Wat dienen deze riempjes voor? Portugees zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Wat dienen deze riempjes voor? Portugees zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 21:30

Vandaag heb ik voor een heel mooi prijsje een (ik vermoed) portugees zadel op de kop getikt. Het zadel verkeerd in een prima staat. Dus dat kon ik niet laten schieten!

Nu weet ik alleen niet waar deze twee buitenste riempjes voor dienen... Iemand een idee?
Afbeelding

Nog even een fotootje van het hele zadel:
Afbeelding

En gelijk maar op paardlief geprobeerd. Helaas te breed, dus hoop dat de zadelmaker daar nog iets aan kan fiksen.
Afbeelding

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 00:09

Die riempjes zijn om een extra zweetblad, een soort fender zoals bij westernzadels, aan te bevestigen.
http://andalusiansdemythos.com/culture/ ... e11341.jpg. Als het zadel niet past kan er waarschijnlijk niets aan gedaan worden, meestal zit er een houten boom in en de kussens zijn vaak van canvas gevuld met paardenhaar.

Love_Mirra

Re: Wat dienen deze riempjes voor? Portugees zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 00:27

Knap zadel!
Succes :)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 08:37

moorcats schreef:
Die riempjes zijn om een extra zweetblad, een soort fender zoals bij westernzadels, aan te bevestigen.
http://andalusiansdemythos.com/culture/ ... e11341.jpg. Als het zadel niet past kan er waarschijnlijk niets aan gedaan worden, meestal zit er een houten boom in en de kussens zijn vaak van canvas gevuld met paardenhaar.

Hmm... ik heb inderdaad canvas gevoeld aan de binnenkant... -O- Dat zou jammer zijn...
Nouja, we gaan het zien. Bedankt voor je antwoord!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:44

Lang niet alle zadelmakers werken nog met houten boom en paardenhaar. Is het een zwaar zadel?

De versieringen zijn heel erg atypisch. Het zou best kunnen dat dit een 'namaak' Portugees zadel is van een merk als Pfiff o.i.d. In dat geval zijn de kussens niet gevuld met paardenhaar. :)

Hoe zien de kussens er aan de onderkant uit? Zijn die doorgestikt? (dat je zeg maar ruitvormige patroontjes ziet)? Dat wordt namelijk veel gedaan met traditionele (met haar gevulde) kussens.

Dit type zadels hebben normaal gesproken altijd een merkje of logo van de zadelmaker onderaan het zweetblad en op het extra zweetblad. Als je dit merkje kunt vinden, wil je er dan een foto van maken? Wellich herkent iemand hier het merk. :)

Roquen

Re: Wat dienen deze riempjes voor? Portugees zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 15:39

Ik vind alle zadels zwaar, mijn eigen dressuur zadel is gevuld met lucht... :+ Maar nee, niet extreem zwaar, geloof ik.

Ik denk dat de versieringen er later op gezet zijn. Degene van wie ik het zadel gekocht heb, reed riddertoernooien met het zadel. Aan de rechterkant zie je ook de franse lelie.

De kussens zijn niet doorgestikt, maar kan wel canvas voelen aan de binnenkant. Als ze met paardenhaar gevuld zijn, zijn de kussens dan hard of zacht? Ik vond ze namelijk best zacht.

Ik heb geen merk gezien, maar zal het zadel nog eens goed bekijken. Kan best zijn dat ik het gemist heb. Als ik iets kan vinden zal ik er zeker een foto van maken.

Ik weet ook niet of mijn zadelmaker er iets mee kan, hij is wel kundig, en gaat door heel scandinavië. Ik denk dat ik binnenkort maar eens langs, en vraag of ie binnen in wil kijken. Dan kunnen we zien of het mogelijk is om 'm aan te passen.