Zadels met brede boom én brede kamer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:24

Capriootje schreef:
Weet je zeker dat alle zadels van die winkels afvallen? Ik heb een albion gehad voor mijn springpaard met brede ruggenwervel en was echt heel mooi breed en in alle maten te bestellen qua boom


Dat wilde ik ook zeggen. Albion heeft een breed tussenkanaal.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:34

2005 schreef:
Albion heb ik denk ik het breedste kanaal bij gehad. Ze hebben geen opties gegeven voor breder.
Passier breedste boom met freedompanels heb ik. Die is dus te krap geworden.

Dat snap ik want dat is standaard, maar je kunt die dus door laten trekken en een andere boom kiezen (het U-model wat eerder aangehaald werd).

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:36

Ik weet niet veel van zadels, maar mijn paard heeft ook een U boom en brede kamer nodig, wij zijn uitgekomen bij Frank Baines, uiteindelijk de Omni.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 11:00

Nies_ schreef:
2005 schreef:
Albion heb ik denk ik het breedste kanaal bij gehad. Ze hebben geen opties gegeven voor breder.
Passier breedste boom met freedompanels heb ik. Die is dus te krap geworden.

Dat snap ik want dat is standaard, maar je kunt die dus door laten trekken en een andere boom kiezen (het U-model wat eerder aangehaald werd).


Ik had de u boom van zowel Albion als passier ;). Enkel het frt systeem niet. Maar die ligt nergens op voorraad in een brede boom.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 11:06

Ik ga de genoemde merken even allemaal googlen! Zitten een aantal nieuwe tussen :).

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:10

Skyway is niet te googelen :-) Is het nieuwe merk van Country mill, maar ze hebben nog geen marketing gedaan.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:28

Inderdaad een U vorm. Was lastig te vinden. Zelf heb ik merk onbekend helaas ( zal vandaag nog eens kijken) ( dressuur; vanwege vrije schouders, 2e hands met breed kanaal. Echt geluk mee gehad. Waar ik hem vandaan heb ik woon zelf in het Noorden maar Zeeland http://www.opdebok.nl/ Agnes heeft er kijk op en vind het ook belangrijk dat het zadel het paard niet hinderd. Ik heb het opgehaald thuis gepast ; ze zei ook laat een derde rustig kijken en mocht ik het zonder probleem terugsturen. Het assortiment is groter dan op de website staat. Misschien is een idee om eens te bellen of te mailen. Verder zou je bij de diverse aanbieders van ijslander zadels of barokke paarden kunnen kijken (Atorka https://www.atorka.nl/product-categorie ... te-zadels/ ) ( Equestor is bijvoirbeeld een merk juist niet geschikt vanwege breed kanaal en brede kussens voor smalle ijslander) of deze zadelmaker Westeind voor de zadels IJslander en Fries http://www.westeindzadels.nl/diensten/zadelmakerij/ en https://westeindruitersport.biedmeer.nl ... PAARD.html
Laatst bijgewerkt door Svadilfari1 op 15-04-18 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:32

Je kan ook een digitale infra rood meting laten doen en die naar de betere merken sturen. Die kunnen je dan zo zeggen of ze dat kunnen maken. Albion en Ideal werken zeker daarmee.
Ideal kan letterlijk alles maken, daar is meer het probleem dat je een handelaar moet zien te vinden die het op maat wil bestellen.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 11:51

Sizzle schreef:
Je kan ook een digitale infra rood meting laten doen en die naar de betere merken sturen. Die kunnen je dan zo zeggen of ze dat kunnen maken. Albion en Ideal werken zeker daarmee.
Ideal kan letterlijk alles maken, daar is meer het probleem dat je een handelaar moet zien te vinden die het op maat wil bestellen.


Dat laatste is inderdaad het grootste probleem. Ik wilde heel graag een Albion classical, maar niemand wil hem bestellen om te passen.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 11:54

Ik heb trouwens meerdere modellen Stubben (met u boom, die was er speciaal), Albion, Passier, Patrick (u boom), Prestige, Euroriding, Msfc, Kn, Zaldi, Erreplus, Devoucoux, Antares, Butterfly, Strada, Wintec etc gepast en allemaal te krap in het kanaal of een dealer die niets wil bestellen.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:07

Anatomica? Mijn octant heeft echt een heel breed kanaal. Op mijn brede fries ligt een maat 5, maar er bestaat ook een maat 6

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:34

Afbeelding
Afbeelding

Dit is een hastilow competition saddle, gebouwd op de breedste boom van kent en masters/fairfax. Echt heel breed, paard was net een picknicktafel.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:43

Massimo is inderdaad een goede optie. Die zijn ook nog leuk betaalbaar en ik vond ze fijn zitten.

