[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:08

Klopt Maartje, maar mijn paarden staan niet op dezelfde stal.. Dus zadels heen en weer slepen ga ik geheid vergeten _O- Voor de jonge pony heb ik op dit moment al een zadel.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:02

@Mondesir
Ik heb het zadel besteld op de site van HM zelf. Dan moet je wel betalen met PayPal of creditcard. Wordt even wachten, maar dat is het me waard.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:57

Weet iemand ook welke zitmaat de Startrek dressuur S1 is en welke de S2 in inch?

Mondesir
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Overijssel/Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:34

abcxx schreef:
Weet iemand ook welke zitmaat de Startrek dressuur S1 is en welke de S2 in inch?


S1 is vergelijkbaar met 17,5 inch en is ongeveer 49cm lang.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:53

Mijn ghost blijft voorover kiepen. Ik heb niet het idee dat mijn pony zo enorm overbouwd is maar misschien is dat toch wel het probleem?
Iemand een idee? Afbeelding
Afbeelding

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 22:24

Mondesir schreef:
abcxx schreef:
Weet iemand ook welke zitmaat de Startrek dressuur S1 is en welke de S2 in inch?


S1 is vergelijkbaar met 17,5 inch en is ongeveer 49cm lang.


Ik moet wel zeggen dat ik de S1 meer als een 17 inch vond zitten dan 17,5.
Heb maat 38, ben ca 177 maar paste nét in de S1.
Het past, maar met mn benen kom ik zeker niet ruim uit.

abcxx
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:03

siskeh schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik de S1 meer als een 17 inch vond zitten dan 17,5.
Heb maat 38, ben ca 177 maar paste nét in de S1.
Het past, maar met mn benen kom ik zeker niet ruim uit.


Ik ben 1.70 en heb maat 38/40 en spijkerbroekmaat 29/30. Beetje een twijfelgeval dus.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:06

abcxx schreef:
siskeh schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik de S1 meer als een 17 inch vond zitten dan 17,5.
Heb maat 38, ben ca 177 maar paste nét in de S1.
Het past, maar met mn benen kom ik zeker niet ruim uit.


Ik ben 1.70 en heb maat 38/40 en spijkerbroekmaat 29/30. Beetje een twijfelgeval dus.


Ja inderdaad, je mag mijn zadel wel proberen :Y) Weet niet of je omgeving Assen woont? Anders beter een passer laten komen!

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:33

No_no dat ik de ghost getest heb had ik hetzelfde probleem het hielp bij mij om de kussens een stukje naar voren te verplaatsen maar ik weet niet of dat met paarden met meer schoft ook kan die van mij heeft namelijk een niet bestaande schoft haha

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:50

jee - is er iets mis? Geen enkele post sinds de 23ste? :oo

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:58

Kwetal schreef:
jee - is er iets mis? Geen enkele post sinds de 23ste? :oo


Geen nieuwe zadels in assortimenten denk ik ;) En geen nieuwe barebackpads... Tijd voor een nieuwe model, fabrikanten en dealers? O:)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:24

Skippy01 schreef:
Kwetal schreef:
jee - is er iets mis? Geen enkele post sinds de 23ste? :oo


Geen nieuwe zadels in assortimenten denk ik ;) En geen nieuwe barebackpads... Tijd voor een nieuwe model, fabrikanten en dealers? O:)

We mogen hier niet promoten..... :( We hadden een leuke Black Friday aanbieding en de PURO is pas geïntroduceerd .......

Nu ook leverbaar met wrongen...
Afbeelding

En nieuwe leersoorten en kleuren.....

Afbeelding


Afbeelding

snowlove
Berichten: 106
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:35

Hallo allemaal, ik kom mij hier even melden, want ik heb een vraagje!
Sinds een aantal maanden heb ik een Tinker ruin, met een errug kort en breed ruggetje, effectieve draagvlak is minder dan 40 cm. Omdat het een vreselijke opgave is om hiervoor een boomzadel te vinden, heb ik besloten dat het waarschijnlijk toch een boomloos zadel gaat worden. Ik weet dat er voorheen een Ghost zadel op hem heeft gelegen maar hoewel deze effectief heel kort zijn vind ik het toch geen kijk om die lengte op zijn rug te hebben.
Momenteel heb ik vooral belangstelling voor de barefoot Madrid en de startrekk espaniola ook omdat ik Barokke zadels altijd erg prettig vind en deze relatief kort zijn.

Nou is bij de startrekk mijn vraag of het kwaad kan dat de kussens 45 cm zijn en dus langer dan het draagvlak van mijn paard. Ik hoor namelijk verschillende dingen, de een zegt dat dit geen kwaad kan omdat het een flexibel zadel is, de ander zegt dat dat meer voor de barefootjes geldt en dat dat bij een startrekk wel degelijk kwaad kan gezien de opbouw van die zadels wat meer naar een boomzadel neigt. Wie kan mij helpen?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:37

Snowlove, Ghost is er ook in kleinere afmetingen, maar de hamvraag is natuurlijk of jij daar dan in past...... Waarom laat je niet een zadelpasservice komen (bijvoorbeeld BuitenZinnig) en test je alles uit?

