drukverdeling op de rug bij een wintec zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deborah_D

drukverdeling op de rug bij een wintec zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 20:38

Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn jong paard van 4 jaar en dacht meteen aan een wintec zadel door de aanpasbare boom omdat hij nog een stuk breder moet worden. Nu heb ik al veel positieve dingen gehoord maar de mensen waar we het paard bij hebben staan op het moment zeggen dat de drukverdeling van een wintec zadel slecht is en dat het zadel slecht is voor de rug van het paard en dat het net karton is. Ik schrok wel even hiervan toen ik dit hoorde. Iemand ervaring hierin die me meer uitleg kan geven of dit ook daadwerkelijk zo is?

Bowo

Re: drukverdeling op de rug bij een wintec zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:42

Als je een paard een rug heeft die past bij de wintec, is het een prima zadel. Maar net als ieder ander zadel is de Wintec niet geschikt voor elk paard.

En er van uitgaande dat er nette vulling in zit en geen harde of bobbelige vulling

Ook moet je er bij de verwisselbare kopijzers aan denken, dat je alleen de voorkant smaller/breder maakt en de achterkant niet of in ieder geval veel minder

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 20:53

Bowo schreef:
Als je een paard een rug heeft die past bij de wintec, is het een prima zadel. Maar net als ieder ander zadel is de Wintec niet geschikt voor elk paard.

En er van uitgaande dat er nette vulling in zit en geen harde of bobbelige vulling

Ook moet je er bij de verwisselbare kopijzers aan denken, dat je alleen de voorkant smaller/breder maakt en de achterkant niet of in ieder geval veel minder

Natuurlijk ga ik het eerst laten passen om te kijken of het kan natuurlijk. Maar als zo'n zadel mooi past op de rug van het paard zou d drukverdeling toch ook juist moeten zitten?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:56

deborah_D schreef:
Bowo schreef:

Natuurlijk ga ik het eerst laten passen om te kijken of het kan natuurlijk. Maar als zo'n zadel mooi past op de rug van het paard zou d drukverdeling toch ook juist moeten zitten?

Ja klopt.
Dan zou je alleen in de gaten moeten houden of de vulling op den duur geen bobbels of kuilen krijgt of hard wordt, maar dat moet je met elk zadel.
Enige wat ik even niet meer zeker weet, is of wintec natuurlijke of synthetische wol heeft. Natuurlijke is vaak wel beter. Maar het kan ook dat de vulling al eens is vervangen, dus de "standaard" hoeft qua vulling niet van toepassing te zijn

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 21:27

Door de cair is de drukverdeling juist erg goed van Wintec. En met de verstelbare boom in combinatie met het panel systeem waarbij je aan de binnenkant de vorm aan kan passen heb echt veel mogelijkheden om het passend te maken.

Wintec is gewoon een kunstof Bates zadel; wat echt een topmerk is. De prijs-kwaliteit vind ik heel erg goed.
Isabelle werth rijdt ook met Wintec en Bates, toch niet de minste.

@Bowo; Wintec heeft dus geen wolvulling in principe.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 22:11

Lante schreef:
Door de cair is de drukverdeling juist erg goed van Wintec. En met de verstelbare boom in combinatie met het panel systeem waarbij je aan de binnenkant de vorm aan kan passen heb echt veel mogelijkheden om het passend te maken.

Wintec is gewoon een kunstof Bates zadel; wat echt een topmerk is. De prijs-kwaliteit vind ik heel erg goed.
Isabelle werth rijdt ook met Wintec en Bates, toch niet de minste.

@Bowo; Wintec heeft dus geen wolvulling in principe.

Dus is het systeem ideaal voor een paard dat nog moet groeien en breder worden als ik het goed begrijp?

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:48

Prima zadels hoor, voordeel vind ik ook dat ze erg licht zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:16

Ik ben geen fan van het Cair-systeem, maar daar wisselen de meningen sterk over. Mocht je een tweedehands wintec (met cair) nemen, let dan heel goed op dat hij niet bijgevuld is. Want er zijn nog ontzettend veel zadelmakers die dat toch met wol doen en dan is het helemaal dramatisch.

