg geholpen.
Ook heb ik veel commando's aangeleerd. Waaronder 'wachten'. Die zag ik hier ook voorbij komen.
Nu rijden we afwisselend met bit, bitloos, neckrope, zonder zadel, met zadel of alleen barebackpad.
Allemaal zonder druk. Wat ik in het begin echt niet had gedacht!
Die thiedemann weet ik niet eens meer of ik die nog heb. Nooit meer nodig gehad.

Moet nog wel ergens een foto hebben met thiedemann... paard loopt daar ook voor geen meter. Allebei heel gespannen in het lichaam.
En nu? Nu lekker los en ik als een blij ei op zijn rug. Met soms alleen een touwtje om de nek.
"Lol met de knol".

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:40

Absolem schreef:
Ayasha schreef:
Een sterker bit gaat Dit enkel erger maken. Daar went ze ook aan en dan dramt ze daardoor en uiteindelijk heb je gewoon een paard met een betonnen bek. Je gaat eerder door sterkere bitten heen zitten dan dat zij op pensioen gaat waarschijnlijk. Niemand met dit probleem wil het horen maar het is gewoon een gebrek aan gehoorzaamheid. Elk paard is sterker dan de ruiter, zelfs een shet. Dat ze een bonk spier is heeft daar geen fluit mee te maken, dat zijn ze in verhouding met ons allemaal. We kunnen ze sturen dat we ze leren gehoorzamen. Zijn ze te sterk dan is ze dus ongehoorzaam en zou je daar ook de oplossing moeten gaan zoeken. Niet in een sterker bit.



Niemand die zegt dat ze de hele rit in de mond van dat paard moet of gaat hangen.

Als je wijs gebruikt maakt van zo een bit. En haar eerst iets gevoeliger maakt voor normale dubbel gebroken of andere zachte bitten in de bak. Kan met wijs gebruik zo een Pelham of ander scherper bit buiten net je redding zijn als ze dan wel besluit te gaan drammen of dwarsbomen.

Als je dat kan en doet heb je die pelhalm of sterker niet nodig :(:)

Anoniem

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:46

Hoe is ze ohz met het menhoofdstel?
(Ervan uitgaand dat je met het mennen op licht contact kunt rijden).

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:09

Hoe vaak heb je rustige stapritten met haar gemaakt, met veel beloning onderweg? En die langzaam uitgebouwd met een drafje, wat meer drafjes en een galopje? Mennen en rijden zijn 2 disciplines die een paard heel goed uit elkaar kan houden. Mijn paard is ook loeisterk, heeft een korte enorm sterke nek, en heeft voorheen altijd voor de wagen gelopen. Na veel investeren in rust bewaren buiten, veel stapritten in het begin, wennen aan de omgeving zonder oogkleppen, en veel belonen voor gewenst gedrag is hij een heel betrouwbare gezel geworden. Nu doen we het bitloos, zo braaf is hij geworden.
Welk bit ik er ook had ingehangen, als hij gaat, gaat hij.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:13

CharmingS schreef:
RoyceMack schreef:
Ga maar eens zonder bit rijden.
Ik snap dat het vervelend is dat je paard zo sterk is, maar je kunt dan beter je paard leren om overgangen te maken vanuit ontspanning. Dat kost tijd.
Maak overgangen van halt naar stap, goed aan het been. Belonen en draai mooi om je been heen. Maak wat wendingen en weer overgangen naar halt.


