Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
damian23 schreef:Met wat voor bit rijdt je nu?
Gooit je paard zijn tong ook over het bit als je een paar dagen achter elkaar longeert?
Gooit je paard alleen zijn tong over het bit of steek hij hem ook naar buiten? Tegen dat laatste helpt een tonglepel niet.
Molfre schreef:Ik heb met een tonglepel en een tongboog gereden, ik had hetzelfde probleem als hierboven: hij kreeg het spelletje door en deed het net zo hard weer.
Ik ben uiteindelijk bitloos gaan rijden en dat nam alle onrust die er zat helemaal weg, en hij was helemaal niet gevoelig in zijn mond, tegendeel juist. Was ook heel lang oefenen ja, maar wel de oplossing voor ons.
Toch denk ik dat ik in jouw geval eerst zou gaan werken aan de verstandhouding, dat hij bitloos namelijk zomaar overal doorheen dendert, zegt niet veel goeds en kon wel eens in verband staan met het tong/bit probleem.
Wat je eventueel zou kunnen proberen is rijden met een ongebroken trensje. Dat ligt veel rustiger dan gebroken bitjes of bitjes met beweegelijke delen (zoals een tonglepel). Deze rust wil nog wel eens een hoop oplossen.
xLiez schreef:Een osteopaat kan soms ook wel verschil maken! Toen ik mijn pony net had deed hij continue zijn tong uit zijn mond, later kwam ik erachter dat hij dat op de manege altijd deed. Na een nieuw zadel, enkele osteopaat behandelingen, myler level 2 bit en een micklem hoofdstel is het nu zo goed als over. Soms als hij heel gespannen is doet hij het nog. Mijn pony heeft drie osteopaat behandelingen nodig gehad, zijn nek en atlas zaten helemaal vast. Misschien dat zoiets je paard nog kan helpen!
In totaal heeft het me wel meer dan zes maanden gekost om hem te leren dat zijn tong niet uit zijn mond hoeft.
Cinnepin schreef:Paard geeft duidelijk iets aan....maarja dan dan snoeren we hem de mond toch? Hup vast zetten die tong..probleem opgelost