Toch een zadel onderlegger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

Toch een zadel onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 08:14

Hoi bokkers,

Ik merk dat mijn paard de laatste tijd wat gevoelig is op de rug. Op zich al een tijd zo overigens. Ik zie het voornamelijk met borstelen. Dan gaat ie er een beetje mee rillen zeg maar. Het is echt over het volledige vlak waar het zadel ligt aan beide kanten. Dus niet 1 plek waar het erger is.

Begin dit jaar is de zadelpasser geweest. Zadel nog klein beetje opgevuld maar lag eigenlijk sowieso nog goed. Aan de kundigheid van de zadelpasser twijfel ik niet. Het zadel is dus het probleem niet.

Ik heb verschillende dekjes gebruikt. Ben van anky/eskadron overgestapt naar voornamelijk lemieux. Hij loopt hier heel fijn onder maar due gevoeligheid veranderd niks.

Nou zit ik dus te denken, zou het toch beter zijn er een onderlegger onder te doen? Iets wat dempt? Het mag het zadel dus niet smaller maken oid.

Mijn voorkeur gaat uit naar iets met een bont rand, maar dit is natuurlijk geen must.

Ik zag de lemieux pro sorb? Is dat iets? Of heeft iemand anders nog tips?

Alvast bedankt!

upendo

Re: Toch een zadel onderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:27

Zitten er onregelmatigheden in de kussens van je zadel door de opvulbeurt? Heb je de osteo al even laten checken?

Ik zou eerst nagaan wat er veranderd is in de periode dat hij gevoeliger is geworden.

Als je zadel goed ligt denk ik namelijk dat het alleen maar nadelen oplevert als je er iets onder gaat leggen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:29

De conclusie: dus aan het zadel ligt het niet, klopt niet. Als je paard gevoelig is geworden op de rug na opvullen laat je je zadelpasser terugkomen en ga je niet klooien met onderleggers. Dat is symptoombestrijding. Het zou zomaar kunnen dat je paard de laatste vulbeurt niet fijn vindt.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 08:48

Sorry ik heb het niet duidelijk uitgelegd zie ik. Hij is niet gevoeliger geworden sinds de pas beurt. Hij was daar voor net zo gevoelig. Ik had gehoopt dat dat minder zou worden na de opvulbeurt maar is eigenlijk onderanderd gebleven. Hij is onder het zadel zijn rug alleen maar beter gaan gebruiken sindsdien.

Upendo, ik was er inderdaad ook bang voor dat een onderlegger het misschien toch wat versmalt wat het niet ten goede komt. Osteo is laatst nog geweest, alleen wat los gemaakt maar geen grote blokkades ergens oid. (En wat er was was vooral in de achterhand)

Ik vind het zo vreemd dat de gevoeligheid echt oppervlakkig lijkt te zijn. Misschien moet ik toch maar even afwachten of het beter wordt als hij in zn zomervacht zit? Ik vind het lastig :+

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:00

Misschien proef op de som nemen door even niet te rijden en dan te kijken of de gevoeligheid blijft. Als het blijft terwijl je niet rijdt dan ligt het niet aan het zadel.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:07

Daphneeeej schreef:
Misschien proef op de som nemen door even niet te rijden en dan te kijken of de gevoeligheid blijft. Als het blijft terwijl je niet rijdt dan ligt het niet aan het zadel.

Dit dus. Twee weken niet rijden (wel longeren) en dan kijken of de gevoeligheid er nog is. Zo niet, dan weet je dat het door het zadel / rijden komt.
Ik vond de Lemieux Pro echt veels te dik onder het zadel en heb deze weggedaan. Ik heb nu een Kinglsey / Sedelogic pad eronder liggen (2laags) en ben hier erg over te spreken. Paard loopt er net zo soepel onder als zonder onderlegger en je voelt nog steeds goed het contact met de rug. Wat ik met een bontje dus helemaal kwijt was. Voor mijn gevoel zat ik 10 cm hoger dan normaal :')

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 10:57

Dat is inderdaad een goede tip. 2 weken niet rijden gaat m niet worden, pony heeft lichte artrose en moet van de veearts bereden worden/mag niet vaak gelongeerd worden (dus dat doen we eigenlijk nooit)

Maar ik kan van een vriendin een goede barebackpad lenen. Dus ik denk dat ik dat eens een paar weken ga proberen en dan kijken of de gevoeligheid veranderd. Bedankt!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:04

Dat zou ik niet doen als je pony last heeft van zijn rug. Dan kan je dus zelfs met losrijden niet lichtrijden, lijkt me in dit geval niet wenselijk. Bovendien verdeel je de druk van je zitbeenknobbels haast niet.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:07

Hoe lang is de gevoeligheid er al? Ik ken een aantal paarden die gevoeliger zijn op de huid als ze aan het verharen zijn. Misschien heeft die van jou dat nu ook?

