Kort zadel veel vrijheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Kort zadel veel vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 12:29

Hoi,
Ik zoek een kort zadel max draagvlak 42cm, geen keilkussens daar deze te lang dragen. Oplopende kussens geeft de voorkeur/eventueel franse kussens.
Schoudervrijheid vind ik ook belangrijk.

Ik dacht zelf aan ijslanderzadels.

Iemand nog andere ideetjes?

Max budget 1.500€ (tweedehands is ook een optie).

Liefst ook aanbieden voor Belgisch/Nederlands Limburg als je afkomt met een zadelmaker. Niet dat de zadelmaker 200km moet gaan afleggen enkele rit.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:40

Kijk eens naar Ghost boomloos. het "zadel dat er niet is". Kussens liggen alleen naast de ruggegraad. schouderbladen worden niet belemmerd, zweet blad is "los". En in een aantal maten te krijgen.

http://buitenzinnig.nl/ghost/

MBT schoudervrijheid echt ideaal. beweegt volledig mee, geen starre boom erin. Onze pony loopt er heerlijk onder.
Hoedt u wel voor opmerkingen van mensen die boomloos niet snappen...

Art_Ificious

Re: Kort zadel veel vrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 13:41

Biomloos en ghost ken ik maar toch te lang voor het paardje.
Afbeelding

Ja het draagt alleen waar je zit. Maar het lijkt me niet comfortabel voor het paardje.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:42

Harry Dabbs zadels zijn ook vrij kort, heb ik gehad voor een welsh D pony die ook een korte rug had. Voldoet aan je eisen wbt kussen en schoudervrijheid.

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:00

Ik had een Thorowgood T4 op mijn Spaanse paardje met korte rug. Toendertijd echt heel veel verschillende zadels geprobeerd samen met zadelfitter, maar uiteindelijk bleek deze het best. Bijkomend voordeel: makkelijk in onderhoud en niet zwaar. Nu verkoop ik dit dressuurzadel omdat ik naar een veelzijdigheidszadel over ben gestapt, maar neem heel bewust weer een Thorowgood :)

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:01

Al eens gekeken naar een Kentaur? Ik heb een Kentaur Aphrodite, die ligt heel goed op mijn korte haflinger.

Afbeelding

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:07

Macrider heeft korte zadels die veel schoudervrijheid geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:12

Kentaur was achteraf gezien veeeeel te lang voor mijn extreem korte paard (38 cm draagvlak).
Macrider was voor ons de enige optie.
Heb echt zadelfabrikanten aan de lijn gehad die zeiden: ik ga nu ophangen want ik kan niets voor je betekenen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:28

Art_Ificious schreef:
Biomloos en ghost ken ik maar toch te lang voor het paardje.
[ [url=m/abpPyA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja het draagt alleen waar je zit. Maar het lijkt me niet comfortabel voor het paardje.

Maar dit is een gewone maat neem ik aan, geen picollo?
Ik zou de boomloze zadelpasservice laten komen, anders zit je met een beetje pech elke paar maanden met een net niet passend zadel te kijken met zon jong ding.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:33

De Thorowgood T4 cob gp maat 17 inch heeft een draagvlak van 42 cm. Wel alleen het veelzijdigheidsmodel. Het dressuurmodel is een halve inch langer. Deze zadels hebben ook een verwisselbaar kopijzer. De kopijzers zijn wat korter dan bij het dressuurmodel, zodat de schouders er goed onderdoor kunnen bewegen.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:42

Een IJslanderzadel zou een optie zijn, echter beginnen er veel nieuw vanaf 1500 euro :P
Anders kom je uit bij Tekna of tweedehands.

Ik ken zelf een hele goede IJslander zadelpasser met ook veel tweedehands zadels, alleen hij moet uit Hazerswoude-Dorp komen en dat lijkt me voor jou een beetje heel ver uit de richting.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:47

Ik heb afgelopen weekend een Prestige Top Dressage gekocht.

