Welk zadel op Ijslander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Welk zadel op Ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 18:22

Welk zadel hebben jullie op je Ijslander?

Ik had op Marktplaats een leuk grijs endurance type Zaldi zadel gezien, die toevallig bij de ruitersportzaak lag, waar ik al eerder een zadel voor mijn ander paard heb gekocht.
Zadel was helaas te lang.
Zadelmaker heeft mij Goertz bekeken, die ik bij het paard erbij gekocht heb, 2 jaar geleden en zei dat het eigenlijk best nog goed lag.
In 1e instantie meende hij van niet. Vond hij dat de kussens niet voldoende draagvlak hadden. Maar toen ik een rondje gereden had en afstapte, was het zadel wat gezakt en lag het volgens hem wel weer goed. Ook leek volgens hem mijn Ijsje geen "last" te hebben van het zadel als ik met hem reed (dat idee heb ik zelf ook niet gehad, maar je weet nooit hoe goed zo'n diertje zoiets kan verbergen). Zadel heeft ook niet voor drukplekken gezorgd, dus dat is ook een positief teken.
Maar goed, ik twijfel nu toch twijfelen. Deze zadelmaker is volgens mij al tegen pensioenleeftijd aan. Zijn ruitersportzaak ziet nog hetzelfde uit als 25 jaar geleden. Is niks elegants meer aan. Hijzelf heeft natuurlijk wel uitermate veel ervaring, dus ik vertrouw wel op zijn oordeel.
Maar hij had voor de rest geen zadel voor mij liggen. Kreeg ook niets wat speciaal voor Ijsalnder geschikt was binnen.

En ondanks al zijn expertise en zijn geruststelling dat ik best nog een aantal jaar met dit zadel vooruit kan, twijfel ik toch of ik niet voor iets nieuws/anders zou gaan. Maar ja, wat dan, en komen die ook in Zuid-Limburg passen.

Sonja_vR

Re: Welk zadel op Ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:57

Zelf heb ik een stubben island nt voor Gull
Stalgenootjes rijden Met een wintec, thorowgood en een top reiter ijslanderzadel.
( Ik heb daarnaast nog een thorowgood ijslandzadel, maar die moet ik nog te koop zetten)

Er zijn verschillende ijslander zadelpassers Die verschillende merken voeren (atorka , ijslandersport , Westeind , Erik spee (topreiter importeur) )
(Spee zit in Neer )
Een aantal daar van ook Tweedehands, maar je kunt ze ook laten komen om te passen waarna je daarna op zoek gaat naar een tweedehandse als dat de voorkeur heeft, nieuw is toch altijd weer een kostenpostje ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:20

Neem eens contact op met www.ijslandersport.nl. Ik hoor er alleen maar goede verhalen over en ze komen overal in Nederland.

Goertz zit overigens wel óntzettend lekker. I love Goertz. Baal er nog steeds van dat het zadel wat ik bij mijn paard kreeg een stukkie te lang voor 'm was. Maar als ik jou was zou ik lekker op het huidige zadel rond blijven rijden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:30

Als het past dan past het idd
Maar ook kan opvullen of opnieuw laten vullen van de kussens soms de oplossing zijn :j
Als iets niet optimaal ligt op dit moment wil dat niet zeggen dat het niet optimaal kan liggen

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:33

Ik zou ijslandersport of hans van atorka even laten komen. Die hebben er veel verstand van, dus kunnen precies vertellen welk zadel past. En ze hebben altijd veel op voorraad, dus dan kan je gelijk een aantal zadels uitproberen!

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:02

Ja Thomas van IJslandersport laten komen! Heeft een heleboel zadels en vaak ook wel wat tweedehands (tenminste toen ik mijn zadels daar kocht).