Ipv longeren kan je ook wandelen/fietsen (als een brave hebt).

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 11:16

Wandelen kan sowieso wel. Het is eigenlijk de hele winter al. Daarom is in januari toen de zadelpasser er bij geweest (al komt die sws 1x per jaar.) Maar wat ik me bedenk is dat het ook kan zijn omdat ie geschoren is (volledig, dus ook onder zadel ivm men wedstrijden) dat het daarom wat irritatie geeft. Zou wel verklaren waarom de gevoeligheid zo oppervlakkig lijkt en hij wel zn rug goed wil gebruiken in het werk

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:18

Renee_S schreef:
Dat is inderdaad een goede tip. 2 weken niet rijden gaat m niet worden, pony heeft lichte artrose en moet van de veearts bereden worden/mag niet vaak gelongeerd worden (dus dat doen we eigenlijk nooit)

Maar ik kan van een vriendin een goede barebackpad lenen. Dus ik denk dat ik dat eens een paar weken ga proberen en dan kijken of de gevoeligheid veranderd. Bedankt!

je kan ook loswerken vanaf de grond (aan de hand in stap, of longeren met dubbele teugel, dan kan je gewoon de ganse piste gebruiken (met enkele teugel ook hoor, maargoed).
Longeren is an sich niet belastender dan rijden als je grote cirkels neemt en de ganse piste gebruikt (dus ook gewoon stukken rechtdoor). constant op dezelfde cirkel is inderdaad nefast.
wandelen aan de hand is ook een optie, het is maar 2 weken, dus moet wel te doen zijn.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:37

Renee_S schreef:
Wandelen kan sowieso wel. Het is eigenlijk de hele winter al. Daarom is in januari toen de zadelpasser er bij geweest (al komt die sws 1x per jaar.) Maar wat ik me bedenk is dat het ook kan zijn omdat ie geschoren is (volledig, dus ook onder zadel ivm men wedstrijden) dat het daarom wat irritatie geeft. Zou wel verklaren waarom de gevoeligheid zo oppervlakkig lijkt en hij wel zn rug goed wil gebruiken in het werk

Dat zou idd best kunnen. Misschien dat een bontje direct op de rug dan verschil maakt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:40

Tsja geschoren .
Dat vinden en boel paarden niet zo grappig onder de zadelplek
De haren worden kort en stug en prikken daardoor in de rug met een zadel erop
Weet bijna zeker dat het daardoor komt
Is weinig aan te doen behalve met een dekje te rijden met echt schapenwol aan de onderzijde meteen op de paardenrug

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 12:04

Wij doen het eigenlijk al jaren omdat de eigenaar ook 's winters dressuurwedstrijden wil blijven starten voor de koets en het dan niet mooi vind als daar haar is. Andere jaren heeft hij nooit last getoond maar hij wordt een dagje ouder en ik merk dat dit keer na het scheren de haren sowieso wat minder soepel terug groeiden. Ik denk dat ik eerst eens ga proberen een paar weken met dekje met bont aan de onderkant te rijden (Ook deze kan ik lenen van een vriendin). Als dit geen verbetering geeft dan wordt het inderdaad maar even stoppen met rijden en kijken wat het dan doet. En dan toch maar volgend jaar met een harig rugje op wedstrijd.

Bedankt voor alle tips!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:51

Padoertje schreef:
Daphneeeej schreef:

Dit dus. Twee weken niet rijden (wel longeren) en dan kijken of de gevoeligheid er nog is. Zo niet, dan weet je dat het door het zadel / rijden komt.
Ik vond de Lemieux Pro echt veels te dik onder het zadel en heb deze weggedaan. Ik heb nu een Kinglsey / Sedelogic pad eronder liggen (2laags) en ben hier erg over te spreken. Paard loopt er net zo soepel onder als zonder onderlegger en je voelt nog steeds goed het contact met de rug. Wat ik met een bontje dus helemaal kwijt was. Voor mijn gevoel zat ik 10 cm hoger dan normaal :')

ik heb de prosorb en de sedelogic maar de 2 laags is echt wel veel dikker als de pro sorb zonder inlages hoor
ik gebruik nu de pro sorb juist onder me zadel voor de schokdemping

en de lemieux dekjes met merino rechtstreeks op de rug? dit past het zadel niet aan maar tilt het in zijn geheel op.
paard van een stalgenoot was erg gevoelig op de rug en sinds deze dekjes gaat hij flink vooruit