Ik heb zelf een compact paard, met korte rechte rug.
Ligt perfect!
2ehands vallen ze binnen je budget.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:59

Ik heb nu een Tekna Letek Icelandic te koop staan die op de 42 cm zit. Verder dan ga je toch al snel in de mini-maatjes komen, of in maatzadels, en de vraag is of je zelf daar nog inpast. Ik had ooit een massimo dressuur fk 16,5 inch, die was ongeveer 40 cm draagvlak, dat is de kortste die ik ooit gehad heb. Wij hebben maat 36/ 38, dat was het punt niet, maar daar kwamen wij met onze lange benen bij over de wrong heen, dus voor ons geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:10

Trekker zadels zijn boomloos en je kunt er 2 kussenlengtes voor kopen: 45cm en 42,5cm. Je kunt de achterlepel van het zadel bovendien naar voren schuiven en daar bevestigen zodat je nog verder uit de buurt van de lendenwervels blijft. Ik vind het geweldige zadels en ook de meest aanpasbare boomloze zadels die ik ken door de traploos verstelbare voorboom. Volgens mij zit er in Belgie ook een winkel die pasconsulten heeft met Trekker zadels, misschien wel bij jou in de buurt ook?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:47

Ik heb voor de gein mijn Stubben ijsland nt opgemeten
Maar die is 45 a 46 cm terwijl Die al best kort is
Maar ik heb geen specifiek korte kussens (frans of oplopend) er onder zitten
Daar mee zou je misschien ook wel een paar cm kunnen winnen (weet dat die er wel zijn , ook tweedehands , staan er momenteel 2 a. 3 op de ijslanderzadels fb Met compactere kussens)

Als je echt heel kort moet zou ik toch nog eens in de boomloosjes duiken waar iets te lang wat vergevingsgezinder is dan bij een boomzadel

Edit: zie daar ook het cob model van thorowgood langskomen (t4)
In 17 inch die ook maar 42 cm draagvlak zou hebben

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 16:54

macrider spreekt me ook enorm aan en zijn tweedehands ook goed te vinden.

IJslandse zadels vind ik tweedehands ook best veel.

Maar sommige lijken alsnog zo lang te zijn :')

Thorowghood is qua prijskaartje ook binnen budget idd. Maar had altijd het gevoel dat deze lang waren.

Ik ga eens kijken of een zadelmaker met deze merken kan langskomen en eventueel andere merken.

Het boomloos gaan is idd wel beter ivm verandering in bespiering doorheen de tijd.
Die ghost is idd een gewone maat. Maar weet niet of ik in een piccoloversie pas?
Springen zie ik mezelf de eerste jaren nog niet doen met mijn paardje. Dus is boomloos wel altijd een open optie.
Afbeelding

In een ruitershop wel al eens in twee zadels gaan zitten van 16,5 inch en dat kon nog wel vond mijn zus en de verkoper.

Als tekna echt kort genoeg is kan ik daar al een zadelmaker voor vinden op 3km van mijn thuis. Echter staat op haar site de icelandic nog niet vermeld.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:09

Heb je al gekeken naar Massimo? Mijn pony heeft de Dressur II met Franse kussens (17 inch zitvlak), het draagvlak komt op zo'n 38 cm.

Afbeelding

Nieuw zijn ze volgens mij iets boven budget, tweedehands zijn ze voor een leuk prijsje te krijgen. :)
Laatst bijgewerkt door xNK op 08-05-18 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:09

Ik denk wel dat je in een piccolo versie zou passen. Ik ben 1,74m lang en 62 kilo zwaar en reed ook met een Piccolo Ghost en een Trekker met de lepel in de kortste variant vastgezet.
Je kunt om het zeker te weten bij Buitenzinnig altijd een testzadel opvragen die je dan een paar dagen kunt proberen. Wie weet is dat meteen kort genoeg, hoewel ook de Piccolo's in mijn geheugen nog altijd langer dan 50cm zijn.
Boomloos is inderdaad erg flexibel en past zich goed aan aan een veranderende paardenrug. Dat vond ik ook zo fijn aan de Trekker, dat je de voorboom bij gevoelige paarden zelfs wat breder kunt instellen dan het paard zelf is om dan vervolgens de pad eronder bij de schouders extra op te vullen. Op die manier kunnen de schouderbladen ook bij paarden met extreem veel schouderbladen nog netjes onder het zadel door schuiven. Helaas is bij mijn paard de schoft zo extreem hoog dat als ik de schouderbreedte juist instel de schoft tegen de onderkant van de zitting aanduwt, maar anders had ik hem zeker gehouden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 17:13