Ben niet perse tegen bitloos, maar vind dit niet zo'n verstandig advies. TS heeft een sterk paard wat met bit blijkbaar al niet te houden is, en jij wil die zonder bit op pad sturen? Bestel je dan ook meteen een ambu? Ik vind een pelham ook het beste om mee naar buiten te gaan, en dan inderdaad 2 teugels en de onderste alleen in geval van nood gebruiken. Een thiedeman teugel wil ook nog weleens helpen, die gebruikte ik altijd bij de jonge paarden als die de eerste paar keer mee naar het bos gingen.
En vooral je paard veel bezig houden onderweg, rijd hem maar een beetje dressuurmatig, veel overgangen. En wanneer je paard ontspant dan ontspan jij ook door hem ruimte te geven en lekker te gaan stappen. Hij moet vooral leren wachten op jouw hulpen, en dat wil zeggen veel oefenen. Zodra hij dat goed doet op de pelham kun je hem altijd nog eens proberen op een normaal trensje. Maar vooral veel geduld hebben, en niet verwachten dat het na 1 keer goed gaat :)

Succes TS


Ze kunnen gewoon oefenen in de bak lijkt mij?
Als dat goed gaat gewoon stapritje maken buiten met begeleiding.
Ik vind er niks raars aan mijn advies.
TS wil er een scherper/ander bit in hangen terwijl ik denk dqt het probleem elders ligt.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:17

Ayasha schreef:
Absolem schreef:


Niemand die zegt dat ze de hele rit in de mond van dat paard moet of gaat hangen.

Als je wijs gebruikt maakt van zo een bit. En haar eerst iets gevoeliger maakt voor normale dubbel gebroken of andere zachte bitten in de bak. Kan met wijs gebruik zo een Pelham of ander scherper bit buiten net je redding zijn als ze dan wel besluit te gaan drammen of dwarsbomen.

Als je dat kan en doet heb je die pelhalm of sterker niet nodig :(:)



Dat hangt er vanaf. Ik heb eerder in dit topic uitgelegd dat mijn Fries prima fijn te rijden is nu op een dubbel gebroken trens.Hij heeft echt een boterzacht mondje.


Maar als die schrikt of besluit dat iets hem niet bevalt en hij heeft geen vertrouwen in jou als ruiter? Dan moet je zitten voor je leven als hij een dubbel gebroken trens in Heeft. Want hij pakt het bit vast en hij gaat gewoon en hij stopt niet tot hij een wand bereikt als hij dan al stopt. Op dat moment is boem is ho.
Ik kan het weten want het kostte me drie maanden eer ik hem zover had dat ik zonder gevaar en aan de kletter gaan hem de hele bak in ontspanning door kon sturen met dat trensje. Dat boem is ho scenario moet je helemaal niet willen als je buiten rijd. En dat wilt de ts dus ook niet met haar paard.

Buiten in het bos is mijn Fries de Ontspanning zelve. Vrolijk oortjes naar voren lekker om zich heen kijken. Lekker klimmen en klauteren over de heuvels bij het wekeromse zand en door plassen banjeren meeste geluiden die bij de vakantie huisjes vandaan komen zoals een hogedruk of een kettingzaag schelen 'm helemaal niks. Op de platgereden zandpaden volgas draven met veel knieactie helemaal blij. Ik lift alleen maar mee en als ik terug naar stap wil kan dat op stem.
Sommige tegemoet komende paarden schelen 'm niks en kan ik zo passeren. En bij andere moet hij laten weten dat hij een hengst is en gillen, dribbelen terwijl ze soms niet eens zichbaar zijn en een heel stuk verderop in een weiland staan.

Naja als dat gebeurd,dan kan ik m'n zit gebruiken wat ik wil maar als ik dan niet duidelijk vertel dat het ongewenst is dat hij door mijn gezag probeert gaan ben ik straks de sjaak.

Zoals ik al zei. Ik heb de tweede teugel tot dusver nog nooit nodig gehad. De trens teugel is tot nu altijd voldoende geweest om hem bij zinnen te laten komen. Een korte ophouding en de teugel weer ontspannen en been er aan om weer door te stappen.begint hij weer? Dan herhalen. Stop hij echt niet? Dan draaien we om en mag meneer eerst even afkoelen en proberen we het later nog eens als hij wel rustig is.

