Wat voor zadel voor fjord?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Wat voor zadel voor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 15:42

Hoi! Ik heb een fjord en ik heb afgelopen jaar een nieuw duur zadel gekocht want ik dacht: ze groeit nu toch niet meer.. toch wel :( ik rijd nu met eem gelpad eronder, maar dat vind ik geen lange termijn oplossing. Ik ben dus op zoek naar een nieuw zadel maar ik weet niet wat voor een. Ik zat al te denken aan luchtkussens of boomloos. Mijn pony heeft weinig schoft dus het is echt een probleem om een goed passend zadel te vinden. Hebben jullie ervaring met luchtkussens of boomloos of weten jullie iets beters?

Stripe000

Re: Wat voor zadel voor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 15:45

Ik heb voor mijn fjord met barefoot Arizona , en wil niks anders meer

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:12

Ik heb een barefoot cherokree, wil ook niks anders meer dan boomloos
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 12-05-18 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:13

Ik ben van een friso legacy naar een boomloos westernzadel gegaan voor mijn ronde tinker met weinig schoft.
Beide zadels lagen goed maar onder het western zadel liep ze beter.

Ik vond de friso fijn maar het boomloos westernzadel nog beter!

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 16:16

Hebben die wel ruggengraatvrijheid? Dat vind ik wel belangrijk

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:20

Ik ben van een wintec met XL boom, naar een boomloos WN type gegaan en wil nooit wat anders meer! Ideaal voor mijn (nu iets te ;) ) ronde Fjord!

De mijne is van Hilason (Amerikaans merk, tweedehands gekocht) maar je leest ook veel goed ervaringen over de barefoot zadels :j Mocht je daar info over willen, Jets hier op bokt heeft een hele collectie barefoot voor haar fjord, die zal je vast meer kunnen vertellen! :)

Afbeelding

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:20

Zeker heb je ruggengraatvrijheid door de pad die onder het zadel is.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:22

Oh inderdaad, een goede boomloos pad is dan wel belangrijk :) !

Er zijn ook wel boomloos zadel passers, niet veel, maar ze zijn er wel ...

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:33

Het voordeel van mijn boomloos zadel is dat je de kussens ed kan verplaatsen dmv klittenband. Dus toen ze stuk was afgevallen heb ik met de zadelpasser hem weer passend gemaakt.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:36

Ik zie veel boomloze zadels die worden aangeraden. Weet niet of je deze ook echt zoekt? Anders dan kan ik de Tekna aanraden! Ligt perfect op mijn haf, met verwisselbare boom en niet al te erg aan de prijs.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 16:51

Ik weet niet precies wat ik wil. Boomloos of boom maakt niet uit maar ik wil geen western

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:03

Ik had op mijn kruising een wintec wide liggen. Die heeft ook veel rugvrijheid. Daar zit de witte boom van wintec in. Als je in de buurt woonde had je hem wel mogen proberen, mijn zadel staat te koop ivm overstap naar dressuur. Woon in friesland.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:04

Op mijn haf ligt een Symbion Adventure wel mooi :)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:10

Barefoot Cheyenne. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:18

Ik vond boomloos dus helemaal ruk bij mijn pony. Heb jaaaaren boomloos gereden op mijn bijrijdpaard (jaartje of 10) en wilde bij mijn pony ook voor boomloos gaan. Tinker, vol in de groei, breed en weinig schoft. Was leuk de eerste week, daarna kreeg ik heel veel fysieke klachten in rug, nek, schouders en heupen. Ik weet zeker dat de slijmbeursontsteking in mijn heup mede door dat zadel is gekomen.

Paard liep er prima onder overigens!

Heb nu een Euroriding en heel gelukkig mee! :D

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:30

yarkayunda schreef:
Ik weet niet precies wat ik wil. Boomloos of boom maakt niet uit maar ik wil geen western

In dat geval,
De wintec met brede boom lag ook fijn om de mijne hoor! Ik zit zelf gewoon fijner op een western zadel ivm rug problemen :) De wintec kan overgenomen worden mocht je interesse hebben ...

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 17:46

s_v schreef:
yarkayunda schreef:

In dat geval,
De wintec met brede boom lag ook fijn om de mijne hoor! Ik zit zelf gewoon fijner op een western zadel ivm rug problemen :) De wintec kan overgenomen worden mocht je interesse hebben ...

Ik ben nog even aan het nadenken over wat ik precies wil.. maar bedankt voor het aanbod! Ik zal erover nadenken. Hoeveel vraag je ervoor?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:58

Ik heb een Nomad dressuur op mijn ronde fjord zonder schoft. Eerste zadel wat fatsoenlijk ligt.

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:16

Ik heb op mijn ronde tinker met weinig schoft een kent en master liggen bevalt goed je kunt ook de boom gemakkelijk vervangen en de kniewrongen kun je door middel van klittenband verplaatsen

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:05

Ik zag op marktplaats een barefoot london. Heeft iemand daat ervaring mee en weten jullie welke maat ik dan nodig heb?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:18

De Engelse zadels als Harry Dabbs en Adam Ellis passen ook vaak goed als je de juiste boom hebt. Voordeel bij veel van die merken is ook dat je de boom in een speciale pers door de zadelmaker breder of smaller kunt laten maken. Dan kan het zadel vaak dus wel meegroeien, zolang de vorm van de rug hetzelfde blijft

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:36

Ik heb goed ervaringen met Kent & Masters/Thorowgood en Massimo met dit soort type paarden.
Liggen fijn, zijn specifiek voor rondgeribte paarden gemaakt.
Bij de K&M en Thorowgood kun je bij de nieuwere zadels de voorboom aanpassen.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:51

Kent & Masters Cob :) Fijne zadels voor een fijne prijs!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:52

yarkayunda schreef:
Hoi! Ik heb een fjord en ik heb afgelopen jaar een nieuw duur zadel gekocht want ik dacht: ze groeit nu toch niet meer.. toch wel :( ik rijd nu met eem gelpad eronder, maar dat vind ik geen lange termijn oplossing. Ik ben dus op zoek naar een nieuw zadel maar ik weet niet wat voor een. Ik zat al te denken aan luchtkussens of boomloos. Mijn pony heeft weinig schoft dus het is echt een probleem om een goed passend zadel te vinden. Hebben jullie ervaring met luchtkussens of boomloos of weten jullie iets beters?

Ik heb een boomloze western die je wel eens mag proberen.
Het is een Barefoot Arizona, heel oud model maar in prima staat. Ik verkoop hem niet maar als je hem eens wilt testen dan kan dat :-)

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:22

Ik heb op mijn fjord ooit een barefoot gehad, maar er niet zo lang mee gereden. Ik zelf vond het geen fijn zadel.

Nu heb ik een massimo trail. Erg fijn zadel, ben er zeer tevreden over. Ook is het zadel kort genoeg voor de korte fjordenrug.

Enige nadeel is dat er geen verwisselbare boom inzit. Hij is nog wel 1 of 2x aan te passen, maar als je paard erg schommelt in gewicht is het niet handig.