[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 00:43

Paars Kifrapad aangekocht samen met een paarse seatsaver... Er komen nog paarse conchos aan ons Nurtural hoofdstel...erg blij mee. Zo komen we deze winter wel door.

Afbeelding

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:05

Oh apart en heel mooi!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:06

Mooi paars is niet lelijk :D

Mondesir
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Overijssel/Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:43

Pmarena, dank je wel. Ik hoop de wellington wel een keertje te proberen. Ik heb op een beurs wel even op een maat 2 mogen zitten, maar daar kon ik niet veel op uitmaken, zo groot was hij voor mij :p

Siskeh, dank voor je reactie. Dit was de eerste keer dat ik met haar reed op de barefoot. Ik was inderdaad wat gespannen :-)

Duhelo, Inderdaad viel mij dat ook al op. Ik weet dat ik mijn kont wat naar achter steek omdat als ik rechter op ga zitten, meer op mijn stuitje zit en omdat ik geen spek heb, krijg ik daar veel last van. Heb zelfs een keer na een buitenrit zo mijn stuitje verstuikt, dat ik maanden niet meer kon zitten op mijn kont. Moest op een bevallingskussen met uitsparing zitten in de auto en op mijn werk :')
Mijn IJslander is wat breder, maar ik vind het nog erg meevallen. Ik heb laatst de barefoot op een haflinger van een vriendin gehad, toen scheurde ik zowat uit. Dus dan valt mijn pony'tje nog wel mee. Heb jij een ghost lipica?
Dank voor je zittips!

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 10:55

je stuitje verstuiken na een buitenrit is inderdaad wel een prestatie :D
Misschien kan een schaapje erop wel helpen om de druk voor je kont wat meer te verdelen?
Ik heb inderdaad de lipica, die geeft me net genoeg vrijheid om de breedte van het paard te compenseren, en toch genoeg steun dat ik er niet zomaar vanaf kukel. Maar het is gewoon keihard werken om op dit paard ietwat deftig te kunnen zitten (ook omdat ze naast breed ook gewoon groot is met giga gangen en een heleboel power. )

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:14

Ik lees al een tijdje mee hier ondat ik tzt graag een goed boomloos zadel erbij wil hebben voor mijn IJslanders. Momenteel wissel ik rijden met boomzadel af met rijden zonder zadel en dat bevalt prima, ik laat mijn lesklanten ook vaak zonder zadel rijden, om balans en gevoel voor de bewegingen (m.n. tölt) te ontwikkelen.

Bovenstaand probleem met de IJslander is vrijwel zeker weten een balans- en controleprobleem bij de ruiter. Ik denk niet dat het ye makem heeft met de reactie van het paard op het zadel. Holle rug (zie foto) betekent dat je binnen no time je zwaartepunt naar voren laat glippen. Dus werken aan een beter gecentreerde zit met meer core stability gaat zeker helpen.

Wat betreft IJslanderzadels bieden de reguliere IJslandermerken wel boomloze opties, maar ik vind deze persoonlijk niks. Heb hier bijv ook een Diddi pad liggen, maar daar zit ik persoonlijk minder lekker op qua balans dan op een blote paardenrug. Het is gewoon een lomp ding met dikke schuimblokken als kussens en idioot grote kniewrongen.
Het is ook helemaal niet nodig om een specifiek IJslanderzadel te kopen voor een IJslands paard, het gaat erom dat het zadel jou en je paard past.
Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de Ghost zadels maar heb daar totaal geen ervaring mee. Heb ooit een Barefoot gehad, maar dat beviel toen niet vanwege de te ver naar achteren geplaatste beugelophanging die mijn heupgewrichten blokkeerde. Dat is bij de nieuwere modellen wel aangepast neem ik aan.

rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:54

@Askja: je zegt dat je de boomloze opties van ijslandermerken niks vind. heb je toevallig ook ervaring met de karlslund kontakt? ik kan niet zo veel informatie vinden over de drukverdeling en ervaringen, etc.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:12

