Hoe singelen jullie aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mayadeby

Hoe singelen jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 18:26

Geen idee of het juist staat.

De vraag: hoe singelen jullie aan?

Mijn merrie reageert fel op de singel. Medisch alles uitgesloten, zadel past perfect (2 verschillende zadelmakers bij geweest), osteopaat is geweest.

Nu zei iemand dat ik moest kijken naar de manier van aansingelen. Hoe doen jullie dit?

Danjel

Re: Hoe singelen jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:28

Singel ook lang genoeg? Misschien prikken de gespen in haar "oksels" omdat het te kort is.

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 18:29

Danjel schreef:
Singel ook lang genoeg? Misschien prikken de gespen in haar "oksels" omdat het te kort is.

Is een veelzijdigheidszadel, en de gespen zitten over het onderste blad ..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:30

Niet strakker dan nodig is en bij voorkeur, als je paard het toelaat, in stap. :) (zonder er naast te gaan hangen natuurlijk! ;) )
Het soort singel kan ook veel verschil maken, maar waar de één heel blij mee is, wordt de ander daar juist heel boos van, dus als je de kans hebt is het fijn wat verschillende uit te proberen om te kijken wat jouw paard prettig vindt.

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 18:33

SparklingApp schreef:
Niet strakker dan nodig is en bij voorkeur, als je paard het toelaat, in stap. :) (zonder er naast te gaan hangen natuurlijk! ;) )
Het soort singel kan ook veel verschil maken, maar waar de één heel blij mee is, wordt de ander daar juist heel boos van, dus als je de kans hebt is het fijn wat verschillende uit te proberen om te kijken wat jouw paard prettig vindt.

De singel die ik nu heb is een lederen kentaur, niet anatomisch gevormd. Zou een anatomische beter zijn dan? Haar singelplaats ligt ook wel vrij naar voren

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:40

Er zijn paarden waarbij de vorm van de singel heel veel verschil kan maken, dus dat is misschien wel het proberen waard. Binnen de anatomische singels zijn ook nog veel verschillende types. Misschien dat je zadelmaker je kan adviseren welke voor jouw paard het meest geschikt zou kunnen zijn.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:47

Anatomisch kan beter zijn voor jou paard, maar alleen door het te proberen weet je het.
Er zijn ook singels die minder druk op het borstbeen zetten, sommige paarden vinden dat ook prettig.
Heb je geen stalgenoten ofzo waar je een paar keer een singel van kan lenen om wat te proberen?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:49

Hier op stal staat ook een paard dat erg gevoelig is wat betreft de singel. Het eerste gaatje proberen we heel rustig, terwijl we haar geruststellen, op de poetsplaats te doen. Daarna gaan we in de piste rondwandelen tot ze steeds iets meer ontspant en dan al stampend telkens een gaatje aansingelen. Dit duurt dan ongeveer 5 minuutjes.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:50

Ik singel aan door aan de linker en rechterzijde van paard telkens langzaam een gaatje strakker te doen. Dit vindt mijn merrie met singelnijd het fijnste :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:51

Ik zadel op en doe de singel vast zonder aan te singelen. Dan rondje lopen en aansingelen, weer rondje lopen en aansingelen. Dan beide voorvoetjes een keer optillen en stukje naar voren vanuit de knie en dan stap ik op met krukje.
Doe ik dit niet dan krijg ik niet aangesingeld want mevrouw blaast zich dan op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:52

Ik singel ook afwisselend links en rechts een paar gaatjes aan, zo nodig singel ik voor het opstappen nog een keertje het laatste gaatje.
Ik trek ‘m nooit in 1x strak, doe het altijd in kleine stukjes.
Als een paard veel moeite heeft met aansingelen geef ik ook vaak een stukje appel zodat ze even wat te kauwen hebben, dan is het vaak alweer minder erg.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:53

Kan het ook aangeleerd gedrag zijn? Een vorig zadel waarbij ze dit gedrag vertoonde en dat het er nu "ingesleten" is?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:56

Mijn merrie heeft zich een keer laten vallen bij te snel aansingelen. Sinds dien doe ik altijd de singel eerst vast op het loste gaatje, ga even iets anders doen, dan doe ik hem iets strakker, wandel een stukje en dan singel ik aan. Gaat nu altijd goed en ze reageert er helemaal niet op. Gewoon rustig aan gaatje voor gaatje strakker doen

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:58

gaatje voor gaatje

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:01

Hier ook gaatje voor gaatje, om de beurt links en rechts.
Ik stop echter niet als ze lelijk doet. Dus doet zij lelijk, dan blijf ik een beetje de singel heen en weer halen (niet te strak maar wel naar het gaatje waar ik heen wilde) tot ze normaal doet. Dan maak ik hem pas vast en geef haar even rust en soms als het extra snel of extra goed ging krijgt ze wat lekkers.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 10-04-18 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:02

Hier gaat het zadel erop, singel op het 3e gaatje. Andere kant ook op het 3e gaatje, hij zit dan vast en dus niet aangesingeld. Daarna terug naar de andere kant, een gaatje strakker. Benen vooruit strekken. Hoofdstel om doen, daarna weer een gaatje strakker. Daarna de bak in, rondje lopen en daarna pas het laatste gaatje. Daarna loop ik nog rustig een stukje aan de hand en stap daarna op met een krukje.

