Normale slijtage?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Normale slijtage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 09:33

Goedemorgen bokkers

Sinds augustus jl. ben ik in het bezit van een super fijne Albion Fabrento zadel.

Nu viel het mij op dat de zweetbladen naar mijn idee al heel snel slijten, en wat ruw aanvoelen (zie foto’s) ondanks dat ik het zadel altijd goed bij houd wbt schoonmaken en invetten.

Ik vroeg me af of jullie deze plekken normaal vinden? Zadel word gemiddeld 5 x per week gebruik.

Ik heb de zadelmaker hier nog niet over gesproken of bericht, omdat ik niet voorschut wil staan, of misschien zeurderig over kom, vandaar dat ik vraag om jullie meningen.

Aanschafprijs van het zadel bedroeg €3300,- een flinke smak geld... voor mij dan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:37

Wat schuurt daar zo langs? Heb je een broek met ruw deel? Iets van je laars?
Je zou je stijgbeugelriem onder je zweetblad kunnen bevestigen misschien? Wiebelbenen?

Buiten dat alles vind ik het niet kunnen voor een zadel van 3300!!

SharonIndezz

Re: Normale slijtage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 09:39

Mijn laarzen komen op die plek, die overigens van mooi zacht leer zijn, en ook regelmatig gevet worden.

Beugelriemen kunnen er niet onder, daar het een Monoblad zadel betreft

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:41

Ik zou echt even een mailtje sturen met deze klacht, mogelijk ben je niet de enige?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:56

Oef dat is een fikse slijtplek al. Niet echt normaal lijkt me voor een dergelijk product. Als ik mijn eerste zadel bedenk. Daar heb ik 10 jaar intensief mee gereden en daar zat na die tijd op die plek wat slijtage maar niet eens zoveel

Zou met foto of desnoods met zadel nar de verkoper gaan

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:07

Misschien zie ik het op deze foto's niet zo goed, maar dit lijkt mij redelijk normaal voor dit type leer?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:08

Het is zacht leer, maar dat mag toch niet zo slijten? Is dit type leer dan geschikt voor zadels?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:10

Als je dat zachte leer veel invet dan wordt het nóg zachter en dan slijt het ook harder.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 10:17

Het is geen heel zacht leer... ter vergelijking, mijn euroriding en Anatomica waren zachter

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:22

Zadels worden tegenwoordig niet meer chemisch geverfd, waardoor de kleur er sneller af gaat. Van mijn oude zadelmaker mocht ik absoluut niet mijn zadel met zadelzeep poetsen. Na het zweten afnemen met een vochtige doek met lauwwarm water en af en toe invetten.

Maar ik zou het gewoon aan je zadelmaker vragen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:29

Pfoe ik vind dit wel heftige schade! Als je daar zo zou wiebelen is dit zadel niet geschikt voor je, maar ik kan me dat haast niet voorstellen dat je bij zo'n investering in het zadel geen goede hulp hebt gehad (en hebt van iemand op de grond die je hierop zou wijzen). Kortom, ik zou eens gaan informeren bij je zadelmaker of Albion zelf.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:32

Het lijkt mij forse slijtage van een zadel van een half jaar oud van die prijs. Redelijkerwijs mag je verwachten dat een zadel van 3300 lang mee gaat.
Als ik dit vergelijk met mijn (kunststof) zadel van 700 euro. Die ziet er nog uit als nieuw. Ja, dat is dan kunststof, maar het gaat om het feit dat het product geschikt is waarvoor je het gebruikt.

Bij een zadel ligt je been gewoon daar, dus moet daar leer zitten wat daar tegen kan. Ik zou even informeren bij de verkoper, en evt op internet proberen ervaringen met dit zadel te vinden, of het een bekend probleem is. Als dat zo is, heeft het bijvoorbeeld weinig zin om een ander zadel van dit merk te nemen oid.

Ik heb wel leren rijlaarzen van 500 euro, en daarvan verwacht ik ook dat ik er zeker een jaar intensief mee kan rijden voordat ze uit elkaar gaan vallen of zo erg slijten (en dat is geukt ook, haha!). Van een leren laars van 100 euro kan je dat minder verwachten.
Maar voor 3300 euro zou dit echt wel een kwalitatief hoogwaardig zadel moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 04-04-18 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:34

Vind ik ook eileen