[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:41

BaBritFre schreef:
BaBritFre schreef:
Past het westernmodel van de kifrapad ook onder een barefoot Madrid maat 2?


Ik quote hem weer even :P . Ik vind helaas geen maten vandaar de vraag.

ik heb hem onder een maat 1 gehad en die paste net qua zweetblad lengte (eigenlijk net niet eerder) en in lengte over de rug pastte die wel.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:01

Julu72 schreef:
Wat het verschil is tussen de mix biothane + vetleer en de leren beugelriemen van BF + vetleer. Slijtage m.n.
Qua maat passen ze toch gewoon (de gewone beugelriemen, niet de T-beugelriemen)?


Eigenlijk zijn er niet echt vetlederen beugelriemen van Barefoot.
Je hebt de softlederen van Barefoot van Kalfsleer en de gladlederen (en drytex, kunstleer)

De Ghost beugelriemen zijn er alleen in biothane

De passen alle 3 door de ringetjes van de Ghost zadels. De T beugelriemen van Barefoot passen ook.

pmarena

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:24

Ik heb wel vaker gehoord dat (zeker de wat zachtere) leren beugelriemen "opgevreten" kunnen worden door 1 of ander deeltje in een Ghost zadel? Volgens mij hier in het topic?

Misschien dat dat met Biothane minder is? :)

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:54

Dat klopt. Daarom zitten er nu beschermhoesjes over het plaatje van de singelstoten.
Deze zijn ook los verkrijgbaar en gemakkelijk te bevestigen

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:35

Daphneeeej schreef:
ik heb hem onder een maat 1 gehad en die paste net qua zweetblad lengte (eigenlijk net niet eerder) en in lengte over de rug pastte die wel.


Mmm daar was ik al bang voor :(. Hij zal dan al zeker niet passen op een maat 2 met bontje. Dan zoek ik wel naar wat anders.

Kitty_ schreef:
Kwestie van even googlen?
[ [url=m/3FEcpX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vond de afmetingen van de pad niet. Blijkbaar heb ik daar over gelezen.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:10

De Just adjust en wellicht een optie, lengte een maat 1 en de zit kan naar een maat 2.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:14

Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie van deze ghost afdruk?

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:06

Ik ga mijn vraag even hier neerzetten omdat ik denk dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een barefoot zadel en ben opzoek naar beugelriemen.
Omdat ik zelf klein ben, en er ook kinderen op mijn pony rijden mogen ze dus niet te lang zijn.

Nu heb ik de drytex beugelriemen lengte 1,15 gevonden online, maar lees hier negatieve ervaringen over en dat het kunstleer ook sneller stuk gaat.

Welke stijgbeugelriemen zouden jullie mij aanraden? Ik wil het liefst beugelriemen waarbij de sluiting beneden kan, zoals bij de drytex.

Ik heb geen zin om extra gaatjes of onzin met de stijgbeugelriemen uit te gaan halen.
Er zijn echt zoveel verschillende mogelijkheden en kwaliteit dat ik er zelf niet uitkom welke riemen ik nou het best kan nemen.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:39

Ik zie ook ribbeltjes over de ruggengraat lopen, dus daar lijkt druk geweest te zijn.
Verder vind ik de zweetplek aan de beide voorzijdes 'droger' als het stuk verder naar achteren. Terwijl je daar niet zit ??

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:15

Aan een barefoot passen alle "gewone" beugelriemen. En alle gewone beugelriemen kun je zo vast maken dat de gesp bij de beugel zit. Ik zou gewoon op zoek gaan naar beugelriemen van de juiste lengte, niet per se van Barefoot.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:24

DubbelDun schreef:
Ik zie ook ribbeltjes over de ruggengraat lopen, dus daar lijkt druk geweest te zijn.
Verder vind ik de zweetplek aan de beide voorzijdes 'droger' als het stuk verder naar achteren. Terwijl je daar niet zit ??


Klopt.
Ik denk dat het dekje te strak op haar rug heeft gelegen of zouden de kussens niet wijd genoeg zijn?
De droge plekken.. ik heb geen idee, ik dacht aan de beugel ophanging maar ik weet niet of dat klopt.

