Welk bit voor paard dat overmatig kauwt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:25

Mijn ervaring is dat veel paarden baat hebben bij een ongebroken trens. Al dan wel of niet met tongboog. Mijn paard is ook erg fijn op een niet gebroken bit. Dit zijn juist hele zachte bitten ten opzichte van gebroken bitten. Echter licht het ook aan de voorkeur van je paard natuurlijk.
Zelf super fijne ervaring met bijvoorbeeld een Beris kneveltrens.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:24

amayziah schreef:
Flinty schreef:


Jazeker, ik rijd ook voornamelijk bitloos. Met touwhalstertje het bos in, heerlijk! Maar voor het echt gymnastiseren en het specifiek werken aan hoofd-hals houding rijd ik hem met bit.
Een bitloos hoofdstel om ook dressuurmatig meer op te pakken zie ik niet zo zitten ivm veel inwerking op de neus en ik dan toch minder specifiek kan zijn.

De inwerking van een stuk ijzer in de mond, ja das pas lekker 8)7



Dat is een dood doener natuurlijk. Sommige paarden lopen echt bagger bit loos. Worden gestreste ongeleide projectielen. Terwijl als die een bit in hebben de rust zelfve zijn

En andere paarden kunnen niet tegen iets in hun mond en lopen goed op een bit loos hoofdstel. Beide is iets van te zeggen. Beiden hebben hun voordelen.

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 20:38

amayziah schreef:
De inwerking van een stuk ijzer in de mond, ja das pas lekker 8)7


Nuttige inbreng zeg..
Ik ben toch juist op zoek naar de juiste oplossing voor mijn paard?

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Re: Welk bit voor paard dat overmatig kauwt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 16:27

Inmiddels al een paar dagen met succes met een Myler met kleinere tongboog gereden. Vanavond weer les dus heb positieve verwachtingen.
Bij meer druk op de teugels kan dit bit niet scharen/dubbelvouwen dus toch beetje ongebroken-achtig idee. Bovendien ligt hij een stuk rustiger in de mond. En ik hoop ook zeker baat te hebben bij de onafhankelijke beweging van beide zijdes.

MariekeS_

Berichten: 4709
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 16:39

De mijne deed dit ook toen ik een bit met tongboog probeerde en met dubbelgebroken bitten in mindere maten. Dit paard had een heel erg laag gehemelte (als je je vinger in de mondhoek deed zat je vinger al ‘klem’ tussen tong en gehemelte)

De oplossing was een myler L1 die heel dun was en ook niet schaart.
Paard wilde eerst ook nooit het bit aannemen, echt met de kaken op elkaar, en met de myler hapte hij hem zelf in...