Voorbeelden gekleurde bies, stiksel en wel of geen lak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Voorbeelden gekleurde bies, stiksel en wel of geen lak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 19:01

Hoi!

Voor mijn paard ben ik een ander zadel aan het testen, een Harry Dabbs. Zoals het er nu naar uitziet ga ik deze ook daadwerkelijk aanschaffen en dan ontstaat er een luxe probleem, want; welke kleur stiksel en biesje neem ik? Bewerkt of glad leer, lakranden, achterzijde crocolak, kurk of anderszins etc. Nu heb ik wel al wat voorbeelden opgezocht op internet en momenteel kom ik uit op een zwart leren zadel met glad leder, witte bies, wit stiksel, lakrand voor en achter en een lakachterzijde in croco. Maar ik wil heel graag nog andere voorbeelden zien omdat ik nu ook weer een voorbeeld zag met bewerkt leder op de wrongen en de achterzijde van de lepel. Was minder aanwezig, maar zeker zo mooi. Keuze stress dus. Het zadel is dermate prijzig dat ik voor de komende 10 jaar klaar wil zijn....

Dus wie heeft zijn/haar zadel ook laten 'versieren' met iets extra's en wil en kan hier foto's van uploaden?

Bedankt :)

Golden_Amara

Re: Voorbeelden gekleurde bies, stiksel en wel of geen lak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:38

Buiten wat nu mooi is, bedenk ook wat handig is. Met verzorgen/poetsen en voor de toekomst.
Wit stiksel is misschien nu heel mooi, maar hoe lang blijft het wit? Net als witte bies.

Lakrandje of croco zal best te doen zijn, in dezelfde kleur. Ook zodanig dat je er over 10 jaar nog geen spijt van hebt.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:24

Ik heb ook een Harry Dabbs en heb het vrij neutraal gehouden. Ik vind een lak achterkant behoorlijk aanwezig. Mijn achterkant is nubuck en ik heb een randje lak langs de zitting en een randje lak over de wrong lopen. Het randje boven de nubuck achterkant is ook lak.

Mijn zadelmaker raadde overigens ook een lakrand aan de voorkant af, gezien je daar vaak mee tegen dingen aanstoot (in je kast) en je er ook met je teugels langs kan komen. Dat gaat sneller beschadigingen dan gewoon leer.

Afbeelding
Afbeelding