Zadel kantelt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jackie25

Zadel kantelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 20:10

Vorige week is de zadelmaker gekomen. Ze heeft het zadel (massimo dressuur II) aangepast naar mijn huidige paard (Tinker) die we aan het inrijden zijn. Ze zei dat alles paste.... Vandaag is mijn instructeur voor het eerst gaan draven + galop. Het zadel schuift en klappert achter. Contact gehad met de zadelmaker: het lag erna dat ze in de beugels stond en niet zat in het zadel.. Ik had een foto gestuurd, waarin ze in draf zat.... Heel vervelend allemaal, want het heeft er toe geleid dat hij bokte en mijn instructeur ernaast lag... Hebben jullie hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:12

Zadel past gewoon niet, klaar. Heb je het zadel bij de zadelmaker gekocht?
Anders rap een andere zadelpasser laten komen.
En zolang het niet goed ligt, niet gaan rijden.

Jackie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 20:13

Hij is van dezelfde zadelmaker, maar voor een ander paard gekocht. Ik heb haar vorige week ook gezegd, past het niet ook geen probleem. Maar alles zou passen...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:14

mag er volgens de zadelmaker niet lichtgereden worden? :')

Jackie25

Re: Zadel kantelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 20:15

Schijnbaar niet.. Vind het echt vervelend, was de eerste keer in draf en galop. Ging super goed... Totdat hij een keer bokte ja toen ging alles mis. Gelukkig was hij erna enorm relaxt en liet hij alles weer toe. Had ook heel anders kunnen aflopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:16

Maar blijkbaar past het niet. Heeft ze mee gekeken met rijden?

Jackie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 20:17

Nee, ze zei dat het zo goed paste... Ook stom van mij achteraf. Maar ik was ervan uit gegaan dat iemand die ervoor geleerd had wel verstand heeft :(

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:18

Heel gauw een andere zadelpasser...

Toch jammer dat er mensen zijn die geld vragen voor hun prutswerk. Een zadelpasser dient een zadel altijd tijdens het rijden in alle gangen te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:18

Ja helaas is dat in dit geval dus niet altijd zo. Ik zou een andere zoeken, en kijken of je nog wat met dit zadel kunt of dat je het in kunt ruilen.

Jackie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 20:20

Ja ga ik gelijk doen! Ik vraag me alleen af. Mijn paard wordt nu pas ingereden, hoe kan ze dan zien dat het goed past? Bedoel ik kan nu niet echt voorrijden... Of kan ze dat ook gewoon zien als ik longeer?

Jackie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 21:48

Ik heb een klacht ingediend. Ze reageerde meteen 10 minuten erna. Toen kon het wel :x . We zouden morgen even bellen en dan regelen we iets.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:08

Een paard dat nog niet ingereden is, is moeilijk passen.
Longeren is dan wel verstandig, dan kun je wel al het een en ander zien.
Er zijn echter ook jonge dieren die de spieren rond de schoft extreem liften als tegendruk voor het ruitergewicht. In zulke gevallen gaat het zadel aan de achterkant zweven. Bij zulke dieren neem je dan eerst liever een te breed zadel en breed kanaal met pad eronder.

Massimo is aan de voorkant breed maar achter de schoft redelijk smal. Bij paarden met een brede schoft gaat dat ook zweven en zorgt voor drukkingen door het wip effect.

De eerste situatie is lastig inschatten.
De tweede situatie is goed te voelen als weet waar je moet voelen maar wordt helaas vaak gemist door passers die het verschil tussen brede boom en breed kopijzer niet begrijpen.

Jackie25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 12:36

Ik heb al contact gehad met een zadelpasser (master saddler). Ze legde me aan de telefoon kundig uit wat er wellicht aan de hand kan zijn. De zadelmaker die voor dit zadel is geweest laat ik dus Nooooitt meer komen.
Hopelijk kan ze me helpen aan een goed zadel.