Waarschijnlijk ook de cob van thorowgood en kent en masters. Daarin hebben ze ook nog eens een extra brede versie.
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 15-04-18 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 12:45

zorro schreef:
[ [url=m/19wLGd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ntn1j0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een hastilow competition saddle, gebouwd op de breedste boom van kent en masters/fairfax. Echt heel breed, paard was net een picknicktafel.


Zoiets zoek ik inderdaad! Hoe ben je daaraan gekomen?

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:00

Ja dacht ik al! Mail helen van happy horse advies even, daar komt dit zadel vandaan. Voor zover ik weet is zij de enige die ze in Nederland verkoopt.

Het zijn leren zadels, zadels voor het leven qua kwaliteit en betaalbaar. Levenslange garantie op de boom en de boom is verwisselbaar. Qua kussens is er ook veel aan te passen.

Dit is het hele zadel trouwens:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook verkrijgbaar in vzh en spring. Word verder ook helemaal aangemeten en gemaakt op jou paard. En als je echt breedbreed moet hebben, kan je geluk hebben.. volgens mij ligt mijn zadel daar nog voor de verkoop. Mijn paard is overleden en ik heb hem ingeruild.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 13:21

Ik heb een equestor monoblad 2e hands gekocht en laten aanpassen. Boommaat 34 & voor mijn andere paard een barnsby 33 deze was iets korter wat beter paste op mijn korte compacte paard.
Heb destijds eerst een zadelmaker langs laten komen die heeft toen merken en maten doorgegeven passend bij mijn paarden waarna ik ze tweedehands heb opgespoord.

Sterrenpony

Berichten: 562
Geregistreerd: 16-03-17

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:35

Sella zadels hebben ook een u vormige boom en zijn erg breed in de kamer

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:21

Ik denk ook aan Frank Baines, die gaan ook tot heel wijd, misschien dat je informatie kan inwinnen bij een zadelpasser die FB vertegenwoordigd

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:34

Harry Dabbs en Empire hebben allebei een hele mooie boom voor dit type paard. Daar kan je gewoon het zadel van je keuze op laten maken.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 22:01

melrovers schreef:
Harry Dabbs en Empire hebben allebei een hele mooie boom voor dit type paard. Daar kan je gewoon het zadel van je keuze op laten maken.


Harry Dabbs heb ik nog nooit een ruime kamer van gezien, heb je daar een voorbeeld van? Zijn wel mooi kort.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:32

Iemand nog meer ervaringen?

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:56

Ik heb sinds vorige week een nieuwe Kent&masters dressuur. Mijn paard is een grote ruin van 1,85 met middel schoft maar brede schouders. Zadel moest een breed kanaal hebben en zachte kussens en de boom maat kan je zelf aanpassen. We hebben al heel wat zadels gehad vanwege zijn grote en bouw. Maar deze ligt als een huis en zit ook fijn.

ramasso
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Voorburg

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:25

Ik kom ook binnenvallen. Ik heb hetzelfde probleem. inmiddels in een korte tijd 3 zadels versleten, waarvan 2 op maat gemaakt. Mijn merrie heeft ook boommaat 34/35 en extreem brede schouders en schoft. Ben jij inmiddels al verder gekomen 2005?

Gulpje

Berichten: 8075
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Zadels met brede boom én brede kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:28

Fryso Lux Fit 5, die is 35 cm. Ik heb een brede fries en die ligt perfect!

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:24

Sizzle schreef:
Je kan ook een digitale infra rood meting laten doen en die naar de betere merken sturen. Die kunnen je dan zo zeggen of ze dat kunnen maken. Albion en Ideal werken zeker daarmee.
Ideal kan letterlijk alles maken, daar is meer het probleem dat je een handelaar moet zien te vinden die het op maat wil bestellen.


Wie doen die metingen?