Ik heb jullie hulp eventjes nodig. Ik rijd mijn paard (nu net 5 jr oud, in opleiding western/reining) bitloos op een "basic" hackamore.
Zo eentje:

Hij reageert hier in principe meer dan prima op en is er heel fijn mee te rijden. Echter gebruik ik dus (naast neckreining) redelijk wat zijwaartse hulpen ((binnen)teugel van de hals halen) waardoor de hack 'om klapt' en in zijn gezicht drukt t.h.v. het bakstuk. Dit irriteert hem (logisch!) en verstoort de hulpen/signalen (vragen aan links = druk op gezicht links = juist weg naar rechts met hoofd). Ook hebben we het idee dat hij door de hackamore teveel de neiging heeft om in eerste instantie direct achter zijn oren te 'knikken' ipv uit zijn hele hals te zakken vanuit de schoft, waardoor hij de verkeerde halsspieren begint te ontwikkelen.
En dus zoek ik een andere variant hackamore of een ander alternatief!
Terug op bit is (voorlopig) nog even geen optie en de nodige (zijwaartse) hulpen kan ik ook niet veranderen/achterwege laten

Zijn er varianten van de hackamore (bloem/s/ster/love/??) die dit 'omklappen/drukken' niet hebben bij zijwaartse bewegingen? Of heb ik dikke vette pech en blijf je dit met een hackamore, ongeacht welke uitvoering, altijd houden en moet ik dus op zoek naar een andere optoming als ik hier niet mee wil blijven rijden? Zou zo'n hackamore (https://images-na.ssl-images-amazon.com ... SY355_.jpg) eventueel wat zijn of heeft dit een hele andere inwerking (of heb ik dan alsnog hetzelfde probleem)? Ik vind ze er altijd zo heftig uit zien?

Welk ander bitloos hoofdstel is dan anders eventueel vergelijkbaar qua inwerking met wat ik nu gebruik, of bestaat dat niet? Of is een sidepull dan de enigste geschikte voor zijwaartse (side) hulpen?
Ik rijd er ook mee buiten (vaak alleen) en wil dan dus wel een 'duidelijke rem' hebben mocht dit nodig zijn, zonder met mijn volle gewicht in de teugels te moeten gaan hangen om door te komen.
Ik rijd normaal altijd (in de bak en buiten) met een losse teugel maar als het nodig is wil ik dat een kleine ophouding genoeg is om duidelijk te zijn.
Kin- of kaakgekruisd zoek ik in ieder geval niet! Bosal zou waarschijnlijk ideaal zijn maar daar heb ik het budget & nodige kennis niet voor (plus uiteindelijk wil ik hem gewoon terug op bit proberen te krijgen en dan vind ik een bosal te prijzig voor 'tijdelijk'. En een goedkope wil ik niet om mijn paard hebben hangen..)
Ik wil ook niet 10 verschillende hoofdstellen moeten aanschaffen om te proberen hoe hij erop reageert voordat we er een hebben die bevalt

Dus, roep ik de hulp in van de ervaringsdeskundigen hier op bokt

Kleine note: Ja, ik heb les & ja, van een goede en kundige instructrice, alleen heeft zij gewoonweg zelf ook niet voldoende ervaring met de hackamore/bitloos om mij hierin te kunnen adviseren en ja dit geeft zij ook gewoon zelf toe

Alvast dank!