Welk dressuurzadel zoek ik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keshia

Welk dressuurzadel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 00:32

Zoals de titel zegt, welk dressuurzadel zoek ik?

Ik : ruiter met korte benen, 168 lang maar erg korte benen. Ook heb ik een beenlengteverschil van 2.5 cm en wat lichamelijke klachten waardoor ik de nodige steun van mijn zadel nodig heb. Momenteel merk ik aan mijn zadel (kentaur medea II) dat ik mijn been niet ver genoeg naar voren kan laten afhangen. Waarschijnlijk doordat mijn knieën halverwege de wrong zitten ipv 20 cm lager ;)
Ik rijd nu op m1 niveau met mijn paard, rij vrij fanatiek en ook veel op wedstrijd.

Paard: merrie van 16 jaar, 160 hoog maar een goede lengte in de rug.
Kwpn, ieler type maar draagt nu naar tevredenheid een boommaat 3 van kentaur. Ze heeft een hoge schoft.

Nu ben ik op zoek naar een zadel die ons wat meer past. Met name mij beter past. Het probleem is dus dat ik eigenlijk mijn knie niet kwijt kan. Ik kan hem niet aansluiten/aantrekken, en kan mijn been niet mooi laten afhangen maar krijg de druk midden op mijn knieschijf.

Nu leek het mij een fijn idee om enkel een bovenbeenwrong te hebben, zoals de anatomica cygnus short roll. Maar is deze praktisch voor korte benen?
Verder kom ik maar weinig soorten zadels tegen die mij prettig lijken.
Ik ga binnenkort de zadelmaker laten komen met een aantal zadels, maar zou graag een (mini) lijstje aan zadels die mij praktisch lijken om te gaan passen.

Dusssss shoot! Welk zadel zoek ik?

FatCat

Re: Welk dressuurzadel zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 00:49

Geen idee of het mogenlijk is maar - is het geen idee om je huidige zadel te laten aanpassen?

Ik ben 158 met super, maar dan ook super korte benen. Denk aan kinder maat stijgbeugels.

Enkel zadels met verplaatsbare wrongen waren een optie. Heb nu de Thorowgood T4 en de wrongen door midden geknipt zodat ik met een dijworng overblijf. Vind ik tot nu toe de fijnste manier van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 03:17

http://www.zadelatelier-schutte.nl/sentrix/

Het zadel is op maat te bestellen via een zadelmaker dealer. De monoblad met balanskussens vind ik persoonlijk erg fijn.
De wrongen zijn door klittenband afneembaar en verstelbaar en daardoor dus ook in te korten, mocht dat nodig zijn.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 06:44

Ik kan je aanraden naar de countrymill te gaan. Ze hebben daar de Trible en Skyway merken die helemaal zijn aan te passen naar wens.

Okk de wensen die jij nu aan geeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:03

Een wow zadel.
Op alle fronten aanpasbaar
Voor ruiter en paard .

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:17

Klinkt bekend. Mede om die reden, heb ik ontzettend veel zadels gepast, maar geen een waar mijn been fijn in lag. Klittenband wrongen kunnen hierbij zeker een uitweg zijn, maar helaas betrof dit dan vaak de goedkopere merk zadels die niet op mijn paard paste of verder gewoon niet lekker zaten. Ik heb nu een Custom Coronado. Een wat ouder type zadel (5jaar oud), maar Ooh wat zit die heerlijk <3

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 07:22

De anatomica cygnus short roll is inderdaad voor mensen met korte benen. Bij mij op stal zijn er dus meerdere mensen die klein zijn en dat zadel hebben, allemaal zijn ze tevreden. :) Ik heb er zelf ook opgezeten maar kwam in de knoop met de wrong (maar ik ben ook 1,75 m lang :Y) ). Makkelijkst is gewoon als je de zadelmaker een aantal verschillende zadels laat meenemen en ze gewoon gaat uitproberen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:40

Anoniem schreef:
http://www.zadelatelier-schutte.nl/sentrix/

Het zadel is op maat te bestellen via een zadelmaker dealer. De monoblad met balanskussens vind ik persoonlijk erg fijn.
De wrongen zijn door klittenband afneembaar en verstelbaar en daardoor dus ook in te korten, mocht dat nodig zijn.

Dit dus !
Ik heb een Sentrix van Ninon.
Ben ook niet zo groot van stuk met niet al te lange benen en dit is echt perfect gemaakt :j

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:25

Ik heb zelf ook een anatomica dealer laten komen laatst. Ik wou weer een nieuwe anatomica en mij leek de short roll ook heel fijn. Ben weer uitgekomen op de octant omdat mijn knieën / boven benen niet tot de wrongen kwamen... :+ ik ben trouwens 1.70 lang en heb normale lengte benen.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:30

Kent & Masters S-Line movable block?
Kun je de kniewrongen met klittenband verplaatsen.