Maar het verschil zit het hem puur erin. Dat het direct duidelijk is dat zijn rot truucje met het vast pakken geen optie is. Gedraagt hij zich normaal dan krijgt ie alle ruimte van de wereld en dat weet hij.



Bij de ts kan dat systeem ook heel goed er in getraind worden. En voor nu heeft ze dan met de tweede teugel igg een extra rem.

En soms zit het 'm niet eens in het feit hoe het paard is. Maar hoe de ruiter in kwestie is buiten. Het idee dat je een noodstop hebt. Kan ontzettend geruststellend werken en er voor zorgen dat je al ruiter zelf tien keer meer ontspannen bent. En je ook veel meer durft( dus ook durven loslaten). Zelf niet gespannen zit waardoor je paard geneigd is te gaan rennen. En dan is het helemaal niet verkeerd, zo 'n bit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 16:22

Als "boem is ho" je scenario is waar je van uit gaat heb je buiten nog niks te zoeken. Ook niet met een scherper bit. :x Want als ie in paniek slaat mag je een bit bedenken waarmee je desnoods zijn kaak breekt, daarmee doe je hem dan echt niet stoppen. Al jouw scenario's hebben hetzelfde antwoord:
Er is nog werk aan de winkel alvorens je je buiten op de openbare weg zou mogen begeven waar mensen rondlopen en rijden die niet gekozen hebben voor jouw paard en dus ook niet voor de potentiële gevaren die daarmee gepaard gaan.
Een paard denkt niet in "truukjes" of "tegenwringen". Als een paard zo dacht dan zouden we geen enkele uberhaupt ooit zadelmak krijgen.

"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid."
Met een scherper bit richt je af met behulp van een vorm van angst/ongemak. En als jouw dier maar half zoveel "trukjes" heeft als jij beweerd, dan gaat je dat vroeg of laat flink mislopen. :)
Ik begrijp die gedachtengang niet. :) Ja, toen ik 14 was... Gelukkig waren er toen een boel mensen die mij gelijkaardige dingen (een stuk grover) zeiden als ik nu zeg.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 17:59

Ayasha schreef:
Als "boem is ho" je scenario is waar je van uit gaat heb je buiten nog niks te zoeken. Ook niet met een scherper bit. :x Want als ie in paniek slaat mag je een bit bedenken waarmee je desnoods zijn kaak breekt, daarmee doe je hem dan echt niet stoppen. Al jouw scenario's hebben hetzelfde antwoord:
Er is nog werk aan de winkel alvorens je je buiten op de openbare weg zou mogen begeven waar mensen rondlopen en rijden die niet gekozen hebben voor jouw paard en dus ook niet voor de potentiële gevaren die daarmee gepaard gaan.
Een paard denkt niet in "truukjes" of "tegenwringen". Als een paard zo dacht dan zouden we geen enkele uberhaupt ooit zadelmak krijgen.

"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid."
Met een scherper bit richt je af met behulp van een vorm van angst/ongemak. En als jouw dier maar half zoveel "trukjes" heeft als jij beweerd, dan gaat je dat vroeg of laat flink mislopen. :)
Ik begrijp die gedachtengang niet. :) Ja, toen ik 14 was... Gelukkig waren er toen een boel mensen die mij gelijkaardige dingen (een stuk grover) zeiden als ik nu zeg.




Jij leest maar de helft van alles wat er in dat hele bericht staat. Ga eerst eens leren lezen voor je commentaar hebt. Ik ben drie maanden bezig geweest om hem dus wel luisterend en veilig te krijgen. (maja dat stukje lees je er voor het gemak maar even niet bij he).

Ik heb een basis moet creëren om zo te kunnen werken met die Pelham als dat ik doe( DRIE MAANDEN WERK) . En dat heb ik gedaan middels gebruik van een zacht dubbel gebroken bit in de bak om die mond zacht te kunnen houden. Maar om snel duidelijk te zijn buiten zonder onzin en gedoe gebruik ik buiten een Pelham. Je bent geen dierenbeul als je met een Pelham rijd. Ook niet om jouw boodschap naar het paard te bekrachtigen.


