BR Bevaltrens, ervaringen?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jooliieen

BR Bevaltrens, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 17:43

Dulana L+10 & B+42
Merel

Anoniem

Re: BR Bevaltrens, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:55

Ik geloof nooit in dit soort dingen.

Een paard neemt het bit aan omdat er goed gereden word, Niet omdat er rollertjes op zitten of een bepaald "smaakje".

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 18:00

Ik heb hem

Kwa kwaliteit een goed bit en mijn merrie vind hem fijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:05

Is dat een nieuwe benaming
Beval trens
Ik ken t als bevel trens uitgesproken beevel

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Fanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls
[*]2 wow dressuur zadels te koop [*]

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:23

Als je op zoek bent naar een dubbelgebroken trens, niet te dik, met een rond middenstuk en stabiel in de mond, dan kan je wellicht ook de volgende overwegen: harry’s horse gold brass dubbelgebroken bustrens.

Ik heb geen ervaring met de beval trens maar als ik kijk naar de vorm, kom ik uit bij mijn bustrens. Ik gebruikte die bij mijn beide paarden. Ik heb er goede ervaringen mee.

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:28

Ik heb deze sinds kort. Pony heeft er nu 2 keer mee gelopen en loopt er erg fijn op.
Kan hier beter mee ontspannen dan een dubbelgebroken argentaan trens. Pony wil het oude bit niet makkelijk aannemen en bij deze hapt hij meteen toe.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:04

karijn schreef:
Ik heb geen ervaring met de beval trens maar als ik kijk naar de vorm, kom ik uit bij mijn bustrens. Ik gebruikte die bij mijn beide paarden. Ik heb er goede ervaringen mee.

Hoe kijk jij dan? Het bit in de link is een ophaaltrens. In het Engels heet dat een bevel. Uitgesproken als bevvel.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:12

Ik heb de gewone bevel trens zonder rolletjes. Gebruik m op spring wedstrijd omdat paard dan wat sterk wil worden. Voor dressuur gebruik ik m niet (is ie officieel ook niet toegestaan en met rolletjes nergens toegestaan) omdat het bit daar net te veel voor in werkt. Paard wordt ook narrig als ik er te veel mee inwerk dressuur matig gezien. Dat kleine beetje extra rem is overigens wel fijn tijdens het parcours zelfmet mn kracht patser

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 07:56

Koper: dat zie ik maar om de reden die zodiac geeft, kan het ophalen teveel inwerking geven. Het hangt er vanaf waarom TS de ophaaltrens wilt gebruiken?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:02

En ophaal trens heeft toch bakstukken die door het bit gaan, en dan aan de teugels vast zitten?

Dat is bij dit bit niet het geval. Bakstukken komen in het bovenste ringetje (wat trouwens zorgt voor een stukje stabiliteit in mijn ervaring) en dan de teugel komen of op de grote ring (zonder hefboomwerking), of op het andere kleine ringetje (Met heftboom)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:43

FatCat schreef:
En ophaal trens heeft toch bakstukken die door het bit gaan, en dan aan de teugels vast zitten?

Dat is bij dit bit niet het geval. Bakstukken komen in het bovenste ringetje (wat trouwens zorgt voor een stukje stabiliteit in mijn ervaring) en dan de teugel komen of op de grote ring (zonder hefboomwerking), of op het andere kleine ringetje (Met heftboom)

Wat je beschrijft is inderdaad een ophaaltrens maar dit bit ook, tijdens het opnemen van de teugels wordt het mondstuk opgehaald.

Praktisch is dit een Yankee (http://paardenbitten.nl/engelse-bitten/ ... n/yankees/ & http://paardenbitten.nl/engelse-bitten/ ... _algemeen/) die onder de groep ophaalbitten valt.

Mijn project "Paardenneusjes" is te zien via https://flic.kr/s/aHsmn4wpGo.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:48

Klopt, je hebt gelijk. Ik kon zelf even niet op de juiste naam komen. De gaten van de ophaaltrens zijn ook anders.
Wat je met deze bevel doet is idd het bakstuk aan de bovenste en de teugel aan de onderste ring. Daarmee creëer je wat meer hefboomwerking dan de reguliere watertrens/bustrens/Dtrens maar minder dan bijvoorbeeld bij de drie-ringsbitten. TS geeft niet aan waarom ze dit bit overweegt. Dus kijk ik naar de algemene vorm van het bit en concludeer dan 4 dingen: stabiliteit van de ringen, dubbelgebroken, iets rond in het midden en een "smaakje". Dan is de dubbelgebroken bustrens eventueel ook nog een optie als het niet om de hefboomwerking gaat. Maar dat is een aanname...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:13

Ziet eruit als een martelwerktuig.

Warning: High level of sarcasm.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie