Wie is er bekend met tonglepel en of correctie stang.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meloii_M_G

Wie is er bekend met tonglepel en of correctie stang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 12:21

Sinds een korte tijd een nieuw paard.

Hij was super braaf. Eerste eigenaren reden hem met tonglepel. Ik wilde er vanaf zien want heb het nooit gedaan. Heel het paard na laten kijken. Rontgen en klinische keuringen gedaan. Tandarts en fysio zijn ook geweest de hele mikmak dus. Alles positief en goed dus geen lichamelijke onregelmatigheden.

Nu zijn we in de 3e week begonnen met longeren met hoofdstel en zadel. En de 4e week ging er pas iemand op. Ookal kent hij dit heel goed maar iedereen rijdt anders. Ik wil hem heel rustig naar mij toe krijgen zoals ik dat noem.

Nu zijn we aan de longeer lijn aan het stappen. En tong gooit hij continu over het bit. De dagen er na de bit fitter laten komen en een zadel maker om er zeker van te zijn dat het niet daar aan ligt. Het bit was precies goed. Alleen een ander hoofdstel aangeschaft. Nog eens bit fitter laten komen. Nu zou alles goed moeten zijn. Zadelmaker heeft ons zadel omgeruild voor een ander wat net iets beter zou liggen op hem. Dat gedaan.. 3 dagen er op.. weer de tong problemen.

Vee arts en tand arts weer laten komen. Geen problemen gevonden. Fysio was een maand geleden al geweest dus die raadde aan na 4 maanden nog eens te komen. Hij is nu pas net behandeld.

Uit eindelijk na lang wikken en wegen toch gaan kijken naar een tong lepel of een correctie bit. Een hoofdstel aan snoeren is naar mijn mening geen optie. En van een stang rijden ken ik weinig. Ben persoonlijk van de gebroken trensjes alles zo ligt mogelijk. Bit fitter nog eens gebeld voor advies. Adviseerde om of een tong lepel te gebruiken tot hij aangeeft te begrijpen dat het niet meer hoeft.

Nu ben ik opzoek naar men die me wat meer kunnen vertellen over de tong lepel en de manier waarop het gebruikt wordt. Of dat er mensen zijn die dit probleem herkennen.

Zoals beschreven en je kunt lezen hebben wij in onze macht alles gedaan om uit te sluiten dat het om pijn uiting gaat. Hij is al veel verhandeld en we willen dat hem niet aan doen dus wat er ook gebeurd hij wordt niet meer verkocht. Hij blijft bij mij en van mij. Bitloos is geen optie. Hij gaat heel hard rennen en dan heb je geen controle meer.

P.s. ik zit niet te wachten op irmand die me verteld dat ik verkeerd handel of een wijsneus die zegt dat ik dus niet goed rij of dat ik iets niet goed genoeg doe want iedereen rijdt op zijn of haar manier. Ik weet dat ik geen Anky ben maar dat ik zeker wel een zeer goede zit en houding heb aangezien ik hier 2 x per week voor train. Al 4 jaar. zonder dan op een paard te zitten.

Wie o wie kan mij meer vertellen.

meisje2000

Re: Wie is er bekend met tonglepel en of correctie stang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:24

Ik heb een tijdje een tonglepel gebruikt bij mijn toenmalige paard. Was ook niets mis met hem. Helaas had hij na een tijdje in de gaten hoe hij zijn tong zelfs over een tonglepel kon krijgen. Dus bij de mijne heeft dit dus niet geholpen. Ik kan je hier dus verder geen advies over geven

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:28

Met wat voor bit rijdt je nu?
Gooit je paard zijn tong ook over het bit als je een paar dagen achter elkaar longeert?
Gooit je paard alleen zijn tong over het bit of steek hij hem ook naar buiten? Tegen dat laatste helpt een tonglepel niet.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:33

Ik heb met een tonglepel en een tongboog gereden, ik had hetzelfde probleem als hierboven: hij kreeg het spelletje door en deed het net zo hard weer.

Ik ben uiteindelijk bitloos gaan rijden en dat nam alle onrust die er zat helemaal weg, en hij was helemaal niet gevoelig in zijn mond, tegendeel juist. Was ook heel lang oefenen ja, maar wel de oplossing voor ons.

Toch denk ik dat ik in jouw geval eerst zou gaan werken aan de verstandhouding, dat hij bitloos namelijk zomaar overal doorheen dendert, zegt niet veel goeds en kon wel eens in verband staan met het tong/bit probleem.

