[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:44

Er zijn verschillende plekken waar je bijvoorbeeld Ghost pads op maat kan laten maken.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:34

Ik kom weer eens invallen. Ik geloof dat ik hier een hele tijd geleden eens informatie heb ingewonnen over de Christ barebackpads en ik heb toen de Premium Plus met extra onderlegger gekocht. Ik ben alleen bang dat de Iberica mij en mijn paard achteraf beter gepast zou hebben. Heeft iemand hier ervaring met beide? Ik vind de zitting van de Premium Plus toch net iets te kort en de wrongen lopen niet perfect voor mijn beenligging. Voor de rest zit het wel goddelijk en paard loopt er geweldig mee. Is er iemand dit dit herkent en waar de Iberica de uitkomst was?

Ben nu een beetje halfbakken aan het kijken op facebook groepen of er iemand niet de Iberica heeft en de Premium Plus zoekt voor een leuke ruil. Ik acht de kans klein overigens. :')

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 23:55

Ja ik heb met allebei wel gereden. De Iberica leek mij super maar ik vond hem te paard helemaal niet comfortabel -O- Veel te hard dat schuimblok aan de voorkant, voelde echt heel irritant, teveel begrenzend aan de voorkant, dat prikkende ding tegen mijn dij.

De Premium Plus en de Butterfly waren (voor mij) véél comfortabeler.

Maar ik heb het over jaren geleden hoor :=
Dus geen idee of er in de tussentijd aanpassingen gedaan zijn.

zasread

Berichten: 2465
Geregistreerd: 28-03-05

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:23

Ik heb jarenlang gereden met een Christ Iberica en ik vond hem heerlijk zitten. Ik vond de steun van het deel aan de voorkant juist fijn. Maar ik heb nooit met een Premium gereden. Dus heb niet de vergelijking om te maken. Kan je hem ergens uittesten misschien?

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:59

Ja ik zag wel een test service voor ongeveer 25 euro, maar als ik vervolgens nooit de ruil maak is dat ook weer zo zonde. :')

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:05

De steun van een blok aan de voorkant is an sich wel fijn, alleen was de vulling mij te hard en dwingend. Die van de andere modellen was veel zachter en (voor mij) veel prettiger geplaatst. Heb er toen nog stalgenootjes op laten rijden en die hadden hetzelfde als ik het me goed herinner.

Maar hier op Bokt waren er ook mensen juist erg fan van, is nog wel een topic ergens over de Iberica / andere Fellsättel maar dat is ook al jaaaren geleden geweest :)

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:24

Interessant! De vulling hoeft van mij inderdaad niet harder, maar bij de Premium Plus loopt de wrong te recht naar beneden waar mijn been eigenlijk iets verder naar voor wil liggen bijvoorbeeld. Bij de Iberica stopt de verhoging ook hoger waardoor ik mijn bovenbeen beter kwijt kan vermoed ik. Plus iets meer ruimte achter mijn billen is ook niet verkeerd.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:03

Ik vond het ook erg opmerkelijk gezien dat feit inderdaad. Zelf heb ik korte pootjes en hou ze graag een beetje in een knik, dus ook eerder hoger dan lager. Die zachte wrong van de Premium Plus en Butterfly voelden fijn zacht tegen mijn been en dat harde ding van de Iberica voelde super vervelend opdringerig in de weg liggend.

Ik had juist gedacht dat dat mijn "lievelings" zou worden, mooie vorm ook, mooie ligging. Dus ik heb het ècht geprobeerd en doorgezet maar vond het gewoon een super irritant rotding :j De Butterfly zat wel heerlijk :+: Smaken verschillen, gelukkig :D

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:46

Dwingende wrongen vindt ik nergens fijn , niet aan een zadel en niet aan een BBP
Om die reden hebben we een simpele pad gekozen.
Vindt de christ pads prachtig maar door altijd buiten rijden gekozen voor een BF

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:46

Goed om te weten, dan ga ik toch even denken over een test model voordat ik eventueel ga ruilen. Al verwacht ik niet dat ik iemand ga vinden die überhaupt wil ruilen.

Die butterfly ziet er mooi uit maar die is niet meer te koop toch?

