Welk bit voor mijn paard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Welk bit voor mijn paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 20:05

Hoi!

Ik heb sinds enkele weken een nieuw paard en ik loop tegen het probleem aan dat ik niet weet welk bit voor hem fijn is... We hebben hem helemaal kaal gekregen, maar ik had nog al mijn spullen van mijn vorige paard.

Het is een gevoelig maar niet enorm sensibel paard. Zacht in de mond maar dressuurmatig is er nog heeel veel werk te verrichten. Ondanks dat hij 9 jaar is, is hij best scheef en dingen zoals wijken is nog nieuw. Het zal nooit een dressuurpaard worden (is ook niet nodig, ik zal voornamelijk springen en eventing starten). Hij verstopt zicht heel makkelijk achter de loodlijn, als ik hem dan iets omhoog wil rijden gaat hij gelijk sterren kijken. Hij vindt daar tussen in dus heel moeilijk en gooit dan snel het gas erop.

Nu is het probleem dat ik nog geen geschikt bit voor hem heb. Heb mijn oude bitje in gedaan, dit was een dubbelgebroken koperen bustrens. Dit was gelijk duidelijk dat hij dit niet fijn vond. Heel verwoed kauwen totdat zelfs zijn mondhoeken openlagen. Ook met lange teugels bleef hij zo onrustig kauwen.

2 weken geleden heb ik de sprenger duo geprobeerd. Hier was hij eerder iets te stil op maar was makkelijk hem te vragen om toch iets af te knabbelen. Todat hij vorige week behandeld is door de fysio. Hij is losgemaakt en nu ik hem na een aantal dagen weer heb opgepakt is hij heel stug op dit bit. Hij hangt er in en laat moeilijk echt los. Hij duwt er in en wordt best zwaar in de hand, terwijl hij dit niet van nature is. Zijn moeilijke hand is nu ook plots veranderd.

Aangezien er zoveel bitten zijn en er op mijn stal geen stalgenoten zijn waar ik mee kan ruilen, ben ik op zoek naar een ander bit waar hij eventueel fijn op zou kunnen lopen.

Dus mijn vraag: Welk bit zou eventueel hierbij kunnen passen?? (ik laat nog bitfitter komen en heb goede instructrice) De sprenger duo is een testbit wat zaterdag weer terug moet dus kan daarvoor geen bitfitter meer laten komen..Alvast bedankt!

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:24

Dit is een erg lastige vraag. Het is vooral een kwestie van proberen denk ik. Ik heb het zelf ook met mijn paard gehad dat ik dacht dat ze een bitje misschien wel fijn zou vinden maar dat ik dit dus helemaal verkeerd had gedacht. Inmiddels heb ik eindelijk een bitje dat ze fijn vind, maar komt haar velletje de laatste tijd wel eens tussen de bitringen...au :( Dus ik bitschijven/ringen halen om eraan te maken. Wat denk je...die gaten in die bitschijven zijn zo groot dat het geen enkele zin heeft. Toen kwam ik op internet andere bijschijven tegen die tot binnen door lopen dus daarbij kan haar velletje er in geen mogelijkheid tussen komen. Inmiddels geprobeerd en ze loopt er voor geen meter op. Ja ze vond het wel lekker en een hele verbetering maar hing en trok enorm, vast omdat het natuurlijk lekker zacht was in haar mondhoeken. Mijn zoektocht is dus ook nog niet voorbij. Een bustrens al eens geprobeerd maar die vond ze ook niks.