En ook een paard kan gewoon rottigheid uit halen als hij het niet ziet zitten om een bepaald iets te doen.

Het is een dier met een brein en geen robot.


Als het paard van de ts idd zo sterk is als ze aangeeft als dat ze is. Kan het bij de ts dus wel op een boem is ho scenario uit lopen. En dat is wat ik er mee wilde zeggen.
Ik heb OOK gezegd in een vorige post dat er een goede kans is dat omdat ze buiten gewoon goed handelbaar is voor de menwagen ( dan draagt haar paard een bit met scharen) dat ze dan ook goed KAN reageren op een pham (bit met scharen). En dan heeft ze dus gewoon een rem.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:14

Eigenlijk ben ik het eens met ayasha. Als je paard gekkigheid heeft op de openbare weg, zul je alleen onder begeleiding de weg op moeten gaan om te oefenen.
Voor de rest is het zaak om de oorzaak van de gekkigheid te achterhalen. Het is makkelijk om te zeggen doe er een ander bit in, maar misschien is het interessant eerst eens hele andere opties te proberen zoals bv het bitloos. Voor hetzelfde geldt maakt paard zich sterk in stresssituaties vanuit angst voor het bit (oh ik ben bang of enthousiast, ojee als ik nu maar geen pijn in mijn mond krijg).

Ga eerst eens onderzoeke met een begeleider erbij die naast t paard loopt met touw eventueel wat bv bitloos doet buiten. Of iets anders. Gewoon stapritjes doen. Even een stap terug.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 06:14

Ik snap je probleem ramona22, ik heb hetzelfde gehad.

Tuurlijk weet je zelf ook wel dat lessen hierin belangrijk zijn en dat je niet alles met een ander cq scherper bitje oplost. Heb niet alle reacties hierboven gelezen dus weet niet of je al op een Myler bit gewezen bent, maar ik heb hetzelfde gehad met mijn sterke tinkerruin van 13. Stap, draf prima, maar zodra galop kwam, zoef weg was hij!

Na lang zoeken naar de juiste oplossing, ben ik uit gekomen op de Myler bit, level 2 met sleuven. Dit bit is absoluut niet scherp en je kunt kiezen de lichte ophaal wel of niet te begruiken.
Ik ben er super tevreden over en kan mijn tinker op 2 pinken weer terug krijgen in de galop.

Vriend van ons heeft een haflinger ruin ook zo loeisterk, Myler bitje , level 2 met sleuven erin en ook nu fijn te rijden buiten.


Succes, met het zoeken naar de juiste oplossing

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 09:05

RoyceMack schreef:
Eigenlijk ben ik het eens met ayasha. Als je paard gekkigheid heeft op de openbare weg, zul je alleen onder begeleiding de weg op moeten gaan om te oefenen.
Voor de rest is het zaak om de oorzaak van de gekkigheid te achterhalen. Het is makkelijk om te zeggen doe er een ander bit in, maar misschien is het interessant eerst eens hele andere opties te proberen zoals bv het bitloos. Voor hetzelfde geldt maakt paard zich sterk in stresssituaties vanuit angst voor het bit (oh ik ben bang of enthousiast, ojee als ik nu maar geen pijn in mijn mond krijg).

Ga eerst eens onderzoeke met een begeleider erbij die naast t paard loopt met touw eventueel wat bv bitloos doet buiten. Of iets anders. Gewoon stapritjes doen. Even een stap terug.


Ben het ook eens met jullie.

Behalve het feit dat er zo word gedramt op het bitloos rijden. Als het paard geen pijn ervaart van het bit (anders zal hij ook vervelend zijn voor de kar of tijdens bakwerk) waarom dan gevaarlijke situaties opzoeken dmv bitloos de weg op te gaan, er moet ook rekening gehouden met verkeer etc.

