Zadeldilemma jong paard zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Zadeldilemma jong paard zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 13:03

Hoi meiden, ik heb een vraagje.
Op korte termijn wil ik voor het eerst mijn paard laten kennismaken met een zadel. Maar omdat deze in mijn ogen direct goed moet passen, werk ik mijzelf in een lastig parket.
Een zadel aan laten meten, gaat 1. Heel veel stress geven zo bij een eerste keer, en 2. Over een paar weken niet meer passen.
Maar tòch, hij moet ook bij de eerste keer passen. Het zou zonde zijn als ze er een slechte ervaring aan over houdt.
Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik heb nog 2 zadels liggen, maar waren beide voor een pony. Die zal dus naar verwachting wat smal zijn. Ik zit nu te tobben wat is wil, een boomloos zadel misschien? (Ghost) Tot dat ze wat meer spiermassa heeft opgebouwd, en dan eentje laten aanmeten?
Of 1 maal een zadel opleggen waarvan ik niet weet of deze past, zodat ze het kent, en vervolgens een laten aanmeten?

Wat doen jullie of wat zouden jullie doen? :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zadeldilemma jong paard zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:07

Ik zou inderdaad eens naar boomloos kijken, en dan bij voorkeur eens kijken op welk zadel jij goed/stevig genoeg zit door hem eens op een ander paard te gebruiken.

Heb zelf beide paarden boomloos in gereden en daar rijd ik nu nog mee zo fijn is het, maar ongeveer de helft van de zadels die ik geprobeerd heb waren eigenlijk niet geschikt voor mij of het paard.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:09

Ik heb bij mijn pony voor het zadelmak maken een heel oud zadel gebruikt. Deze paste qua lengte goed en qua breedte iets te ruim. Het hangen en erop zitten (kleine stukjes stap) heb ik daar ook mee gedaan. Daarna heb ik een zadelmaker laten komen voor een goed passend zadel.

Boomloos zou ik niet aanraden zonder een zadelmaker die deze goed kent. Ken een pony die door een boomlooszadel nu niet meer te rijden is. (De reden kun je in pb krijgen)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Zadeldilemma jong paard zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 13:11

Oei dat klinkt niet fijn. Mijn voorkeur ging uit naar een Ghost. Maar éigenlijk zou ik het liefst ruitermak willen maken met een barebackpad. Dat is helemaal geen kans van niet passen. Misschien is dat nog wel het beste, en daarna gewoon eens een zadel er op waarna meteen een zadelmaker komt om een tweedehandse aan te meten eerst (in stilstand) daar een tijdje mee verder en dan een echte aan laten meten.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Zadeldilemma jong paard zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:13

Is ook zeker een idee ja!
Al zou ik dan niet verder gaan dan stappen, omdat ze vaak nogal onstabiel zijn en een ruiter die dan met barebackpad op zn rug hobbelt (is geen persoonlijke aanval, maar dat doen 99% van alle ruiters) is dan niet heel prettig :)

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:14

Ik zou ook even genoegen nemen met iets minder, je kan er misschien een bontje of gelpad onder doen om het zo comfortabel mogelijk te maken. Zolang je niet gaat hangen/rijden is de pasvorm van een zadel minder belangrijk, helemaal als het maar voor een keer of 4/5 is en dan eventjes kort. Kan je daarna eentje zoeken die top past en dan verder gaan met zadelmak maken.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:17

Ik heb een Bates met verwisselbare boom gebruikt, dat ging goed omdat ik op deze manier alvast de boommaat kon bepalen zonder een heel zadel te passen :) voorheen gekeken naar een barefoot maar ik vond dat toch niet ideaal.
Laatst bijgewerkt door Eight op 21-05-18 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Zadeldilemma jong paard zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 13:17

Wij beleren alle paarden boomloos/semi boomloos. Maar het is wel handig als je weet waar je aan begint dan en je even inleest. Want ook die zadels kun je niet zomaar op alle ruggen leggen, en er is heel veel verschil in kwaliteit/pasvorm en met name stabiliteit. Qua stabiliteit zijn de semi-boomlozen de beste keuze, die zijn van zichzelf vormvaster en net wat steviger qua zit, belangrijk voor een jong paard (je wilt er niet met zadel en al af komen rollen :D ) Startrekk en Karlslund zijn fijne stabiele zadels voor het beleren (vind ik)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 14:04

Amado schreef:
Is ook zeker een idee ja!
Al zou ik dan niet verder gaan dan stappen, omdat ze vaak nogal onstabiel zijn en een ruiter die dan met barebackpad op zn rug hobbelt (is geen persoonlijke aanval, maar dat doen 99% van alle ruiters) is dan niet heel prettig :)


Gelukkig ben ik gezegend met maar 50 kg lichaamsgewicht, en een stille houding, al zeg ik het zelf....
ik denk dat ik start met een barebackpad, en dan een zadel gewoon iets wat een zadel is :D Voor even wennen. Vervolgens de zadelmaker laten komen.