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:48

Afbeelding
Afbeelding

Snowlove, misschien voor het beeld. Dit is een Barefoot Cheyenne maat 0 op mijn pony met extreem korte rug. Zij heeft een draagvlak van 38cm ongeveer met wijde boommaat (pommel L van Barefoot).

snowlove
Berichten: 106
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:54

Kwetal schreef:
Snowlove, Ghost is er ook in kleinere afmetingen, maar de hamvraag is natuurlijk of jij daar dan in past...... Waarom laat je niet een zadelpasservice komen (bijvoorbeeld BuitenZinnig) en test je alles uit?


Bedankt voor je antwoord! Ik denk haast dat ik in de kleinere maatjes ook wel pas, ben gelukkig niet zo groot, wat de zoektocht al iets minder moeilijk maakt :o . Ga ik zeker nog eens naar kijken.
Passervice laten komen gaat misschien ook nog wel gebeuren, maar wil graag vast op deze manier kritisch kijken naar de zadels die ik op het oog heb en gezien hij zo'n kort draagvlak heeft is dat betreffende de verschillende merken wel de belangrijkste vraag die ik heb: Kan het kwaad dat de kussens langer zijn dan zijn rug?

@Ghostattack, dankjewel! Ziet er netjes uit! Ga ik ook eens naar kijken! Mag ik vragen hoe lang je bent/hoe lang je benen zijn? Ik ben zelf niet zo lang (1.70) maar heb in verhouding wel redelijk lange benen dus ben zo bang dat ik daar in een maat 0 mee in de knoei kom.

Overigens iets wat het nog compliceert, mijn paard is op dit moment niet zomaar opstappen en wegrijden, we beleren hem als het ware opnieuw vanwege veel angst van zijn kant, wat het rijden bij zadels testen niet mogelijk maakt -O-

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:58

snowlove schreef:
Kwetal schreef:
Snowlove, Ghost is er ook in kleinere afmetingen, maar de hamvraag is natuurlijk of jij daar dan in past...... Waarom laat je niet een zadelpasservice komen (bijvoorbeeld BuitenZinnig) en test je alles uit?


Bedankt voor je antwoord! Ik denk haast dat ik in de kleinere maatjes ook wel pas, ben gelukkig niet zo groot, wat de zoektocht al iets minder moeilijk maakt :o . Ga ik zeker nog eens naar kijken.
Passervice laten komen gaat misschien ook nog wel gebeuren, maar wil graag vast op deze manier kritisch kijken naar de zadels die ik op het oog heb en gezien hij zo'n kort draagvlak heeft is dat betreffende de verschillende merken wel de belangrijkste vraag die ik heb: Kan het kwaad dat de kussens langer zijn dan zijn rug?

@Ghostattack, dankjewel! Ziet er netjes uit! Ga ik ook eens naar kijken! Mag ik vragen hoe lang je bent/hoe lang je benen zijn? Ik ben zelf niet zo lang (1.70) maar heb in verhouding wel redelijk lange benen dus ben zo bang dat ik daar in een maat 0 mee in de knoei kom.

Overigens iets wat het nog compliceert, mijn paard is op dit moment niet zomaar opstappen en wegrijden, we beleren hem als het ware opnieuw vanwege veel angst van zijn kant, wat het rijden bij zadels testen niet mogelijk maakt -O-


Het is de cob uit jouw onderschrift / instagram?

Daar krijg je wel een boomloos zadel passend op hoor :) Hoe groot is hij? Iets over de 1,40?

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:02

Waarom probeer je dan geen Barebackpad tijdens het beleren? Er zijn verschillende goede en veilige pads, wellicht helpt dat ook zijn angst te overwinnen. Bij boomloos is de lengte inderdaad wat minder belangrijk, maar je moet niet overdrijven. Ik heb (toen hij nog jong was) een Haflinger gereden met een rug van minder dan 40cm draagvlak met zowel Torsion, Startrekk en Ghost - ik heb nooit problemen met zijn rug gehad. Met boomzadels echter wel. Ik weet dat BuitenZinnig ook diverse barebackpads heeft om te testen

snowlove
Berichten: 106
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:05

@skippy

Klopt! Denk dat hij tegen de 145 loopt ja. Gaat ook wel zeker wat op passen maar hij vertekent wel wat. Zijn schouderblad ligt een aardig eind naar achter. Is op de foto op m'n insta met het boomzadel erop ook wel te zien dat dat er al volledig overheen ligt

@Kwetal, zijn we ook mee bezig maar voor mijzelf geeft het zadel een stukje vertrouwen en ook hij reageert daar goed op omdat hij in het verleden nooit zonder zadel en alleen maar met is gereden

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:09

snowlove schreef:
@skippy

Klopt! Denk dat hij tegen de 145 loopt ja. Gaat ook wel zeker wat op passen maar hij vertekent wel wat. Zijn schouderblad ligt een aardig eind naar achter. Is op de foto op m'n insta met het boomzadel erop ook wel te zien dat dat er al volledig overheen ligt