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:07

Afgezien van de ribbeltjes (onderkant pad) vind ik die afdruk er niet verkeerd uitzien. Het is vaker iets droger onder je dijen - dat heeft niet echt iets met druk te maken. Kleine droge plekjes, scherpe aftekeningen en plekken die warm worden en na een tijdje dik, dat is foute boel

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:19

Kwetal schreef:
Afgezien van de ribbeltjes (onderkant pad) vind ik die afdruk er niet verkeerd uitzien. Het is vaker iets droger onder je dijen - dat heeft niet echt iets met druk te maken. Kleine droge plekjes, scherpe aftekeningen en plekken die warm worden en na een tijdje dik, dat is foute boel


Bedankt voor je reactie.
De ribbeltjes. Het is een gevoelige pony, zou een andere pad aan te raden zijn?

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 06:38

tjaakje schreef:
Aan een barefoot passen alle "gewone" beugelriemen. En alle gewone beugelriemen kun je zo vast maken dat de gesp bij de beugel zit. Ik zou gewoon op zoek gaan naar beugelriemen van de juiste lengte, niet per se van Barefoot.


Ik was inderdaad zelf ook al aan het denken om dan gewone beugelriemen aan te schaffen... Maar ben hierin echt een leek op het gebied wat nou prima beugelriemen zijn. Aangezien de prijzen van €10 tot in de honderd lopen voor een stel beugelriemen.
Dat die €10 niet lang mee gaat snapt mijn kont ook... maar ik ben ook echt niet van plan om meer dan €40 eraan uit te geven.

Wil dan wel de hoesjes van barefoot eromheen zodat het losse stuk riem daarin verwerkt kan worden, of zijn hier andere opties voor?

pmarena

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:50

Kunstleder kan altijd sneller slijten dan echt leder, het is wat gevoeliger :j
Dat geldt voor zowel zadel als beugelriemen.

Tip: Als je met hele korte beugelriemen gaat rijden moet je wel bij ieder zadel oppassen dat er geen gespen / randjes teveel over het zweetblad gaan bewegen tijdens het rijden want daar kan je ook hele lelijke slijtage van krijgen.

Overigens is het volgens mij nu ook weer niet zo dat de DryTex riemen extreem slijten ofzo?
Je kan wel eens pech hebben maar we hebben ze al zeker 9 jaar in het assortiment en het aantal klachten er over kan ik op 2 handen tellen. Misschien wel op 1 :)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:34

No_No schreef:
Kwetal schreef:
Afgezien van de ribbeltjes (onderkant pad) vind ik die afdruk er niet verkeerd uitzien. Het is vaker iets droger onder je dijen - dat heeft niet echt iets met druk te maken. Kleine droge plekjes, scherpe aftekeningen en plekken die warm worden en na een tijdje dik, dat is foute boel


Bedankt voor je reactie.
De ribbeltjes. Het is een gevoelige pony, zou een andere pad aan te raden zijn?


Ja, een andere pad is dan beter. Echte wol of medicinaal lamsvacht (dat laatste is een flink stukje duurder, maar wel heel prettig voor je paard) Een beetje lastiger qua onderhoud (de vacht) maar super voor een gevoelig paard (zal je net zien dat jij die ene hebt die er niet tegen kan :P )

Ergens in het vorige topic zou een linkje moeten staan naar de uitleg van drogere plekken zonder elk zadel (dus ook met boom) Maar in het kort: voor en achter beweegt je paard meer dan in het midden waar jij zit. Spieren worden warm, zweten meer en door de beweging ziet het er ook nog eens heftiger uit.
Misschien in jouw geval ook andere kussens? Ghost heeft ze in soorten. Dan zou je even op de site van BuitenZinnig moeten kijken. De kussens bekleedt met wol is ook nog een optie om wat extra zachtheid toe te voegen. (alhoewel sympanova ook behoorlijk veerkrachtig is)
En luister naar je paard, over het algemeen laten paarden weten wanneer ze iets niet prettig vinden.


pmarena schreef:
Kunstleder kan altijd sneller slijten dan echt leder, het is wat gevoeliger