Moet zeggen dat ik nu met de Barefoot Ride on Pad rondhobbel. Zit heerlijk, maar dat wol laat aan alle kanten los en voelt heel ruw aan. En die wrongen heb ik extra karton in geduwd omdat het zo slap was dat het me weinig steun gaf. Misschien is dat stevigere spul in de Iberica dan toch wel wat voor mij? Kan me er weinig bij voorstellen hoeveel steviger dat is dan de Premium Plus.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:11

Oh echt?? Het verschil is wel dat de RoP zitting gemaakt is van schapenwol, niet van schapenvel. We hebben best veel klanten die dat veel prettiger vinden omdat de schapen daarvoor alleen geschoren hoeven te worden itt lamsvel zoals Christ gebruikt. Lamsvel is een zachter en luxer product.

Karton er in, werkt dat een beetje...? Ik he volgens mij nog niet gehoord dat mensen het niet stevig genoeg vonden :) Zou best kunnen dat je hardere vulling dan fijner vindt. Voor de Lazy Mountain en Happy Valley zadels hebben we ook stevige foamblokken beschikbaar voor mensen die de zachte foam te zacht vinden. Voor de andere schaap zittingen hebben we daar eigenlijk geen vraag naar gehad.

Ik weet niet of de Iberica nu nog steeds zo'n (vond ik toen) harde vulling heeft hoor! Kan je het beste toch even beoordelen bij wat er op dit moment te koop is :)

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:32

Ja dat karton werkt wel! Heb het ook niet aan mijn been kant zitten, maar aan de buitenzijde. Als een soort L vorm onder de wrong en dan aan de voorzijde omhoog. Geeft die hele schaap zitting net even wat extra stevigheid want het hield vrij weinig tegen was mijn ervaring.

Dat het geschoren schaap was, vond ik ook veel fijner, maar uiteindelijk is de kwaliteit voor de prijs van die zitting in mijn optiek niet in orde. Elke keer als ik afstap zit mijn broek, zweep en pony onder de losse plukjes wol. Volgens mij is het een kwestie van tijd voordat dat ding kaal is en dat vind ik niet normaal voor zo'n dure zitting. Voor de rest is het wel een fijne zitting en kan ik er heerlijk mee rondhobbelen. Pas er veel beter in dan in de Premium Plus.

Heb even twee foto's bij elkaar gezocht waarbij dat heel goed te zien is:

Afbeelding

Mijn been duwt hier best flink tegen de onderkant van de wrong van de Premium Plus doordat deze heel recht geplaatst is. En die verhoging aan de achterkant is toch krapper dan ik had verwacht. Het past, maar het is allemaal wel iets gedwongen zegmaar. Ik zit er wel onwijs stevig in. Voordeel voor mijn paard bij de RoP: dat ding is veel korter waardoor ik beter uitkom met de singel.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:40

Oja dat ziet er inderdaad wel beter passend uit ja.

Heb je de RoP schaap zitting al lang in gebruik...? In het begin kunnen ze sowieso wel aardig wat pluisjes verliezen, omdat bij het verwerken van het materiaal natuurlijk geknipt en genaaid wordt en er blijven dan best wel wat plukjes van de knipranden, die dus geen basis meer hebben, nog aankleven zeg maar.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:45

Ik heb 'm deze zomer gekocht. Ik vermoedde inderdaad dat het losse spul er de eerste keren wel vanaf zou gaan maar er komt nog steeds veel vanaf dus ik ga twijfelen of dat nog stopt. Vind de bevestiging trouwens ook super onhandig. Van voor moet je echt moeite doen om het stevig vast te krijgen en achter kun je alleen de ringen door de gaatjes halen, maar tijdens het rijden schiet dat gewoon weer los. Al met al: het zit lekker, maar had er voor die prijs wel echt meer van verwacht.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:05

Je hebt wel gewoon die riem er onderdoor gehaald...? Alleen daarmee zit hij al vrij stevig normaal gesproken?