Mijn pony heeft geen singelnijd, maar heeft wel maagzweren gehad en het boos kijken en opblazen (of rug bol maken) is er daardoor wel ingesleten. Ze doet het nu vrijwel nooit meer, maar ik blijf altijd heel relaxed aansingelen uiteraard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:03

Hoe singel je aan? In een keer en meteen zo strak als kan of stukje voor stukje tussendoor even lopen en weer wat aansingelen? Ik ken vele mensen die de singel een ruk geven en vastsnoeren zonder enige voorzichtigheid. Daardoor zal op termijn zelfs het meest brave paard gaan reageren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:05

Ghostattack schreef:
Hier gaat het zadel erop, singel op het 3e gaatje. Andere kant ook op het 3e gaatje, hij zit dan vast en dus niet aangesingeld. Daarna terug naar de andere kant, een gaatje strakker. Benen vooruit strekken. Hoofdstel om doen, daarna weer een gaatje strakker. Daarna de bak in, rondje lopen en daarna pas het laatste gaatje. Daarna loop ik nog rustig een stukje aan de hand en stap daarna op met een krukje.

Toen ik nog reed singelde ik ook zo aan. Niet omdat mijn paard wat mankeert met aansingelen maar omdat het me de minst irritante manier voor hem leek.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:11

Sinds ik een MSFC heb staat mijne te slapen bij het aansingelen. Bij een neopreen werd ze naar een keer of 3 draaierig, vond ze dus niet fijn. (Ook bij een Longeersingel moet deze MSFC er dus aan)

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 19:29

pien2010 schreef:
Kan het ook aangeleerd gedrag zijn? Een vorig zadel waarbij ze dit gedrag vertoonde en dat het er nu "ingesleten" is?

Ja dat kan, vorig zadel had na een val een kapotte boom, echter pas na 3-4 tal keer rijden opgemerkt. Nadien wel behandeld door osteopaat...

Ik kan niet echt singels testen van stamgenoten, zijn allemaal kleine pony’s .. misschien kan ik ergens testen bij een ruitersportzaak in de buurt ..

Ik doe beide kanten op het eerste gaatje, na 5 minuten tot gat 3 aan beide kanten en voor het opstappen tot gat 4.

JvS1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:09

Eerst aangesloten singelen, dus niet doordrukken. Dan hoofdstel om, gaatje erbij aan ene kant, aan andere kant gaat je erbij tot het niet lukt..
Dan loop ik de bak in, gaatje ene kant, gaatje andere kant.. Als het niet lukt lopen we rondjes tot het wel lukt!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:14

Een a twee gaatjes op stal, dan in de bal gaatje voor gaatje naar hoe strak ik deze zelf krijg, dan instructeur vaak nog een a twee gaatjes of zelf nog een gaatje als ik er op zit :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:17

Singelen jullie dan ook heel strak aan als ik vragen mag? Zo klinkt het namelijk wel. Ik singel tot een bepaald punt en strakker wil ik hem niet. Bij de zadelmaker heb ik wel eens met de singel 'vast' gereden, toen ik even stilstond konden we nog 3-4 gaatjes bij singelen in principe. Zadel lag zo perfect dat het niet nodig was :+

Hier gaat de singel dus nooit echt 'strak' :n

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:19

Als ik aansingel doe ik de singel eerst 2 om 3 vast de anderen kant ook dan gaatje voor gaatje steeds strakker. Dan eindig ik op 5 en 6 aan beide kanten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:24

In stap aansingelen? Hoe dan? Wij hebben een dressuurzadel met korte singel. Ik kan daar echt niet meer bij als ik er op zit :o

Als ik het zadel erop leg dan singel ik nog niet aan. We stappen eerst een stukje tot waar ik op ga stijgen. Dan doe ik eerst aan de rechterkant de achterste singelstoot en dan de voorste. Vervolgens ga ik naar de andere kant en herhaal dat weer. Wij hebben een WOW singel trouwens, anatomisch gevormd. Dit omdat ons paard van een gewone leren singel wondjes achter zijn voorbenen kreeg.