@Kwetal, zijn we ook mee bezig maar voor mijzelf geeft het zadel een stukje vertrouwen en ook hij reageert daar goed op omdat hij in het verleden nooit zonder zadel en alleen maar met is gereden


Vriendin van mij heeft regelmatig dit type tinker, en komt daar met Ghost goed mee weg - zelfs de normale maat lukt bij haar nog wel - maar als je in piccolo past is dat natuurlijk prettiger.

snowlove
Berichten: 106
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:25

Skippy01 schreef:
snowlove schreef:
@skippy

Klopt! Denk dat hij tegen de 145 loopt ja. Gaat ook wel zeker wat op passen maar hij vertekent wel wat. Zijn schouderblad ligt een aardig eind naar achter. Is op de foto op m'n insta met het boomzadel erop ook wel te zien dat dat er al volledig overheen ligt

@Kwetal, zijn we ook mee bezig maar voor mijzelf geeft het zadel een stukje vertrouwen en ook hij reageert daar goed op omdat hij in het verleden nooit zonder zadel en alleen maar met is gereden


Vriendin van mij heeft regelmatig dit type tinker, en komt daar met Ghost goed mee weg - zelfs de normale maat lukt bij haar nog wel - maar als je in piccolo past is dat natuurlijk prettiger.



Dankjewel, ga ik allemaal meenemen!! Verder niemand die me nog wat kan vertellen over de drukverdeling van de startrekk?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:25

snowlove schreef:
@skippy

Klopt! Denk dat hij tegen de 145 loopt ja. Gaat ook wel zeker wat op passen maar hij vertekent wel wat. Zijn schouderblad ligt een aardig eind naar achter. Is op de foto op m'n insta met het boomzadel erop ook wel te zien dat dat er al volledig overheen ligt

@Kwetal, zijn we ook mee bezig maar voor mijzelf geeft het zadel een stukje vertrouwen en ook hij reageert daar goed op omdat hij in het verleden nooit zonder zadel en alleen maar met is gereden

Dankjewel, ga ik allemaal meenemen!! Verder niemand die me nog wat kan vertellen over de drukverdeling van de startrekk?


Ik heb een startrekk Espaniola, maat 1, met extra korte kussens eronder, dan kom ik op 42 cm(als ik erg "ruim" meet.
Dus is wel iets meer dan wat jij nodig bent, maar ik vind hem erg prettig zitten.
Het is wel een zadel dat of past, of niet.
Op 2 van de 3 ligt hij hier super, en op 1 zie je direct dat het niet fijn ligt.
Dus écht een kwestie van testen!
Ik meende trouwens dat Hidalgo ook erg kort is, ik ben vaker kortere hidalgo-kussentjes tegen gekomen, dat is ook nog een zadel waar je naar zou kunnen kijken.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:34

Snowlove, ik ben maar amper 1.60m met hele korte pootjes en 47kg haha. Pony op de foto klinkt hetzelfde als jouw paard. Deze pony heeft ook wat traumatische ervaringen en kan heel spastisch reageren op zadels. Op de Barefoot reageerde ze vrij netjes :) In totaal heeft het ruim 2 jaar geduurd voordat zij 'opstappen en wegrijden' werd, problemen waren vooral met boomzadels. Ik rijd haar voornamelijk met een barebackpad, daar blijft ze het beste op reageren.

snowlove
Berichten: 106
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:06

siskeh schreef:
snowlove schreef:
@skippy

Klopt! Denk dat hij tegen de 145 loopt ja. Gaat ook wel zeker wat op passen maar hij vertekent wel wat. Zijn schouderblad ligt een aardig eind naar achter. Is op de foto op m'n insta met het boomzadel erop ook wel te zien dat dat er al volledig overheen ligt

@Kwetal, zijn we ook mee bezig maar voor mijzelf geeft het zadel een stukje vertrouwen en ook hij reageert daar goed op omdat hij in het verleden nooit zonder zadel en alleen maar met is gereden

Dankjewel, ga ik allemaal meenemen!! Verder niemand die me nog wat kan vertellen over de drukverdeling van de startrekk?



Ik heb een startrekk Espaniola, maat 1, met extra korte kussens eronder, dan kom ik op 42 cm(als ik erg "ruim" meet.
Dus is wel iets meer dan wat jij nodig bent, maar ik vind hem erg prettig zitten.
Het is wel een zadel dat of past, of niet.
Op 2 van de 3 ligt hij hier super, en op 1 zie je direct dat het niet fijn ligt.
Dus écht een kwestie van testen!
Ik meende trouwens dat Hidalgo ook erg kort is, ik ben vaker kortere hidalgo-kussentjes tegen gekomen, dat is ook nog een zadel waar je naar zou kunnen kijken.


Dankjewel!!! :D

Edit:
@Ghostattack, oké dan wordt dat spannend of dat past :o

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:16

Korte kussens zijn niet per definitie de oplossing - als jouw zitvlak aan de rand komt, krijg je daar alsnog druk of het zadel kiept over de kussens (ook druk) Van Ghost weet ik 100% zeker dat je de achterkant kunt optillen mèt een mens in het zadel (mits die niet op de cantle zit) en de schouders bewegen met gemak onder de voorkant van de kussens door.....