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:07

Ja! Dat blijft ook wel stevig zitten, de zijkanten achter gaan alleen af en toe los en een beetje klapperen.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:13

Misschien helpt het om iets door de ringetjes heen te doen zodat hij er niet af kan...?
Over het algemeen blijft het wel goed zitten, niet dat het gaat schuiven ofzo of dat je er last van hebt met rijden.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:39

Ah, ik herken dat wel van de RoP met losse schaapzitting, ik heb die combinatie ook. Met een reepje klittenband aan de voorkant wat je op onmogelijke wijze door de ringen van de RoP moet zien te vouwen. :o? Het is mij nog steeds niet duidelijk wat de bedoeling daar precies van is. Ik heb die reepjes door de ringen heen en dan opgerold, maar dat blijft na langer gebruik echt niet zitten. Heb overwogen om het vast te naaien, maar heb inmiddels een andere pad gekocht :=

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:41

Je moet dat klittenband aan de onderkant tussen het klittenband van de wrongen vastmaken. Het is een gepriegel om het vooral strak vast te maken, maar daar zitten ze in principe. Een klein stukje klittenband zoals je bij dressuur dekjes ziet had makkelijker geweest denk ik. :o

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:55

Nou ik heb er voor de grap nog eens een RoP schaap zitting bij gepakt i.c.m. een RoP en deze is volgens mij zoals hij altijd al was. De klittenbandjes passen helemaal prima :?

Je haalt het lange klittenband onder de RoP langs zodat het geheel goed vast zit aan elkaar en niet gaat schuiven. De achterste ringetjes haal je door de sleufjes. En aan de voorkant zitten klittenbandjes die je door de ringetjes van de RoP haalt, en vastplakt tussen de brede stukken klittenband waar de dijwrong vullingen achter zitten. Dan zit het volgens mij gewoon zo vast als een huis allemaal :)

Ik kan me voorstellen dat het kan gebeuren dat de achterste ringetjes misschien er uit gaan, maar als je daar last van hebt dan kan je dat ook vastzetten met een vetertje ofzo?

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:57

Hier ook de Barefoot RoP gehad met schaap zitting. Ik heb de schaap zitting verkocht omdat ik het zelf te glad vond, maar had geen last van pluizen en hij zat echt super goed vast. De Christ heb ik de basic gehad, vond ik ook te glad en paardlief vond de doorlopende band over zijn rug zichtbaar niet fijn.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:01

Goh Celebi en pmarena, zo te lezen heb ik er zelf een bijzondere constructie van gemaakt _O- Ik ga van de week even kijken of ik ze kan plaatsen zoals ze horen. Een stalgenoot is geïnteresseerd in die pad dus zou fijn zijn als de klittenbandjes voor haar dan wel goed zitten :))

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:03

Ja altijd goed om dan even te checken :)

Ik kan me voorstellen dat de RoP schaap zitting er bij ontvangst een beetje intimiderend uitziet zo van oei wat moet ik ermee := Maar als je hem er op legt dan spreekt het redelijk voor zich volgens mij, als je even kijkt van waar zou ik dit het mooiste aan vast kunnen maken :)

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:09

Je constructie klinkt inderdaad ietwat bijzonder. :+

@pmarena grappig dat je gelijk even gaat kijken! Het zit ook wel vast, maar de manier waarop vond ik niet vreselijk handig. Die voorste zijn een beetje priegelen en als die klittenbandjes bij mij niet strak genoeg zitten gaan de wrongen toch een beetje wiebelen. Die achterste komen eigenlijk standaard los. Maakt tijdens het rijden niet veel uit, maar met opbergen klapt het dan vaak toch een beetje dubbel. Al met al vind ik dat beide geen probleem hoor, maar had het zelf echt wel gemakkelijker in elkaar gezet. Ik hoop gewoon vooral dat dat ding niet binnen een jaar kaal is. :')

Ik had trouwens 1x gereden zonder die physio onderlegger maar dan schuurt dus blijkbaar het randje die lange klittenband onderop enorm in de rug met een wondje tot gevolg. Is best een scherp ding. 'Gelukkig' heb ik dus die Physio gekocht en rij ik daardoor nooit met die klittenband rand over de rug.

Anyhow, was niet perse bedoeld dit om tegen die RoP te schoppen. Dit waren alleen wel mijn bevindingen in de afgelopen paar maanden. Heb er wel echt fanatiek mee kunnen rijden en daarmee is mijn balans en core strength echt verbeterd. Best trots op. Maar ergens kriebelt het toch wel dat ik de kwaliteit en het zachte van mijn Christ mis en ik die oude best graag zou willen inruilen. Of gewoon verkopen want hij ligt nu in een krat in de kast thuis. :')

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:23

Ja kan ik me helemaal voorstellen, dat lamsvel voelt en oogt gewoon véél luxer :j