Wat je eventueel zou kunnen proberen is rijden met een ongebroken trensje. Dat ligt veel rustiger dan gebroken bitjes of bitjes met beweegelijke delen (zoals een tonglepel). Deze rust wil nog wel eens een hoop oplossen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:54

Gooit ie hem erover of naar buiten? En complimenten voor al het werk dat je er al in hebt gestopt! Een bit met tongboog heb je al geprobeerd? Zoiets als Myler?

Ik heb ooit een paard gereden die altijd startte met de tong naar buiten en namate hij losser en rechter werd trok ie steeds vaker de tong weer naar binnen. Helaas was dit een manegepaard en moest ie zich iedere les weer aanpassen aan de ruiter en instructie waardoor dit nooit goed uitgebouwd kon worden.
Maar ik denk dat er zeker wat te halen valt, als de jouwe de tong naar buiten steekt, in de training en balans.

Meloii_M_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 00:47

damian23 schreef:
Met wat voor bit rijdt je nu?
Gooit je paard zijn tong ook over het bit als je een paar dagen achter elkaar longeert?
Gooit je paard alleen zijn tong over het bit of steek hij hem ook naar buiten? Tegen dat laatste helpt een tonglepel niet.

Bij het longeren doet hij het waneer je hem meer stelling vraagt.. voor de rest als hij zn gangetje gaat is er niks aan de hand. We hebben een dubbel gebroken bitje. Van heel licht metaal wat zo zacht mogelijk in de mond ligt aangezien ik hem graag naar mijn hand wil zetten.

Meloii_M_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 00:51

Molfre schreef:
Ik heb met een tonglepel en een tongboog gereden, ik had hetzelfde probleem als hierboven: hij kreeg het spelletje door en deed het net zo hard weer.

Ik ben uiteindelijk bitloos gaan rijden en dat nam alle onrust die er zat helemaal weg, en hij was helemaal niet gevoelig in zijn mond, tegendeel juist. Was ook heel lang oefenen ja, maar wel de oplossing voor ons.

Toch denk ik dat ik in jouw geval eerst zou gaan werken aan de verstandhouding, dat hij bitloos namelijk zomaar overal doorheen dendert, zegt niet veel goeds en kon wel eens in verband staan met het tong/bit probleem.

Wat je eventueel zou kunnen proberen is rijden met een ongebroken trensje. Dat ligt veel rustiger dan gebroken bitjes of bitjes met beweegelijke delen (zoals een tonglepel). Deze rust wil nog wel eens een hoop oplossen.

Ongebroken hebben we nog niet geprobeerd meer omdat mijn kennis daarvan zo veel is als een vis weer van vliegen.... Ik ben niet het type wat zomaar dingen gaat doen zonder te weten hoe of wat. Bitloos is echt geen optie. In iedergeval nu niet. In de toekomst durf ik niet te zeggen want dat ligt nog open. Ik heb er nu na pak en beet 8 weken misschien 1 a 2 echt op gezeten. Stappen aan een longeer lijn omdat ik hem rustig de tijd wil geven. En we hebben m niet alleen maar een rondje laten doen maar loopt min instructrice mee met het paard zodat hij zelf kan kiezen wat ie doet. Overigens is hij voor de rest heel braaf hoor.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 02:31

Als hij zijn tong over het bit gooit kan het zijn dat hij de druk van het bit op de tong niet fijn vindt.
Je zou dus kunnen kijken voor bitten die de tong vrij laten. Mylers hebben bijvoorbeeld een tongboog. K&k en sprenger hebben ook zulke bitten in hun assortiment. Een ongebroken trens ligt juist op de tong. Mijn gevoel zegt dat je dat juist niet moet doen.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:44

Toen ik mijn paard net had had hij moeite om de hand te accepteren. (slecht verleden van paardje) Met het lichtste contact ging de tong over het bit. Bij hem werkte een bit met tongboog heel fijn. Heb een langere tijd met het correctie bitje van EJ gereden. Nu na 3 jaar ben ik over op een Sprenger dubbelgebroken trens en Neue schule DemiAnky enkel gebroken trens (zeer anatomisch) Echter accepteerd hij nu alle bitten wel zonder de tong uit te steken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:03

Ten eerste: een ongebroken bit is geen stang! Bij een stang is er ook sprake van een hefboomwerking. Een ongebroken trens kan juist vriendelijker zijn dan een gebroken bit doordat het rustiger ligt :)

Misschien is dit een goede optie om eens uit te proberen: https://www.dochorse.nl/trust-watertren ... edium.html

Je wil graag een ligt nog zeg je, dus misschien is deze fijn omdat hij van kunststof is. Je kan hem bij dochorse 5 dagen uitproberen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:18

Een bitfitter die een tonglepel adviseert? Ik vind dat toch wel een beetje apart. Ik zou je ook adviseren om een bit met tongboog te proberen, ik heb zelf een paard op de Trust sweet iron watertrens met medium port lopen en dat gaat heel goed. De tongboog ontlast de tong wat meer, het zou goed kunnen dat hij de druk op z'n tong niet prettig vindt. Een ongebroken bit is geen stang en is ook niet scherper dan een dubbel gebroken bit.