Ik heb hem zelf (ben net zo lang) en zit daar heel fijn in, heb de grote kniewrongen erop en daar zit ik mooi achter. Veel ruggengraatvrijheid en een verwisselbaar kopijzer en ze hebben ook een versie voor hoge schoft.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 09:33

Een Ruiz Diaz wellicht? Vind ik heel prettig

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 10:04

Dank je wel voor de tips er zitten al een aantal goede zadels bij!
Het lastige is dat ik beenlengteverschil in mijn bovenbeen heb.. en bij reguliere wrongen zit ik dus altijd scheef in het zadel. Nu met bv schouderbinnenwaarts appuyementen etc kom ik echt in de knoop door die scheefheid.. ik wil wel mijn heupen draaien maar kom niet weg met mijn knieën. Een short roll lijkt me fijner omdat ik dan geen wrong heb bij mijn knie die ik tegenkom bij het indraaien van mijn heupen.

Mijn idee is idd om mijn zadelmaker te laten komen. Maar verder dan de cygnus kwam ik niet.. vandaar dat ik hier vroeg om reacties. De wow, en schutte dat lijkt me wel wat. Schutte wordt wel ruim boven budget denk ik, maar goed dan heb ik een doel om te sparen ;)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 18:36

Ik ben ook niet zo lang en heb ook een Schutte sentrix zadel. Voordeel is dat je bij het passen verschillende wrongen kan proberen, doordat de testzadels met klittenband wrongen zijn voorzien kan je ze plaatsen zoals jij wilt en zo wordt het zadel gemaakt.

De wrongen van mijn uiteindelijke zadel zitten niet met klittenband vast, maar gewoon vast aan het zadel, maar wel zoals ik het wilde.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:26

Van Frank Baines zijn er demo zadels waar de zadelmaker de wrongen op kan plakken en aan de hand daarvan kan bestellen, dan heb je hem custom vanwege het beenlengte verschil.
Ik zit met mijn korte pootjes nu in een Bates, de wrongen zijn aanpasbaar én de beugelriem haken kunnen op 3 standen en dat maakt nogal verschil tussen goed of slecht zitten, ideaal

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 22:37

Oeh! Dat klinkt idd ook erg fijn! Al kan ik maar wat schuiven met de ophanging van de beugels, dat is wel wat ja!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:52

Er zijn veel merken die in hoge mate aanpasbaar zijn. Als je een zadel met klittenband besteld, zou je zelfs 2 verschillend wrongen er op kunnen doen zodat je een passende wrong hebt voor ieder been (kan in principe ook zonder klittenband, maar dan raak je zo'n zadel nooit meer kwijt mocht die niet op een nieuw paard oid passen).
Merken waar ik dan aan denk zijn de eerder genoemde Schutte en Engelse merken als Adam Ellis en Harry Dabbs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 23:18

Ik heb een oud type wintec Isabell Werth zadel, daar zitten ook verstelbare/vervangbare klittenband wrongen op.
Op de Duitse ebay zijn die nog heel veel nieuw en tweedehands te koop.

https://m.ebay.de/sch/i.html?_nkw=wintec+isabell+werth

En ik heb een nieuwe Bates Innova mono.
Die heeft verstelbare wrongen in alle richtingen, omhoog/omlaag, naar voren/achter/kantelen.
Die kun je exact naar je been stellen. De ophanging van de beugels is ook in 3 standen te veranderen. Maar dat type is nog redelijk nieuw dus die kost weer wat meer (ben bang dat je die nu nog niet binnen je budget gaat vinden)

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 00:01

Ik heb een Sommer zadel laten aanmeter door John Kool. Heel fijn zadel met een brede kamer en aanpasbaar kopijzer. Zit vreselijk fijn en mogelijkheid om singels en beugels op meerdere punten te bevestigen. De wrongen heb ik met een testzadel uitgeprobeerd dmv klitteband. Ik heb twee verschillende zadels een paar weken mogen uitproberen en daarna mijn keuze gemaakt. Het merk Sommer is volgens mij niet heel bekend maar de zadels zijn erg mooi en fantastische kwaliteit!

(Helaas is mijn paard geblesseerd geraakt en heb ik slechts 5 keer met een nieuw zadel kunnen rijden :Y) )

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 00:10

Ik zit zelf met hetzelfde qua benen, 168 maar korte benen. Ik heb een 17 inch euroriding titan 2 waar ik als gegoten in zit!

BrittBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:22

Een custom zadel is heel erg fijn. Wrong kan je zelf kiezen. Een heel licht zadel met een monoblad (veel contact met een paard). Echt een aanrader!