Zadel voor een trekpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jintexx

Zadel voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 12:58

Hallo,

Ik heb deze week een trekpaard gekocht, helaas is het zadel wat ze had totaal niet passend voor ons beide. Nu heb ik niet bekend in de trekpaarden wereld en zit dus met mijn handen in het haar.

Hoe vind ik nu een goed passend zadel?

Ze is 10 jaar jong, en heeft 6 jaar lang op de weide gestaan, mist hierdoor bespiering en conditie. Ik ben een echte recreatie ruiter en wil een zadel waar ik fijne ontspannen ritten mee kan maken.

Nu ben ik zelf niet heel lang (1,69 met korte benen) maar wel stevig in postuur. Dus heb zeker een 18" zadel nodig.
Ik rijd altijd met lange beugels (door enkelklachten) dus een veelzijdig of spring zadel heeft voor mij geen meerwaarde omdat ik geen gebruik maak van de steunpunten die op deze zadels zitten.

Nu kom ik dus al snel uit bij een dressuur, boomloos of western zadel. Maar er is zo veel keus, boomloos heeft niet direct mijn voorkeur (geen idee waarom). Een zadel met een gedwongen zit werkt voor mij niet, dus zoek ik veel vrijheid in het zadel.

Zijn er zadelmakers die veel ervaring hebben met trekpaarden, zoja wie?

Wat raden jullie aan kwa zadel?

En als jullie iemand weten graag een beetje in de omgeving van Nijmegen ivm de km kosten.

Budget is max €750,-

Onderstaand het zadel wat ze nu heeft, dit is van voor en achter te ruim en waar de ruiter zit te krap. Ook is bij dit zadel het zweetblad te lang voor mij.
https://ruitersportwinkel.eu/zadels-en- ... -03-detail

MyChoice

Re: Zadel voor een trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:08

Voor dat budget zou je kunnen kijken naar een kent en masters of thorrowgood. Zijn dezelfde zadels, thorrowgood is de kunststof of deels kunststof (T8) versie van kent en masters. Zadels zijn aanpasbaar aan paard en ruiter. Afhankelijk van hoe de rug is (recht of iets week) zijn er verschillende types die zouden kunnen passen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:16

Anatomica, even afhankelijk van de breedte van je paard een Fit 4 waarschijnlijk.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:22

Misschien ook geschikte informatie uit dit topic ...

[HAR] Zadel voor trekpaard

Succes met zoeken en vinden en daarna veel fijne km's gewenst!

Groet Karin.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:23

Als ik je verhaal zo lees denk ik aan den massimo trail. Die is2e hands wel te vinden in brede boom maten in je budget

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:37

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:39

Western boomzadel ga je voor dat bedrag, ook tweedehands, niet vinden. Tenminste als je wat passends en kwalitatiefs wil. Boomloos wel maar goed dat heeft je voorkeur niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:26

Ik heb boomloze Barefoot zadels op onze belg liggen. Hij loopt er heerlijk onder, en ze zitten fantastisch. Niet gedwongen, juist heel vrij, wat wel betekent dat je zelf een goede zit moet hebben/ontwikkelen.
Ik zou eens een testzadel aanvragen, even proberen of het iets voor je is. Misschien valt het je heel erg mee.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 10:59

Dank jullie wel voor jullie adviezen.

Die via bokt markt zag ik staan maar durf nu nog niet goed een zadel te kopen, hopen dat het past en wanneer het niet past ik met een extra zadel zit wat misschien minder snel weer verkocht is.

Ik heb op mijn friese merrie een western zadel gehad met daarin een hele vrije zit, sindsdien wil ik niks anders meer. Alleen zijn daarvan de prijzen inderdaad heel hoog.
Ik heb een keer op een barefoot gereden, was dan wel maat 1 maar kon daar toen echt niet aan wennen, voelde alles en wist niet precies wat.

Het aanvragen van een test zadel is een goede optie. Maar wil ook graag verder kijken, en met goed advies van een ervaren persoon die weet waar die het over heeft. Liever even iets meer uitgeven en zeker zijn dat het kan/past voor ons beide. Het paard maar ook wij zelf hebben maar 1 rug en aangezien die van mij al niet helemaal top meer is..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:18

Het hangt ook gewoon erg van het type trekpaard en zijn/haar bouw af. Waar de een wel mee weg komt kan de ander het op z'n buik schrijven.
Wij hebben op onze Breton een Barefoot liggen om haar in te rijden. Wanneer ze ingereden is en ze goed in de spieren zit gaan we wel eens kijken naar een boomzadel maar tot die tijd is dat in ons geval gewoon zonde geld.