En ja, soms kan (tijdelijk) overstappen op bitloos ook een oplossing zijn, maar dat moet het paard natuurlijk ook maar net fijn vinden.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:25

Oei wat een lastig probleem. Je bent al goed bezig hoor met alles uit te sluiten?
Heb je ook al een ander hoofdstel geprobeerd? Een micklem? Stalgenoot met paard met tongprobleem heeft het wel wat geholpen en bij mijn eigen paard merk ik echt verschil in aanleuning met micklem (die heeft geen tongprobleem maar is erg gevoelig op alles op haar lijf)

Misschien kun je 1 lenen van iemand. De drukpunten op het hoofd zijn dan anders, misschien helpt het ook.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:29

Mijn merrie gooide haar tong ook over het bit, dat werd na een tijdje echt een gewoonte want zelfs zonder dat ik aan het hoofdstel zat ging hij er overheen.

Ik heb toen een tonglepelbit gekocht en die een keer of 10 ingedaan en haar gewoon in de wei gezet met het idee dat ze dan vanzelf zou doorkrijgen dat het bit op de tong prettiger is dan er onder.

Na 10x weer de gewone dubbelgebroken knevel erin en het gaat sindsdien prima.

Bij haar was het echt een gewoonte geworden wat onderbroken moest worden. Ik heb er overigens nooit mee gereden, leek me niet prettig voor het paard.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:47

Een osteopaat kan soms ook wel verschil maken! Toen ik mijn pony net had deed hij continue zijn tong uit zijn mond, later kwam ik erachter dat hij dat op de manege altijd deed. Na een nieuw zadel, enkele osteopaat behandelingen, myler level 2 bit en een micklem hoofdstel is het nu zo goed als over. Soms als hij heel gespannen is doet hij het nog. Mijn pony heeft drie osteopaat behandelingen nodig gehad, zijn nek en atlas zaten helemaal vast. Misschien dat zoiets je paard nog kan helpen!

In totaal heeft het me wel meer dan zes maanden gekost om hem te leren dat zijn tong niet uit zijn mond hoeft.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:00

Cranio sarcraal therapeut of osteopaat zou eventueel ook nog kunnen helpen.. die kunnen de kaak, tongbeen en het schedel enz los maken.. dat wil nog wel eens verschil maken..
Tandarts kan ook helpen

Verder idd verschillende bitten proberen en anders eventueel bitloos

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:04

Ik heb een correctie bit maar vind het helemaal niks. Paard werd miss wel 'nakkelijk' kwa remmen, maar was er duidelijk niet comfortabel mee, werd ontzettend druk met zijn hoofd en zijn tong ging ook alle kanten op. Heb het toen vervangen door een normaal ongebroken bit en dat ging veel fijner. ( let ook op, een correctie bit drukt juist op 2 punten vrij scherp in de tong, heb ik geleerd. )

Ongebroken is trouwens vaak juist 'zachter' dan gebroken doordat het stiller is in de mond en de mond niet kan samenknijpen (notenkraker effect, ook een dubbelgebroken heeft dat lichterlijk) maar het verschilt per paard wat ze fijn vinden.

Meloii_M_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 11:29

xLiez schreef:
Een osteopaat kan soms ook wel verschil maken! Toen ik mijn pony net had deed hij continue zijn tong uit zijn mond, later kwam ik erachter dat hij dat op de manege altijd deed. Na een nieuw zadel, enkele osteopaat behandelingen, myler level 2 bit en een micklem hoofdstel is het nu zo goed als over. Soms als hij heel gespannen is doet hij het nog. Mijn pony heeft drie osteopaat behandelingen nodig gehad, zijn nek en atlas zaten helemaal vast. Misschien dat zoiets je paard nog kan helpen!

In totaal heeft het me wel meer dan zes maanden gekost om hem te leren dat zijn tong niet uit zijn mond hoeft.