Cair werkt op zich acceptabel als het gewoon vanuit de fabriek goed past. En de shims/risers die ze tegenwoordig hebben, zijn een goede toevoeging.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:22

De oudere zadels zijn wel met wol gevuld. Ik weet niet of ze nog gen nieuwe zadels met wol maken of niet.
Zoek je een nieuwe of oudere wintec?

Edit: ik heb het even opgezocht op de site van wintec en er zijn ook nog steeds wolgevulde zadels te krijgen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:33

Met wol moet je apart bestellen, dat kan nog wel indd. Cair is standaard, omdat het nu eenmaal erg goed de druk verdeelt.
Wintec is ideaal voor paarden in de groei, mits het model op je paard en bij jou past. Het is een fabel dat het op alle paarden zou passen. Soms verschilt het ook welk model je hebt en of je dressuur of vzh erop legt.
Niet elke ruiter vind het prettig; je zit nog vrij vlak in veel modellen.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 07:46

Bowo schreef:
De oudere zadels zijn wel met wol gevuld. Ik weet niet of ze nog gen nieuwe zadels met wol maken of niet.

Edit: ik heb het even opgezocht op de site van wintec en er zijn ook nog steeds wolgevulde zadels te krijgen

Ik ga een nieuwe wintec laten passen, de wintec 500 jump. Deze is met Cair

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:01

Uberpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:14

deborah_D schreef:
Bowo schreef:

Ik ga een nieuwe wintec laten passen, de wintec 500 jump. Deze is met Cair

Ik heb 2 jaar geleden ook de wintec 500 jump aangeschaft voor mijn pony. Hij en ik waren uit ons oude springzadel van 16 inch gegroeid en waren opzoek naar een betaalbare vervanger. Ik vind het een fijn zadel. Is licht, lag in 1x goed, zit lekker en omdat het kunststof is makkelijk te reinigen. Prijs kwaliteit verhouding vind ik goed. Ik ben er zeer tevreden over. Je moet dit wel samen met je zadelmaker doen aangezien het opvullen van cair wat lastiger is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 18:56

Tegenwoordig is dat juist heel makkelijk bij de nieuwe Wintec zadels dankzij het nieuwe easy change riser systeem. Maar desondanks goed om dat samen met een deskundige te doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:00

Heeft je paard een rechte rug ? Dan past een wintec misschien wel. Alleen de wintec werth was vroeger met een meer gebogen boom, de rest heeft allemaal een rechte boom bij mijn weten.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:13

Ik heb voor mijn tinker ook een wintec 500 (dressuur) heb deze 2e hands gekocht, door de zadelmaker andere boom in laten zetten en op maat laten vullen voor mijn paard, tot nu toe nog geen problemen of rugklachten bij mijn paard van dit zadel, mijne is overigens zonder cair.

Ik heb goede ervaring met dit zadel en uiteraard, mits het goed aangepast wordt aan je paard, een prima zadel voor een jong dier en niet duur.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:06

Maris schreef:
Heeft je paard een rechte rug ? Dan past een wintec misschien wel. Alleen de wintec werth was vroeger met een meer gebogen boom, de rest heeft allemaal een rechte boom bij mijn weten.

Mijn paard heeft niet een heel rechte rug en wel een wintec die goed past :)

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 08:43

Ik heb inmiddels het zadel laten passen en heb het ook gekocht, het paste perfect met nodige opvulling van dat easy change systeem, maar aangezien hij nog net geen 4 jaar is en nog veel spieren moet krijgen leek mij dat net positief want dan kan die opvulling er op den duur ook eruit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:03

MaritB schreef:
Maris schreef:

Mijn paard heeft niet een heel rechte rug en wel een wintec die goed past :)

Misschien komt de rug tijdens het rijden dan heel erg omhoog en wordt dus in beweging recht ?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:08

Als het past zijn het prima zadels.
Enerzijds kun je ze makkelijk aan passen, anderszijds zijn de aanpassingsmogelijkheden van de kussens wat minder door de cair en doordat kunstof minder meegeeft. Dit geld voor de 'oudere' modellen. Ik heb geen ervaring met de nieuwere.

Ik ben al jaren blij met mijn wintec spingzadel. Helaas paste het niet op mijn jonge paard. Op alle paarden passen is onzin. Dat kan geen zadel je beloven. Wel dat ze iets makkelijker (zelf) aan te passen zijn.