pamalino schreef:@Sintara door deze hitte heb ik nog niet meer met haar gesprongen dus daaraan ligt het niet. Ze doet dit niet echt als een vorm van protest maar meer omdat ze echt naar de sprong wil en als ik haar op haar plaats zet doet ze haar mond open zodat ze er toch met haar eigen tempo over kan. Het sperriempje zit altijd heel losjes en nu hebben we beide ons plezier in springen maar zonder het riempje valt ze achter een week alweer terug in haar oude gewoontes.
Dat is ook protest. Jij zegt je moet terug in tempo, en je paard gaat daar tegenin
Zoals je het nu omschrijft lost de sperriem het probleem ook niet op. Deze verhindert je paard blijkbaar wel om je tegen te werken, maar wanneer die weg is doet ze het weer.
Waar ik dan aan denk;
Misschien bent je nog net niet zover rijtechnisch (dat kan en is prima, in dat geval zou ik als ik jou was gewoon doorrijden met een sperriem en na een x aantal lessen weer kijken hoe het gaat).
Of ze heeft door een andere reden een probleem met de hulp die jij geeft om haar af te remmen.
Dat ze bijvoorbeeld (nog) niet goed in balans is om langzamer te kunnen gaan, of het bit of zadel of iets anders zit niet lekker..
Met een niet te strakke sperriem kan een paard normaal ademhalen. Maar, je kunt wel kijken of een andere neusriem iets scheelt. Ik denk persoonlijk dat het zware ademhalen door opwinding/stres/vermoeidheid/gebrek aan conditie komt