NG zadels, wie heeft er ervaringen mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25942
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:04

Waar mensen werken worden fouten gemaakt, zo simpel is het gewoon. En bij sommige dingen is de opleiding helemaal niet zo relevant. Er zijn in Nederland prima zadelmakers of passers die het zonder opleiding goed doen, die deden het werk soms al voordat er een cursus voor was. Want nog zo heel lang geleden waren er in Nederland geen cursussen voor te volgen.
En zo zijn er ook goede instructeurs zonder opleiding en slechte met opleiding. Maar als je ergens zelf geen verstand van hebt, dan is het vragen naar een opleiding wel stap 1 om een keuze te maken.
Wegens slechte ervaringen in het verleden met zadels passen door zadelmakers, passers of verkopers heb ik mezelf er in moeten verdiepen. Ik heb zelf zo ook wat oude zadels uit elkaar gehaald, kussens opgevuld en weer in elkaar gezet, puur om te weten hoe het moet. Dus als ik nu een tweedehands zadel koop kan ik wel nagaan of die zal passen. Als het zadel opgevuld moet worden zou ik het zelf kunnen, maar laat het gewoon doen. Maar ik kan wel aangeven waar om gedacht moet worden, of na afloop het werk controleren. Bij aanschaf van een nieuw zadel kan ik ook zelf zien of het verhaal van de passer/maker/verkoper klopt, maar wat ik niet kan zien is hoe ik er zelf als ruiter in zit. Daar heb ik dan alsnog het oog van de kenner/passer/maker/verkoper voor nodig.

Kortom, vragen en doorvragen naar een cursus is niet verkeerd, zeker als je zelf een absolute leek bent. Maar het wil niet zeggen dat iemand zonder cursus slechter werk levert, of dat iemand met cursus nooit fouten maakt. En als er een fout gemaakt wordt, dan ligt het er ook aan hoe iemand het weer oplost. Want ook dat is onderdeel van het beroep.

En we hebben trouwens ook 2 accounts van de verkoper. Eerste was het ngzadels ofzo en nu de naam. Beiden nu met 2 berichten op bokt. Dacht even dat dat officieel niet toegestaan is.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: NG zadels, wie heeft er ervaringen mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:27

Als iemand ergens een opleiding heeft gevolgd, zit daar, vaak bij opleidingen die zichzelf als waardevol zien, een beroepsvereniging aan vast
Zo heb je als koper ook bescherming als er wat verkeerd gaat, in jouw ogen.

Meeste mensen prefereren een BOVAG garage. Zo zou je het ook moeten zien met een zadelpasser.

Ik zou als zadelpasser trots zijn als ik gecertificeerd ben, en dat ook vermelden op mijn website waar ik mijn certificaat heb gehaald. Dat mis ik hier.

Maar, de keuze is reuze, lees jezelf in ( zoals Germie al schrijft) er is nu zoveel meer te vinden over pasvorm als 30 jaar geleden. Eigenlijk als je nu nog voor elkaar krijgt om je een niet-passend zadel te laten verkopen, ja....