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Zadeldilemma jong paard zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:15

Wij zaten precies in hetzelfde schuitje. Had eigenlijk met mijn 17inch wontec willen beginnen want die kun je aanpassen echter waren de kussens te lang. Ook wij hebben gekeken naar boomloos, maar de ghost dje ik had werd op hem echt de hoogte van een bruidstaart (wel laten checken door zadelpasservice, zo ook bij cheyenne gekomen) en nu hebben we ook barefoot cheyenne geprobeerd maar die vinden we ook niet lekker liggen.
Ga dus zonder zadel verder tot opstappen en stappen bevestigd is en dan een reguliere zadelmaker/passer contacten voor zadels voor een korte rug :D

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Zadeldilemma jong paard zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:37

Ik zou niet zadelmak maken met een barebackpad. Je zit er niet bepaald stevig in, waardoor je scheef kan gaan zitten en daarmee ook je paard scheef maakt. Tevens is de drukverdeling (vaak) niet optimaal waardoor de rug zeer kan gaan doen.
Persoonlijk zou ik gaan voor een boomloos zadel met een goede stevige pad met inlages. Ghost zadels zijn daar over het algemeen erg geschikt voor, het zijn kwalitatief goede zadels.
Je kunt je paard natuurlijk al laten wennen aan dingen op zijn rug door eerst een paar keer een dekje op te leggen of je armen er over heen te hangen en zo een beetje druk uitoefenen.

immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:48

Ik zat met het zelfde als jou, en heb uiteindelijk het volgende gedaan.
Eerst ben ik gaan longeren met een wintec dat ik nog had liggen. Deze lag niet top, maar om enkel mee te longeren en er toch nog geen gewicht op kwam, was dit prima. Dat ze dit goed kende heb ik een zadelmaker ingeschakeld, omdat ik wel een zadel wilde hebben dat goed past zodra ik er op zou gaan.
We hebben een zadel gevonden dat haar goed lijkt te passen. Heb er nu 2 keer opgezeten.
Zodra ik straks los kan draven, komt de zadelmaker weer om te kijken of het ook met gewicht erop echt goed ligt, en of ik er goed in zit. Mocht dan blijken dat het zadel het toch niet helemaal is, neemt ze deze terug en gaan we kijken voor iets anders. Top regeling dus, waardoor ik nu goed kan beginnen, maar niet gelijk met een duur zadel zit als blijkt dat het het toch niet helemaal is.

Ik zou als ik jou was dus gewoon even informeren bij wat zadelmakers bij jou in de buurt of je zo'n soort regeling kan treffen.

Ik weet dat country mill in nijkerk deze jonge paarden service sowieso bied, alleen moet je daar wel zelf naar toe komen.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Zadeldilemma jong paard zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:58

Voor het zadelmak maken zou ik zeker een gewoon zadel met beugels gebruiken. Zo leert het paard dat beugels aan het zadel horen, en schrikt het niet als die een keer klapperen etc.
Voor het ruitermak maken zou ik of een wintec/bates zadeltje gebruiken, of desnoods met barebackpad.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 15:00

Dankjulliewel nogmaals!
Countrymill ken ik, fijne zaak. Helaas is ze alleen echt nog te rillerig om op pad te gaan alleen. Misschien voor de vervolgstap wel een idee!
Omdat ik pasvorm wel heel belangrijk vind lijkt het mij een idee om ruitermak te maken onder een bbp. Ik ga wel het zadel introduceren, maar vind het lastig om daar echt wat mee te gaan doen als ik de ligging nog niet geoptimaliseerd heb.
Ik denk dus dat we eerst los alle elementen gaan introduceren en bevestigen, en dat dan als ze braaf genoeg is, en ik er met zadel op wil gaan goede zadelmaker laat komen.

