Halsterhoofdstel geschikt voor rijden in de bak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Livion

Halsterhoofdstel geschikt voor rijden in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 15:06

Op zoek naar een fijn hoofdstel zonder sperriem en het liefst met de mogelijkheid om ook bitloos mee te kunnen rijden, kwam ik het halsterhoofdstel Barefoot Cedar tegen.
Zoiets lijkt me eigenlijk ideaal omdat ik ook veel buiten zal rijden.

Ik ben recreatief rijder en bezig (weer) te leren rijden. De focus ligt vooral op houding / zit, goede hulpen geven, etc. Ik zal geen ingewikkelde oefeningen doen, maar wel basisfiguren rijden in de bak. Is dit halsterhoofdstel daarvoor geschikt? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:23

Dat ligt aan je paard. Niet elk paard loopt fijn op elke optoming.

Mariett
Blogger

Re: Halsterhoofdstel geschikt voor rijden in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:48

Ik zou eigenlijk niet weten waarom niet :) Het ziet er wat minder netjes uit, maar als het goed past en je paard vind het lekker zitten is alles mogelijk :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 22:51

Dat hoofdstel heb ik al jaren.. super tevreden mee! Prima om dressuur mee te rijden hoor

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:08

Als je met een optoming kan rijden, kan je er ook mee in de bak rijden. Of dit specifieke hoofdstel geschikt is voor jouw paard, dat kan je pas zeggen als je het hebt geprobeerd.De meeste paarden reageren wel goed op een sidepull.

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:24

Ik heb het halsterhoofdstel v barefoot en vind dit vooral praktisch met buitenrijden, op de trailer (natuurlijk het halster) en als je onderweg even pauze houdt. Echter voor rijden in de bak vind ik de bitloze optoming minder fijn. Ik heb daarvoor ook een kaakgekruisd bitloos hoofdstel en dat vind ik persoonlijk veel fijner rijden. Die van mij loopt daar gewoon superfijn op. De barefoot cedar is wel hele mooie kwaliteit. Tip van de dag; kramer heeft ook een tweetal mooie halsterhoofdstellen in het assortiment

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 13:55

Dank voor julie reacties!
Gezien in de beschrijving de geschiktheid voor buitenritten werd benadrukt, twijfelde ik een beetje. Maar inderdaad eigenlijk heel logisch dat als je er überhaupt mee kunt rijden je er ook mee in de bak kunt rijden.

Ik kon hem overnemen van iemand dus heb de gok gewaagd en het is inderdaad heel mooie kwaliteit! :j
De maat is op zich prima, alleen de riempjes voor het bit zijn veel te lang dus daar moet ik nog iets op vinden. Ik denk dat ik met de Barefoot bitriempjes wel een fijn passende oplossing kan maken.

Licor, paste dit bij jou wel of heb je ook iets hierop moeten vinden? Of rijd je er alleen bitloos mee?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 14:07

Ja bij mij past die perfect.. maar je hebt qua bit idd weinig verstel mogelijkheden..

Ik rij zelf eigenlijk maar zelden bitloos.. maar als er bijvoorbeeld kinderen op hem rijden vind ik het wel fijn dat dat gewoon bitloos kan..

Misschien kan een zadelmaker het gespje ook wel wat hoger op t hoofdstel vastzetten ;)

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 14:45

Oh, dat is ook een goed idee! :j