Mijn IJslandse Dame is trouwens heel duidelijk in of ze iets wel of niet waardeerd, momenteel heeft ze een stubben Island NT
Met boomloos begon ze accuut met het Achterbeen naar het been van de ruiter/de singel/ het zadel te meppen :+
Als ze verder doorgereden is en uit haar stubben gegroeid is, kijken we weer verder

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:01

Karlslund Kontakt lijkt op een Diddipad. Zelfde principe, een pad met kussens van dik foam. Ik vind dat niet prettig zitten maar dat is een kwestie van voorkeur, ik zeg daarmee niet dat deze pads niet goed zijn voor het paard. Drukverdeling is denk ik zoals je kunt verwachten bij een pad: meer puntbelasting. Maar eerlijk gezegd, als ik zie hoe goed de rugspieren van mij paarden eruitzien en aanvoelen na rijden zonder zadel vraag ik me af hoe erg die puntbelasting feitelijk is.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:45

Ik val even binnen met een vraag over de Heather Moffett flexEE.
Een paar weken terug heb ik en pasconsult voor boomloze zadels gehad voor mijn paard. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op de Heather Moffett, die vond ik hemels zitten en lag ook mooi op mijn paard.
Ik ben alleen totaal vergeten te kijken/informeren naar wat voor zadeldek daar onder kan. Het is volgens mij een semi-boomloos zadel (het heeft een leren boom en verwisselbaar kopijzer), maar moeten daar wel gewoon de speciale boomloze pads onder?
En dan las ik nu ook tijdens mijn online research dat deze zadels erg moeten opwarmen in de winter. Eigenlijk vond ik dat wel even een dingetje, maar ik zag vervolgens ook dat die topics ruim 10 jaar oud zijn. Dus is dat bij de huidige modellen nog steeds zo?

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden. :)

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:43

Ik volg even.
Ik rij nu met een nieuw semi-boomloos Karlslund III ijslanderzadel owv superkorte rug van mijn paardje.
Even de vorige 45p doorspitten :D

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:24

marley93 schreef:
Ik val even binnen met een vraag over de Heather Moffett flexEE.
Een paar weken terug heb ik en pasconsult voor boomloze zadels gehad voor mijn paard. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op de Heather Moffett, die vond ik hemels zitten en lag ook mooi op mijn paard.
Ik ben alleen totaal vergeten te kijken/informeren naar wat voor zadeldek daar onder kan. Het is volgens mij een semi-boomloos zadel (het heeft een leren boom en verwisselbaar kopijzer), maar moeten daar wel gewoon de speciale boomloze pads onder?
En dan las ik nu ook tijdens mijn online research dat deze zadels erg moeten opwarmen in de winter. Eigenlijk vond ik dat wel even een dingetje, maar ik zag vervolgens ook dat die topics ruim 10 jaar oud zijn. Dus is dat bij de huidige modellen nog steeds zo?

Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden. :)


Ik heb een flexee en ben er erg blij mee. Je kan er gewoon met een normaal dekje onder rijden. Ik heb er geen last van dat hij moet opwarmen in de winter. Het is misschien ietsje harder de zitting maar merk ik niet veel van.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 07:46

Fijn om te horen! Het ging me ook meer om of het paard er last van heeft, maar zo te lezen niet.
Ik ga vandaag bestellen! :D

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 08:50

marley93 schreef:
Fijn om te horen! Het ging me ook meer om of het paard er last van heeft, maar zo te lezen niet.
Ik ga vandaag bestellen! :D

Oh nee dat zeker niet. Het gaat om de memoryfoam laagje die op de zitting zit waar ze het over hebben dat het wat hard kan zijn in de winter als je begint met rijden. De rest van het zadel is van ander materiaal. Wel is hun andere zadel de Vogue helemaal van foam en heeft het hele zadel hardheid in de winter.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:53

Askja schreef:
Karlslund Kontakt lijkt op een Diddipad. Zelfde principe, een pad met kussens van dik foam. Ik vind dat niet prettig zitten maar dat is een kwestie van voorkeur, ik zeg daarmee niet dat deze pads niet goed zijn voor het paard. Drukverdeling is denk ik zoals je kunt verwachten bij een pad: meer puntbelasting. Maar eerlijk gezegd, als ik zie hoe goed de rugspieren van mij paarden eruitzien en aanvoelen na rijden zonder zadel vraag ik me af hoe erg die puntbelasting feitelijk is.


Askja, ik heb ze allebei gehad. Karlslund is echt niet te vergelijken qua zitcomfort en pasvorm met Diddi. Diddi vind ik een vrij plat vormloos ding met weinig steun. Ik heb karlsund 1 en 2 gehad voor mijn paarden en die zaten beiden smaller door een hoger/beter opgebouwde zitting en waren qua pasvorm ook wat dwingender, wat uiteraard voor- en nadelen heeft. Voordeel is: het ligt als een huis, nadeel: het moet wel echt goed passen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:50

Er zit idd wel verschil in de vormgeving tussen een Diddipad en Karlslund pad, Krämer verkoopt ook weer een eigen variant van zo'n pad. Maar de basis, dikke foamkussens, blijft hetzelfde (correct me if I'm wrong). Daardoor mist het voor mij toch grotendeels het close contact gevoel dat je hebt als je zonder zadel rijdt, of met een bareback pad.
Dat had ik wel iets meer bij mijn oude Barefoot, maar die had dus een problematische beugelophanging en ik vond het daarnaast een nogal lomp ding qua uiterlijk (de nieuwere modellen ogen een stuk fraaier).

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:14

Ik heb zonet de HM Flexee VSD besteld. *\o/* Kan niet wachten tot hij binnen is!

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:31

marley93 schreef:
Ik heb zonet de HM Flexee VSD besteld. *\o/* Kan niet wachten tot hij binnen is!

Hoe lang is de verwachte levertijd tegenwoordig? Ik hebber vandaag weer 2 uur mee buiten gereden. Heerlijk zadel en ook altijd een super mooie afdruk, vandaag weer.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 23:42

Hoeveel mensen hier rijden er, af en toe, met wen normaal dekje tussen de boomloze pad en het zadel?

Ik wil tzt wedstrijden starten, heb normale witte dekjes liggen en Mn ghost pad valt en precies mooi onder weg. Als fit allemaal goed blijft liggen (wat ik dan eerst wil testen) doe ik liever dan dan dure witte pads te kopen.

Maar ben benieuwd naar wat ervaringen

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:39

Ik heb vorige week een rit van 3 uur gereden op de ghost. Zowel paard als ik zelf hebben het er prima mee uitgehouden. Zelfs een paar goede bokkensprongen uitgezeten en heuvels/afdalingen gereden zonder op kont of op nek beland te zijn. Ik ben tot nu toe tevreden over de ghost!
Ik had er wel een andere pad onder wat beter beviel.

Afbeelding

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:41

Zeer bekende aanbindpaal haha

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 08:33

Maartje1990 schreef:
Hoeveel mensen hier rijden er, af en toe, met wen normaal dekje tussen de boomloze pad en het zadel?

Ik wil tzt wedstrijden starten, heb normale witte dekjes liggen en Mn ghost pad valt en precies mooi onder weg. Als fit allemaal goed blijft liggen (wat ik dan eerst wil testen) doe ik liever dan dan dure witte pads te kopen.

Maar ben benieuwd naar wat ervaringen


Ik doe het regelmatig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik merk niet dat het extra schuift. Ik heb echt teveel dekjes dat ik ze af en toe gebruik. Vooral bij crossen, of fotoshoots. Ik gebruik ze onder de barefoot Cheyenne en de Cherokee

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 08:40

En je normale pad ligt eronder?

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:04

@JoycexEnya: waren er een hoop weigeringen op de wortelhindernis ?? :D

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:56

Bij een béétje Fjord minstens springen, een *pling* lampje boven de oortjes en weer omdraaien denk ik :D