Onze fysio is tevens osteo. Is gediplomeerd daar in. Vind het een top mens. Enkel kan ik geen 2 behandelingen in 1 a 2 maanden doen want dan heeft he totaal geen zin. We zijn er achter dat het voor hem een gewoonte is geweest omdat vorige eigenaar met een verkeerd zadel reed. Vandaag ongebroken geprobeerd en doet het zelfde als wat hij doet met alle andere bitten. Ben na een kleine 10 minuten gestopt en heb zonder bit verder gelongeerd. We gaan nu op zoek naar een bit met vaste tong lepel. Aangezien ik de losse tonglepel niet zo zie zitten.. tis allemaal heel veel in zijn mond en heb ergens een onderbuik gevoel dat het juist dan tegen gaat staan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:30

Wat voor ongebroken bit heb je geprobeerd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:42

Zonder bit werken is nu een betere optie dan de gewoonte en het gevoel dat er bij hoort te blijven bevestigen.
Neem een simpel ongebroken bitje en doe hem dat consequent in voor elke voerbeurt brok/muesli, dan moet hij weer de gewoonte en gevoel in de mond aanleren dat tong onder het bit hoort ipv er over en er doet niks pijn. Begin maar met dat een week of wat vol te houden, pas daarna als hij ook na zeg 10-15min nadat de bak leeg is gewoon bit normaal in de mond heeft weer beginnen met bitje in tijdens werk, wel zonder! dat er iets aanhangt. Eerst vertrouwen er in terug laten krijgen voordat je er zelfs maar over denkt om er aan te zitten.
Ja, je kan met tonglepels, etc. gaan werken, al is een losse aan of naast het gewone bit praktischer qua investering en wat paard fijner vindt. Uiteindelijk is het je doel om paard op dat simpele bitje te kunnen rijden en met zo'n gewoonte loop je het risico dat veranderen van bit je weer terug bij af brengt.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:57

Hi,

Wat voor paard is het?

Mijn draver doet dit ook.
Rijden doe ik altijd bitloos(ik rijd alleen buiten)
En longeren doe ik altijd met mylerbit. Dit gaat stukken beter dan een gewoon bitjr.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:05

Paard geeft duidelijk iets aan....maarja dan dan snoeren we hem de mond toch? Hup vast zetten die tong..probleem opgelost |o

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:18

Cinnepin schreef:
Paard geeft duidelijk iets aan....maarja dan dan snoeren we hem de mond toch? Hup vast zetten die tong..probleem opgelost |o

Nouja heb jij wel gelezen wat de ts al allemaal voor dit paard heeft gedaan? Super vreemde reactie dit.

@TS, ik ken een paard wat dit ook doet maar dan puur uit stress. De eigenaar heeft een bit met een tonglepel aangeschaft en sindsdien nergens meer last van. Nou ben ik geen voorstander van symptoombestrijding en ik wil dus ook niet zeggen dat je dit bit moet gebruiken maar het kán dus wel werken.

Verder heb ik zelf enorm veel goede ervaringen met Myler bitten. Afgaande van je verhaal zou ik je zeker aanraden om zo’n bit eens te proberen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:35

Het is even heel belangrijk om te beseffen dat een ongebroken mondstuk MINDER scherp is dan een gebroken en zeker dan een dubbelgebroken.

De scharen aan de zijkant geven (indien voorhanden) dan weer een hefboomwerking, dit wordt echter doorgaans sterk overschat en is grotendeels appelen met peren vergelijken.

Let op dat een gebroken mondstuk ook een hefboomwerking IN de mond van het paard heeft, een stangemondstuk in zichzelf niet, alleen in de scharen en alleen als de kinketting aanligt òf de schaar ver genoeg is gekanteld om via poll pressure een hefboomwerking te hebben.

Die kinketting heeft echter wel een heel ander signaal aan het paard dat de mogelijkheid tot veel minder teugelinwerking mogelijk maakt, dus als je correct rijdt heeft het paard minder teugelinwerking en minder druk op de tong/mond (zowel minder lang als minder kracht als minder onvriendelijk).
de teugel wordt door de ruiter via een feedbacksysteem gebruikt (je verhoogt je druk tot je een effect sorteerd,) en dat reactiepunt is gewoon lager bij een stang omdat het een duidelijker signaal geeft en niet per sé harder.