Hangt toch een beetje van het kunstleer af..... Ghost heeft bruin en zwart kunstleer dat normaal ook in motorlaarzen verwerkt wordt. Ik heb er 2 paar schoenen van en loop daar regelmatig mee door de bagger, schop overal tegenaan (nee, niet tegen de pony's :D ) Die beestjes gaan ook op mijn tenen staan en ze zien er nog keurig uit na anderhalf jaar (de schoenen èn de pony's) Maar je hebt wel gelijk dat je moet letten op scherpe randjes van ritsen, gespjes etc. maar dat moet je bij elk materiaal :j

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:52

Nou. Ik geloof dat ik er uit ben waarom mijn bf Madrid veel te groot is op mijn fjordje. Ik heb hem als een maat 1 besteld. En net de maten op internet via die tabel van bf opgezocht. En wat blijkt. Mijn zadel heeft de maten van een maat 2. Nu snap ik ook waarom ik ruimer ( eigenlijk iet te ruim) zit in dit zadel dan in het testzadel die ik toen getest heb.

Nu weet ik dat je via de cijfers op het zadel kunt zien welke maat het is. Kunnen jullie me vertellen welk cijfer staat voor maat? Want en daar nu wel erg benieuwd naar namelijk.

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:18

Een 15 of 17.

Zinzi_jewel

Berichten: 8805
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 13:16

silvericathy schreef:
tjaakje schreef:
Aan een barefoot passen alle "gewone" beugelriemen. En alle gewone beugelriemen kun je zo vast maken dat de gesp bij de beugel zit. Ik zou gewoon op zoek gaan naar beugelriemen van de juiste lengte, niet per se van Barefoot.


Ik was inderdaad zelf ook al aan het denken om dan gewone beugelriemen aan te schaffen... Maar ben hierin echt een leek op het gebied wat nou prima beugelriemen zijn. Aangezien de prijzen van €10 tot in de honderd lopen voor een stel beugelriemen.
Dat die €10 niet lang mee gaat snapt mijn kont ook... maar ik ben ook echt niet van plan om meer dan €40 eraan uit te geven.

Wil dan wel de hoesjes van barefoot eromheen zodat het losse stuk riem daarin verwerkt kan worden, of zijn hier andere opties voor?


Decathlon kost geen drol en zijn prima riemen

Julu72
Berichten: 261
Geregistreerd: 19-08-12
Woonplaats: Overdinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:17

Buitenzinnig schreef:
Julu72 schreef:
Wat het verschil is tussen de mix biothane + vetleer en de leren beugelriemen van BF + vetleer. Slijtage m.n.
Qua maat passen ze toch gewoon (de gewone beugelriemen, niet de T-beugelriemen)?


Eigenlijk zijn er niet echt vetlederen beugelriemen van Barefoot.
Je hebt de softlederen van Barefoot van Kalfsleer en de gladlederen (en drytex, kunstleer)

De Ghost beugelriemen zijn er alleen in biothane

De passen alle 3 door de ringetjes van de Ghost zadels. De T beugelriemen van Barefoot passen ook.


Dankjewel Buitenzinnig!

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:37

Anoniem schreef:
Een 15 of 17.

Het is een 17 is dat een maat 2?

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:39

Klopt!

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:14

Anoniem schreef:
Klopt!

Probleem. De eerste cijfers zijn 17. Maar de maar nummer vijf en zes zijn dus 15. Dit is het hele nummer.
1702154313 25907. Dus tja waar moet ik nu op letten?

pmarena

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 15:30

Dat is dan toch een maat 1....volgens het nummer althans!

17 is het modelnummer - Madrid
02 is de kleur - bruin
15 is de maat - 1

Het zadel is gemaakt in week 43 van 2013. En het nummer van het zadel is dan 25907.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:01

pmarena schreef:
Dat is dan toch een maat 1....volgens het nummer althans!

17 is het modelnummer - Madrid
02 is de kleur - bruin
15 is de maat - 1

Het zadel is gemaakt in week 43 van 2013. En het nummer van het zadel is dan 25907.

Dank je wel! Wel raar dat mijn maat 1 net zo groot is als de maat 2 volgens de tabel, kan dit een foutje zijn?