Hoe zitten boomloze zadels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetskie15

Hoe zitten boomloze zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 17:36

Dit is het 2e topic dat ik hier plaats, maar ik had nog een vraag :D

Hoe zit een boomloos zadel? mijn nieuwe verzorgpony heeft deze namelijk, maar ik heb er nog nooit op gezeten. Rijd het anders dan een zadel met boom? En is het opzadel anders of gewoon hetzelfde?

pien2010

Re: Hoe zitten boomloze zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:40

Er is een topic speciaal over boomloze zadels!
Om op je vraag te antwoorden, dat is per merk en model verschillend! Het opzadelen is eigenlijk nooit anders, behalve dat je de speciale pad (die veel boomloze zadels nodig hebben) natuurlijk niet moet vergeten.

Evocative

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:41

Het zit echt enorm lekker vind ik. Opzadelen is bij het zadel dat mijn vp heeft gehad hetzelfde, en als je een rit van 3-4 uur gaat maken is het echt heerlijk!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:44

Een boomloos zadel zit over het algemeen iets minder dwingend; het dwingt je niet in een houding.
Daardoor kan het ook wat minder stevig zitten, alsof je "op" het zadel zit ipv "in" het zadel. Je moet een onafhankelijke zit creëren wil je lekker op een boomloos zadel kunnen rijden waarbij je ook je paard niet in de weg zit.
Zelf ben ik groot fan van de vrijheid die een boomloos zadel bied en ik heb het dan ook stukken liever dan een boomzadel :)
Overigens bestaan er wel boomloze zadels die met meer kussens op strategisch geplaatste plekken voor extra stevigheid zorgen. Dat ligt dus echt aan het merk en aan het soort zadel.
Het is dus niet zo dat elk boomloos zadel een bepaald gevoel geeft, net zoals met boomzadels.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:05

Ik heb een paar keer op een boomloos zadel gereden. Moet er vast bij melden dat het een 'merkloos' zadel was, maar man. Ik had zo ontzettend last van mijn - hoe noemden ze het in Luizenmoeder? Voorbips? :') Deed na nog geen tien minuten al pijn, en ik moest nog een goed halfuur rijden.
Toch blijf ik geloven dat het meer lag aan het feit dat het gewoon kwalitatief geen goed zadel was, en dat een goed boomloos zadel gewoon lekker zit. Anders zou er niet zo'n grote markt voor zijn, toch? :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:09

Tja hoe zit een boomzadel?

Er zijn zo enorm veel soorten dat er niet meteen iets over te zeggen is zo.
De meeste boomloze zadels zijn wat zachter, ze kunnen iets minder stabiel zijn maar ik heb(redelijk dure) erg stabiele zadels. Kan er de gekste bokken mee uit zitten maar de paarden lopen er heerlijk onder.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:11

Tot nu toe vind ik elk boomlooszadel lekkerder zitten dan een boomzadel, ik vind het veel zachter zitten en je kan heel goed de bewegingen van het paard volgen wat ik zeer prettig vind. Wel merk ik aan mezelf dat mn houding bij bepaalde boomloze zadels minder goed is, zo krijg ik in barefoot zadels heel snel een stoelzit, maar ik zit dan wel weer keurig in een ghost zadel (mijn huidige zadel).
Het is vooral afhankelijk van de ruiter zelf en wat je zelf prettig vind, maar mijn advies is het gewoon lekker proberen en kijken of het voor jou werkt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:39

Lekker zacht :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:43

Het is erg afhankelijk van persoon en type zadel. Ik zat vroeger lekker op mijn Randoll's maar te breed, kreeg op lange ritten last. Nu heeft mijn vriend een Barefoot gekocht, hij had van moment 1 iets van zalig zadel, ik wilde hem ook wel eens testen en vond het net erg opgesloten zitten. Maar als ik er vaker mee zou rijden zou ik het wel snel gewend zijn.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:45

Laurora schreef:
Een boomloos zadel zit over het algemeen iets minder dwingend; het dwingt je niet in een houding.
Daardoor kan het ook wat minder stevig zitten, alsof je "op" het zadel zit ipv "in" het zadel. Je moet een onafhankelijke zit creëren wil je lekker op een boomloos zadel kunnen rijden waarbij je ook je paard niet in de weg zit.
Zelf ben ik groot fan van de vrijheid die een boomloos zadel bied en ik heb het dan ook stukken liever dan een boomzadel :)
Overigens bestaan er wel boomloze zadels die met meer kussens op strategisch geplaatste plekken voor extra stevigheid zorgen. Dat ligt dus echt aan het merk en aan het soort zadel.
Het is dus niet zo dat elk boomloos zadel een bepaald gevoel geeft, net zoals met boomzadels.

Helemaal mee eens.
ik had in het begin ,zeg eerst paar weken echt geen balans en dacht dat ik opnieuw moest leren rijden, maar je krijgt er wel een goede onafhankelijke zit van.

Jetskie15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 09:52

Bedankt voor alle reacties,
Ik heb gisteren voor het eerst op Semir gereden. Het zadel zat in het begin voor mijn gevoel wat raar, maar er zat een schapen vachtje op en dat zat heerlijk zacht :)