Ik ga even kijken of ik een bates oid op de kop kan tikken voor introductie. Mijn dressuurzadel is 17.5 inch, vind dat een te grote gok of hij niet te lang is.

speurneusc

Berichten: 5377
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:19

lijkt mij dat een bbp weer zo heel anders is voor een paard dat je met een 'normaal' zadel weer helemaal opnieuw kunt beginnen met wennen en aanleren, dus eigen verloren tijd door het wiel opnieuw uit te moeten vinden.

is makkelijker voor een paard om om te schakelen van gewoon zadel met beugels al dan niet boomloos naar een bbp dan andersom

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Zadeldilemma jong paard zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:28

Ik heb mijn paard zadelmak gemaakt met het zadel wat ik had voor mijn merrie. Lag niet perfect maar met zadelmak maken komt er toch niks van gewicht op. Het gaat maar om het gewicht/gevoel van het zadel en de klapperende beugels.

Toen hij dat kon was zadelpassen ook geen probleem. Toen een thorowgood zadel gekocht die aan te passen is en ben ik begonnen met ruitermak maken. Zadelmaker kwam toen elke 3 maanden controleren en toen hij redelijk uitgegroeid was heb ik toen hij 7 was een duurder zadel gekocht.

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:34

Ik ben momenteel bezig met het zadelmak maken van mijn bonte. Zat in het zelfde dilemma. 2 goede zadels liggen en een kunststof zadeltje met een verwisselbare boom. Hij is nog erg smal en arm bespierd, dus had ik het kunststof zadeltje gepast. lag eigenlijk gelijk prima. hij loopt er eigenlijk heel fijn onder. letterlijk nog nooit een stap verkeerd gezet. Als ie wat meer bespiering krijgt en alles normaler vind laat ik een zadel aanmeten(of het zadeltje aanpassen als het dan ook nog goed past), maar voor nu werkt het kunststof zadeltje prima tijdens het zadelmak maken.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:37

Ik zat toevallig met hetzelfde probleem, ben nu ook bezig met mijn jonkie zadelmak te maken. Ik heb er in ieder geval voor gezorgd dat hij wat op zijn rug kende, eerst met de barebackpad en singeltje en zodra dat ging heb ik 2 of 3 keer het (te grote) zadel van mijn andere paard er op gelegd (ging bij mij dan wel om een westernzadel). Doordat ik met de barebackpad en het losse andere zadel al wel vrij 'wild' had geoefend met er op en af doen, maakte hij niets van het zadelpassen, mijn zadelmaker deed wel voorzichtig en gaf hem wel de tijd, maar het ging prima.

Doordat we niet onder de man konden kijken hoe het zadel lag was het wel wat lastiger. Maar met stappen en een stukje draven aan de hand lag hij prima. Voor nu gaan we dus verder zadelmak maken met dit zadel en over 3 maanden komt de zadelmaker terug om te checken hoe hij dan ligt en dan is het de bedoeling dat we ook onder de man kunnen kijken hoe het ligt.

Omdat ik met mijn andere paard veel ellende met zadels heb gehad, wilde ik mijn jonge paard niet verder zadelmak maken met een zadel wat hem niet goed paste.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:59

In mijn ogen kan je al zoveel doen voor er daadwerkelijk écht ruitermak gaat maken.
Wanneer ik ze ruitermak maak wil ik dat ze al compleet "relaxed" zijn rondom zadel,
dus je makkelijk kan opzadelen, er naast kan staan op het opstapkrukje, beetje overal op kloppen.
Natuurlijk longeren met zadel, lekker klapperende beugels enz.
Dit kan je allemaal makkelijk met een boomloos zadel doen.

Daarnaast zou je in theorie ook al de zadelpasser kunnen laten komen.(want je paard is immers al braaf genoeg)
Maar daarnaast,kan je, je ook verdiepen in zadels e.d. er zijn al een aantal "regels" van zadels/zadelpassen die eigenlijk iedereen zou moeten kunnen zien. (IMO dan hé :o )

Wbt Boom/boomloos, is sterk afhankelijk van paard-ruiter combinatie, en boomloos en boomloos is ook weer een wereld van verschil

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 16:15

BrittS schreef:
Ik zat toevallig met hetzelfde probleem, ben nu ook bezig met mijn jonkie zadelmak te maken. Ik heb er in ieder geval voor gezorgd dat hij wat op zijn rug kende, eerst met de barebackpad en singeltje en zodra dat ging heb ik 2 of 3 keer het (te grote) zadel van mijn andere paard er op gelegd (ging bij mij dan wel om een westernzadel). Doordat ik met de barebackpad en het losse andere zadel al wel vrij 'wild' had geoefend met er op en af doen, maakte hij niets van het zadelpassen, mijn zadelmaker deed wel voorzichtig en gaf hem wel de tijd, maar het ging prima.