Daarnaast hoef je er niet meteen een heel ijzerwerk in te hangen, maar kun je het ook proberen met een zacht bitje in combinatie met een Thiedeman. Of een slof met een knoop er in zodat je die er alleen voor noodgevallen (lees geen rem meer) kunt gebruiken. Als dit allemaal goed gaat zou je altijd nog bitloos kunnen proberen als dit is wat je wil. Maar veiligheid boven alles ook voor je mede weggebruikers!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:01

Absolem schreef:
Jij leest maar de helft van alles wat er in dat hele bericht staat. Ga eerst eens leren lezen voor je commentaar hebt. Ik ben drie maanden bezig geweest om hem dus wel luisterend en veilig te krijgen. (maja dat stukje lees je er voor het gemak maar even niet bij he).

Ik heb een basis moet creëren om zo te kunnen werken met die Pelham als dat ik doe( DRIE MAANDEN WERK) . En dat heb ik gedaan middels gebruik van een zacht dubbel gebroken bit in de bak om die mond zacht te kunnen houden. Maar om snel duidelijk te zijn buiten zonder onzin en gedoe gebruik ik buiten een Pelham. Je bent geen dierenbeul als je met een Pelham rijd. Ook niet om jouw boodschap naar het paard te bekrachtigen.


En ook een paard kan gewoon rottigheid uit halen als hij het niet ziet zitten om een bepaald iets te doen.

Het is een dier met een brein en geen robot.


Als het paard van de ts idd zo sterk is als ze aangeeft als dat ze is. Kan het bij de ts dus wel op een boem is ho scenario uit lopen. En dat is wat ik er mee wilde zeggen.
Ik heb OOK gezegd in een vorige post dat er een goede kans is dat omdat ze buiten gewoon goed handelbaar is voor de menwagen ( dan draagt haar paard een bit met scharen) dat ze dan ook goed KAN reageren op een pham (bit met scharen). En dan heeft ze dus gewoon een rem.


Ik lees het wel, het maakt voor mij gewoon geen jota verschil. :) Hoe lang je bezig geweest bent maakt weinig uit als er geen resultaat is. :) Als paard ook door het scherpe bit heen denderd en zichzelf/jou/een voorbijganger verongelukt/verwond gedurende dat "oepsje". Dan ben je nergens met "jamaar ik ben drie maanden bezig geweest!"
Drie maanden is overigens relatief kort IMO, ik krijg het idé dat jij dat een hele periode vindt..
Je zegt het zelf; hij haalt rottigheid uit als hij iets niet ziet zitten. Er is een reden waarom ie iets niet ziet zitten. Daar ligt je oorzaak. :) Die moet je aanpakken. Anders krijg je idd een paard dat je nooit zal kunnen vertrouwen. :)
En voor het je volgende argument wordt; ik heb er genoeg onder mijn kont gehad die zogenaamd "niet te houden waren" en heb er nog steeds zo eentje onder mijn kont. Geen fijner en meer betrouwbaar paard buiten. Maar ik zou er idd geen onzekere ruiter op naar buiten sturen want dat gaat mis maar dat moet je dan ook gewoon niet willen. :) Zulke paarden hebben leiding nodig of ze nemen die zelf en dán ontstaan er problemen die je niet op drie maanden opgelost krijgt. :)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 11:57

Ayasha schreef:
Absolem schreef:
Jij leest maar de helft van alles wat er in dat hele bericht staat. Ga eerst eens leren lezen voor je commentaar hebt. Ik ben drie maanden bezig geweest om hem dus wel luisterend en veilig te krijgen. (maja dat stukje lees je er voor het gemak maar even niet bij he).

Ik heb een basis moet creëren om zo te kunnen werken met die Pelham als dat ik doe( DRIE MAANDEN WERK) . En dat heb ik gedaan middels gebruik van een zacht dubbel gebroken bit in de bak om die mond zacht te kunnen houden. Maar om snel duidelijk te zijn buiten zonder onzin en gedoe gebruik ik buiten een Pelham. Je bent geen dierenbeul als je met een Pelham rijd. Ook niet om jouw boodschap naar het paard te bekrachtigen.


En ook een paard kan gewoon rottigheid uit halen als hij het niet ziet zitten om een bepaald iets te doen.

Het is een dier met een brein en geen robot.


Als het paard van de ts idd zo sterk is als ze aangeeft als dat ze is. Kan het bij de ts dus wel op een boem is ho scenario uit lopen. En dat is wat ik er mee wilde zeggen.
Ik heb OOK gezegd in een vorige post dat er een goede kans is dat omdat ze buiten gewoon goed handelbaar is voor de menwagen ( dan draagt haar paard een bit met scharen) dat ze dan ook goed KAN reageren op een pham (bit met scharen). En dan heeft ze dus gewoon een rem.


Ik lees het wel, het maakt voor mij gewoon geen jota verschil. :) Hoe lang je bezig geweest bent maakt weinig uit als er geen resultaat is. :) Als paard ook door het scherpe bit heen denderd en zichzelf/jou/een voorbijganger verongelukt/verwond gedurende dat "oepsje". Dan ben je nergens met "jamaar ik ben drie maanden bezig geweest!"
Drie maanden is overigens relatief kort IMO, ik krijg het idé dat jij dat een hele periode vindt..
Je zegt het zelf; hij haalt rottigheid uit als hij iets niet ziet zitten. Er is een reden waarom ie iets niet ziet zitten. Daar ligt je oorzaak. :) Die moet je aanpakken. Anders krijg je idd een paard dat je nooit zal kunnen vertrouwen. :)
En voor het je volgende argument wordt; ik heb er genoeg onder mijn kont gehad die zogenaamd "niet te houden waren" en heb er nog steeds zo eentje onder mijn kont. Geen fijner en meer betrouwbaar paard buiten. Maar ik zou er idd geen onzekere ruiter op naar buiten sturen want dat gaat mis maar dat moet je dan ook gewoon niet willen. :) Zulke paarden hebben leiding nodig of ze nemen die zelf en dán ontstaan er problemen die je niet op drie maanden opgelost krijgt. :)




Mensen zoals jij die gewoon weigeren dus om begrijpend te lezen en alles te overdenken en er vervolgens maar een eigen draai aan geven ipv te erkennen wat er staat. Ga ik geen discussie meer mee voeren. Dat ben ik helemaal zat.



Aan de ts. Lekker oefenen in de bak. En als jij denkt dat je er klaar voor bent om met een Pelham te rijden en je voelt jezelf er goed bij.

Gewoon doen. Desnoods lekker stappend beginnen buiten.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:36

maralyn schreef:
Het bit genaamd: les.

Hoe los je het op wanneer je paard sterk dreigt te worden



beter dressuur leren, en ook met "zit "les dat moet je ook eens je gaan doen, zonder beugels en teugels rijden . En zonder stijgbeugels rijden is ook aan raden, dan moet je zit en benen rijden,

