Zadel scheurt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Zadel scheurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 01:35

Een zadel wat normaal gebruikt word (als in, niet wekelijks zeewater er op ) wekelijks invetten Zou ik idd ook niet aan beginnen :n

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zadel scheurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 01:44

Ik maak elke dag schoon met zadelzeep en vet minimaal 1x per maand. Geleerd op stal waar ik stage liep en zo deden hun het al jaren, ze hadden hoofdstellen van 20 jaar oud die er nog als nieuw uitzagen en heerlijk soepel waren. Doe het ondertussen ook alweer een jaar of 5 en nog nooit leer gehad wat er slecht door werd.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 06:47

Een seatsaver van lamsvel helpt het leren zitvlak beschermen en het zit nog eens lekker

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:32

Sonja_vR schreef:
Een zadel wat normaal gebruikt word (als in, niet wekelijks zeewater er op ) wekelijks invetten Zou ik idd ook niet aan beginnen :n


Maar al zou je het wekelijks invetten met goed spul, ik gebruik Rapide lederdressing, zou dat geen kwaad voor het leer moeten kunnen.
Ik doe dit dus al jaren vanwege het zeewater en mijn zadel houdt het prima.
Ik heb een Wow zadel met vrij zacht leer, dus ook wel kwetsbaar.

Ik denk dat het meer kwaad kan als je nooit of veel te weinig invet.
Ik heb nieuwere zadels dan het mijne gezien in veel slechtere staat, scheuren en barsten in de zitting.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:53

Als ik zo lees koop ik geen siliconen broeken meer. Alleen erg jammer dat die steeds meer in komen.. denk over paar jaar dat dan de kunstleer stukken rijbroeken weg zijn..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Zadel scheurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:04

Broeken helemaal zonder iets van anti slip, die zijn echt bijna helemaal niet meer te krijgen vervelend genoeg...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Zadel scheurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:16

Met lederdressing moet je erg uitkijken voor de stiksels, die schijnen erdoor te kunnen verweken.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:27

Tessebes schreef:
Met lederdressing moet je erg uitkijken voor de stiksels, die schijnen erdoor te kunnen verweken.


Volgens mij is gewoon leervet en olie nog slechter, tenminste dat dacht ik... :+
Stiksels zijn bij mij allemaal nog goed, alleen onder aan het zweetblad beginnen ze nu te slijten, maar dat is niet heel raar na zoveel jaren intensief gebruik...