xyzutu2 schreef:
Ik denk wel dat je in een piccolo versie zou passen. Ik ben 1,74m lang en 62 kilo zwaar en reed ook met een Piccolo Ghost en een Trekker met de lepel in de kortste variant vastgezet.
Je kunt om het zeker te weten bij Buitenzinnig altijd een testzadel opvragen die je dan een paar dagen kunt proberen. Wie weet is dat meteen kort genoeg, hoewel ook de Piccolo's in mijn geheugen nog altijd langer dan 50cm zijn.
Boomloos is inderdaad erg flexibel en past zich goed aan aan een veranderende paardenrug. Dat vond ik ook zo fijn aan de Trekker, dat je de voorboom bij gevoelige paarden zelfs wat breder kunt instellen dan het paard zelf is om dan vervolgens de pad eronder bij de schouders extra op te vullen. Op die manier kunnen de schouderbladen ook bij paarden met extreem veel schouderbladen nog netjes onder het zadel door schuiven. Helaas is bij mijn paard de schoft zo extreem hoog dat als ik de schouderbreedte juist instel de schoft tegen de onderkant van de zitting aanduwt, maar anders had ik hem zeker gehouden.

Ik ben 1m60 en 50-53kg.

kan mij ook herinneren dat boomloos alsnog 47cm of langer is.
Maar dat je die wel meer op de schouders mag leggen ofzoiets? Omdat vooraan en helemaal achteraan geen druk zou zijn?

Ik kan me ook iets herinneren van een topic over een paard met hoge en ver doorlopende schoft, was dat topic van jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:17

Yes dat was de mijne. ;)
Ik weet alleen niet wat je bedoelt met dat boomloos 47cm is? Ik heb het even opgezocht en de Ghost Piccolo is 56cm lang, de Trekker met korte kussens is 42,5cm lang en Barefoot zadels zijn gemiddeld meer dan 60cm lang, dus binnen boomloos zit een hoop variatie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 18:58

Hm trekker vind ik qua zicht eigenlijk niks :') vooral die boog vooraan, denk dat het zelfs niet toegestaan is op wedstrijden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:09

Als je aan een (2é handse ifv budget) Gaston Mercier kan geraken, is die ook wel het bekijken waard. Mijn paard heeft 39cm ruimte voor het zadel en mijn GM van 16,5 inch ligt hier prima op. Ook schitterend zadel als je schoudervrijheid erg belangrijk vind.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 19:15

Ik zoek een beetje een zadel wat steun bied (niet té vlakke zit dus) en lichte wrongen maar niét dwingende dus niet zulke grote/dikke wrongen.

Beetje richting dressuurzit.

Iemand toevallig kennis van Topreiter Z ?
Ihslanderzadel is dat. Kan ene kopen binnen mijn budget.

En de site westeindruitersport.biedmeer.nl
Is die betrouwbaar? Heeft ook zadels binnen mijn budget ook bij de ijslanderzadels.
Staat een flexibele zadel bij maar lijkt me misschien iets te goedkoop voor kwaliteit te zijn?
https://westeindruitersport.biedmeer.nl ... zadel.html

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:25

De topreiter Z is heel vlak dus in dat opzicht weet ik niet of dat echt iets voor je is. Zat verder op zich wel oke, maar topreiter vind ik altijd redelijk hard :+ Evt kun je de facebook pagina ijslandse paarden zadels te koop in de gaten houden. En Ijslandersport heeft veel 2e hand op dit moment maar zit wat ver denk ik.

Westeind is betrouwbaar!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 19:37

Maar dit flexibele zadel bijvoorbeeld, is dat ook betrouwbaar als ik de prijs bekijk?