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:53

Joolien schreef:
pompadour schreef:
hulpteugels en scherpere trens werkt niet bij paarden die sterk zijn,
mijn verzorgpaard was ook heel sterk en best hard in de mond maar dat heeft zich zelf aan geleerd omdat er in het verleden er vaak haar mond werd gebruikt als rem.
terwijl ze een ex wedstrijd paard was, en is ze div keren ook Nederlands kampioen geweest in de crosscountry. De amazone heeft een ongeluk toen gehad en in een rolstoel terecht gekomen, De manege eigenaar heeft haar gekocht van haar en niet om haar perse te willen gebruiken als manege paard en is ook div keren verkocht maar die konden haar niet aan terwijl ze heel braaf was, ze was te sterk en die mensen konden ook niet goed rijden. Toen werd ze verkocht en mocht haar blijven rijden. als 1ste ben ik op een dubbelgebroken watertrens gaan rijden, en dat werkte heel goed, en ik ken best wel aardig rijden, en met de manege eigenaar gepraat , hoever zij in de dressuur eigenlijk was, hij vertelde dat ze minimaal M nivo was, en daar kon van leren, Dus veel dressuur lessen genomen, en ik kon mijn gemak met haar een buitenritje maken. Dus als jouw was ga meer dressuurlessen nemen, want dat is heel belangrijk, Een paard nemen je terug met je zit dus je eigen lang maken , dat bekend dat je lang moet zitten de meeste zitten te kort,


Mooi verhaal, ik kreeg een 5-jarige die niet opgevoed was, en vanaf veulen aan wist dat ie zn kracht kon gebruiken als dat in zijn ogen nodig was. En ja, dan hielp een scherper bit of een slof wel. Ik zeg niet dat ik dit altijd slim gedaan heb, maar voor wat ik met hem wilde, was het soms wel zo veilig. En ik praat over 15 jaar geleden ong, toen grondwerk nog niet zo mainstream was en toen het vooral niet banketstaaf maar pellen was. De slof heeft me meerdere malen wel geholpen toen meneer blind ging in het bos. ;)



Een slofteugel is niet erg als je weet hoe er mee moeten rijden, Ik gebruikte altijd een theideman teugel . Werkt sowieso beter dan een martingaal

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:23

Om verkeerd gedrag te doorbreken kan een pelham zeker een optie zijn. Dit omdat je dan de 2e teugel erbij kan pakken wanneer nodig. Wel heel belangrijk dat hij ook echt de rest van de tijd niet gebruikt wordt. Hoewel dit inderdaad niet voor alle sterk makende paarden werkt. Daarnaast gewoon belangrijk om te trainen op lichtere hulpen en scherpere reactie ongeacht de omgeving.

Zo ook de schimmel die ik hier rijd. Hij kon zich ook erg sterk maken, zowel in de bak als buiten en daarbij in paniek raken van crossmotoren. Veiligheid gaat inderdaad voor buiten en is voor mij 1 vd redenen dat ik met de schimmel die ik rijd momenteel niet alleen naar buiten ga. Ander bit maakte bij hem geen enkel verschil, hij mist gewoon nog vertrouwen in de ruiter daarin. Dus we trainen nu aan de hand om alleen naar buiten te gaan. Daarnaast ook km’s maken met ander paard erbij. Dan gaat het prima buiten en rijden hem momenteel ook zowel buiten als in de bak bitloos. Grappig genoeg maakt hij zich daarop dus helemaal niet sterk. En op een bitje wel. Dus ook bitloos kan zeker het proberen waard zijn.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 10:51

CharmingS schreef:
RoyceMack schreef:
Ga maar eens zonder bit rijden.
Ik snap dat het vervelend is dat je paard zo sterk is, maar je kunt dan beter je paard leren om overgangen te maken vanuit ontspanning. Dat kost tijd.
Maak overgangen van halt naar stap, goed aan het been. Belonen en draai mooi om je been heen. Maak wat wendingen en weer overgangen naar halt.