Daarnaast verplaatst het mondstuk zich vaker een cm ofzo op en neer over de tong en dat geeft een vriendelijkere inwerking (als je een tas in je handen af en toe op een ander plekje op je vingers legt is het ook minder ongemakkelijk.)

gebroken mondstukken die arrêtteren (niet dubbelklappen) hebben dat probleem natuurlijk niet, daarom waren die ook zo gangbaar in de 18e eeuw in pelhams, bijvoorbeeld (en nu dus in een paar verschillende merken met buisjes, etc)

anyway,

tong over het bit kàn (zoals hierboven genoemd) simpelweg een gewoonte zijn.
dan is een lepel of tongboog etc gewoon heel handig.

het nadeel van die dingen is natuurlijk dat je moet kijken of die het verhemelte aantikken want dat kan echt niet. Rubberen zijn minder erg wat dat aangaat. (en heel goedkoop)
let op dat bij een tongboog ook het bit over de tong heen zakt, dus dan niet per sé zo hoog omhoog komt, maar dan weer op de laden kan komen of een velletje van de tong op de laden zou kunnen drukken, dus precies de juiste tongboog is wel ff zoeken.

het kan zijn dat de mondspleet van het dier nu eenmaal heel kort is en de tong heel hoog aangezet en dus daardoor het bit tov de tong lager in de mond ligt.

een spelertje (kraaltjes of roller) kan echt wel helpen, en nemen veel paarden graag aan, maar worden heel actief in de mond, zoals tot voor kort ook als juist werd aangezien. Ze slikken beter dus minder schuim kan goed voorkomen, een nèt aan natte/witte lip is ideaal. Het is eigenlijk de bedoeling dat het paard niet kwijlt.

zo'n roller kan dan weer die tongboog 'verstoppen' waardoor de tongboog weer wèl hoger omhoog komt richting het verhemelte... enz enz.

het nadeel van een internet-vraag is dat we allemaal niet kunnen zien hoe de mond van jou paard eruit ziet. er zijn heel veel permutaties mogelijk, ook qua paardenmond-bouw.

maar ik zeg het maar weer:

'gebroken trensje' is absoluut niet standaard het lichtste bitje... het is wat het leger gebruikte om honderden haast onafgerichte paarden in galop door het landschap met onervaren ruiters in bedwang te houden alvorens na een paar maanden over te stappen op een stang voor het echte werk, juist OMDAT het zo scherp werkt.

in de 18e eeuw stond de trens bekend als een africhtingsbit en de Duitsche cavalerie heeft zich ca 50 jaar geweerd tegen het vervangen van hun pelhams voor stang en trens wat ze als 'te veel' beschouwde.

De reden dat we beginnen met de trens is en blijft een militaire traditie en daarom is het nuttig te kijken waar dat vandaan komt, het is een standaard en er is een sociaal stigma op een stang uit compleet onbegrip, dat wil niet zeggen dat je paard daar boodschap aan heeft.

een Baucher bit met ongebroken mondstuk, een mullenmouth of een kimblewick zonder kinketting kan je proberen als je per sé geen scharen wilt hebben.

naar de beschrijving van het verhaal ga ik er dus maar van uit dat (huidige) ruiterhand niet de oorzaak zou zijn.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 00:07

Aansluitend op het bovenstaande, dit geeft maar weer eens aan dat ieder bit zo scherp is als wat de ruiterhand er van maakt.
Maar dat terzijde.
TS, misschien houdt je paard niet van druk op zijn tong?
Zo een hebben we hier ook.
Als deze een dubbelgebroken bitje in heeft, gooit hij dan wel niet zijn tong over het bit, maar wordt helemaal kriegel en opstandig. Zo ook bij een ongebroken bit.
Dit exemplaar zweert bij enkelgebroken.
Notenkrakereffect of niet, daar loopt hij wel fijn op.
Het is te proberen.
Het ene paard is nu eenmaal het andere niet.
Succes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:02

Er zijn dubbelgebroken bitten met vaste tonglepel. Die zijn op zich best fijn. Is zeker wel 12 jaar terug dat ik er mee reed, maar zijn net zo zacht als een normaal dubbelgebroken bit.

Verder kunnen die moderne gelbitringen helpen. Als het paard gevoelig is in de mondhoeken kan het met de tong spelen dit als oorzaak hebben. Ik rij er sinds kort mee bij mijn paard (omdat mijn paard continu de mondhoeken stuk had, zelfs van zonder druk met bit longeren dat ik dus al tijden bitloos reed, maar eigenlijk wilde ik wegens het Z toch met bit rijden, en dat lukt op dit moment prima).

Verder is tong over het bit gooien: VOORWAARTS. In rengalop desnoods. Zo heb ik het ook wel eens uit een paard gekregen. Die deed het als je het de kans gaf iets in tempo terug te vallen.

Osteopaat, vergeet het, kwakzalverij. Scheve tongbeenderen en al dat soort onzin werkt echt niet. Ook persoonlijk ervaring mee. Dit moet je niet zoeken in deze hoek, maar in het rijtechnische.