Doordat we niet onder de man konden kijken hoe het zadel lag was het wel wat lastiger. Maar met stappen en een stukje draven aan de hand lag hij prima. Voor nu gaan we dus verder zadelmak maken met dit zadel en over 3 maanden komt de zadelmaker terug om te checken hoe hij dan ligt en dan is het de bedoeling dat we ook onder de man kunnen kijken hoe het ligt.

Omdat ik met mijn andere paard veel ellende met zadels heb gehad, wilde ik mijn jonge paard niet verder zadelmak maken met een zadel wat hem niet goed paste.


Wat voor zadel heb je nu? :)

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:18

speurneusc schreef:
lijkt mij dat een bbp weer zo heel anders is voor een paard dat je met een 'normaal' zadel weer helemaal opnieuw kunt beginnen met wennen en aanleren, dus eigen verloren tijd door het wiel opnieuw uit te moeten vinden.

is makkelijker voor een paard om om te schakelen van gewoon zadel met beugels al dan niet boomloos naar een bbp dan andersom


Nee hoor, we zijn er 2 begonnen met bbp en daarna pas een gewoon zadel, gewoon omdat er toen niks anders op paste. No probs.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:19

Domino_2006 schreef:
Boomloos zou ik niet aanraden zonder een zadelmaker die deze goed kent. Ken een pony die door een boomlooszadel nu niet meer te rijden is. (De reden kun je in pb krijgen)

Beetje rare uitspraak om zo zonder uitleg in het topic te zetten. Ik kan me niet voorstellen dat het zadel hier de schuld is. Ik kan me wel voorstellen dat het zadel niet lekker lag, zoals élk zadel niet lekker kan liggen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 16:19

siskeh schreef:
In mijn ogen kan je al zoveel doen voor er daadwerkelijk écht ruitermak gaat maken.
Wanneer ik ze ruitermak maak wil ik dat ze al compleet "relaxed" zijn rondom zadel,
dus je makkelijk kan opzadelen, er naast kan staan op het opstapkrukje, beetje overal op kloppen.
Natuurlijk longeren met zadel, lekker klapperende beugels enz.
Dit kan je allemaal makkelijk met een boomloos zadel doen.

Daarnaast zou je in theorie ook al de zadelpasser kunnen laten komen.(want je paard is immers al braaf genoeg)
Maar daarnaast,kan je, je ook verdiepen in zadels e.d. er zijn al een aantal "regels" van zadels/zadelpassen die eigenlijk iedereen zou moeten kunnen zien. (IMO dan hé :o )

Wbt Boom/boomloos, is sterk afhankelijk van paard-ruiter combinatie, en boomloos en boomloos is ook weer een wereld van verschil


Alle dingen die je opnoemt doen we al. Ze parkeert zichzelf op commando in naast het krukje en in de wei hang ik al lekker over haar heen. Singels kent ze ook al. De enige stap is nog een echt zadel + beugels.
De regels ken ik ook. Heb al meerdere keren een tweedehandszadel aangeschaft enkel op mijn kennis gebaseerd, die later met een miniscule aanpassing perfect lagen. Ik heb er dus wel ook voor, maar ik wil graag zekerheid bij mijn jonge peerdje. Ik kan maar 1x een goede start maken...

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:22

Ik heb hetzelfde probleem en heb besloten met een kwaliteitsvol zadel te beginnen die op veel paarden past. Daarmee zadelmak maken, met zadelen en in beweging aan de longe. Vervolgens een deskundige naar te laten kijken of dit zadel geschikt is om ook mee ruitermak te maken. Echter kan je dit op heel veel punten ook zelf checken.

Ik laat echter pas een zadel aanmeten als ik kan stappen, draven en galopperen op het paard twee kanten op. Of een zadel goed past kan je namelijk niet alleen zien als je er naast staat, maar alleen met druk apparatuur als je er in alle gangen alle kanten op mee rijdt.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 16:24

Lily_Fee schreef:
Ik heb hetzelfde probleem en heb besloten met een kwaliteitsvol zadel te beginnen die op veel paarden past. Daarmee zadelmak maken, met zadelen en in beweging aan de longe. Vervolgens een deskundige naar te laten kijken of dit zadel geschikt is om ook mee ruitermak te maken. Echter kan je dit op heel veel punten ook zelf checken.

Ik laat echter pas een zadel aanmeten als ik kan stappen, draven en galopperen op het paard twee kanten op. Of een zadel goed past kan je namelijk niet alleen zien als je er naast staat, maar alleen met druk apparatuur als je er in alle gangen alle kanten op mee rijdt.


Druk apparatuur van Countrymill bedoel je dan?
Welk zadel rijd jij nu mee?