Ben niet perse tegen bitloos, maar vind dit niet zo'n verstandig advies. TS heeft een sterk paard wat met bit blijkbaar al niet te houden is, en jij wil die zonder bit op pad sturen? Bestel je dan ook meteen een ambu? Ik vind een pelham ook het beste om mee naar buiten te gaan, en dan inderdaad 2 teugels en de onderste alleen in geval van nood gebruiken. Een thiedeman teugel wil ook nog weleens helpen, die gebruikte ik altijd bij de jonge paarden als die de eerste paar keer mee naar het bos gingen.
En vooral je paard veel bezig houden onderweg, rijd hem maar een beetje dressuurmatig, veel overgangen. En wanneer je paard ontspant dan ontspan jij ook door hem ruimte te geven en lekker te gaan stappen. Hij moet vooral leren wachten op jouw hulpen, en dat wil zeggen veel oefenen. Zodra hij dat goed doet op de pelham kun je hem altijd nog eens proberen op een normaal trensje. Maar vooral veel geduld hebben, en niet verwachten dat het na 1 keer goed gaat :)

Succes TS


Advies van bitloos is helemaaaal niet zo'n slecht advies hoor...

Paard kan niet makkelijk ontspannen met bit blijkbaar. Wel, dan kan de oplossing net wel bitloos zijn... Veel paarden ontspannen net veel gemakkelijker zonder bit. Ik snap dat je eerste reactie niet is van een bit weg te laten als een paard zich sterk maarkt, maar het kan echt wel. Heb ik zelf ook al ervaren. En idd, zitles en grondwerk les nemen.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 11:02

Hetgeen wat ik heb gedaan toen mijn paard een periode van wegstuiven had, is mijn touwhalster onder een hoofdstel met een shank (k rijd western). In de bak is mijn zit en benen alles wat hij nodig heeft en rijd ik hem 9/10x op een simpel dubbelgebroken trensje, maar toendertijd was buiten het bit vastpakken (of door mn touwhalster heen denderen, waarmee ik normaal buitenreed) en wegrennen erg grappig. Dat vond ik wat minder en heb drie maanden met de shank (scharenbit) en het touwhalster buiten gereden. Elke keer als meneer het in zn kop kreeg een kleine ophouding op het touwhalster, hielp dat niet kreeg hij een lichte ophouding op de shank (lees: hand optillen tot ik licht contact voel) en als dat niet werkte kreeg hij een ophouding en gingen we even achteruit. Hij merkte al gauw dat zijn spelletjes niet meer gingen werken en bedaarde met een paar maanden alweer naar zijn normale gedrag buiten. Dwz, op touwhalster en stem te remmen zijn en losse teugels in alle gangen.

Maargoed, alle paarden zijn anders. Dit werkte voor mijn paard en er zijn vast mensen die het er niet mee eens zijn of zeggen dat het ook anders had gekunnen.

Ts: doe wat jij denkt dat werkt voor jouw paard en jou, zodat je veilig (!!) buiten kan rijden. Is dat een pelham, dan is dat een pelham. Het hoeft toch niet permanent te zijn :)?

tiwi1969

Berichten: 7640
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:47

Ik zie de pelham meer als lerend, net als een tikje zweep bij geen reactie op een kuithulp. De bedoeling is dat het paard daarvan leert om al op de lichte hulp te reageren.
Uiteindelijk hangt de tweede teugel erbij en zal gebruik niet of nagenoeg niet meer nodig zijn.
Hij dient dan nog om de ruiter een zeker gevoel te geven.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Welk bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 14:19

Ik zou gaan voor een ongebroken trens. of inderdaad voor een ongebroken pelham bitje zodat je wanneer nodig net even iets meer hebt. Ik rij elke week buiten, paard is super braaf en vind het geweldig. In de bak rijden we Z1 dressuur op een dubbelgebroken watertrens en is ze heel goed op zit en stem. buiten heb ik gewoon soms niet zoveel te zeggen. Net als die van jou zetten ze gewoon de hals erop. kan je wel allemaal leuke oefeningen gaan bedenken maar mijn ervaring is dat dat niet zo goed werkt dat alles opgelost is. als ik een tijdje niet buiten ben geweest of weet dat ze druk gaat doen hang ik mijn stang en trens hoofdstel erin, gewoon rijden op de trens maar loopt ze echt weg en werkt mijn zit of mijn trens niet meer pak ik even de stang erbij. werkt voor ons prima