Bit voor looplustig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spaansepony

Bit voor looplustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 23:43

Zoals de titel al doet vermoeden zijn we opzoek naar tips.
We zijn opzoek naar een bit voor een erg looplustig paard onder het zAdel.

Word op dit moment met dubbel gebroken k&k ultra bitje gereden. Pakt hier opzich fijn mee op dressuurmatig maar met springen te voorwaarts, geen rem meer.

Nu wil ik kijken of er andere mogelijkheden wat bitjes betreft zijn om meer controle te kunnen houden om te wachten in de galop en terug te kunnen rijden.
Ze is flink groter als ik ben en trekt dus onbewust mij in de galop uit het zadel met de snelheid.

Ik wil niet gelijk een bit inhangen wat zo sterk in werkt dat het gelijk op zijn noodrem staat.
Paard blijft overigens dressuurmatig op huidig bitje lopen.

Wat zijn nou niet te scherpe bitjes maar wel die fijn kunnen inwerken.

Spaansepony

Re: Bit voor looplustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 12:50

Schopje?

Peek_a_boo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:02

Ik heb wel eens met zo'n locked bitje van Trust gereden en vond dat wel fijn. Ze zijn gewoon gebroken, maar op het moment dat het paard er sterk tegen wordt, slaat het scharnierpunt op slot waardoor je een stang-effect krijgt.
Zolang het paard dus fijn in de mond is, heb je een heel braaf bitje, en het komt pas wat sterker in als het paard zelf gaat overnemen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:09

Met wat voor neusriem rij je? En is dat voor dressuur en springen gelijk?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:16

meer trainen met het springen, wat bij mijn merrie heel goed hielp was gewoon stil zetten voor de sprong, uiteraard wel met een flinke ruimte er tussen dat het niet net een weigering is! en als ze dan toch er op af spoot alsnog stil zetten. dit heeft echt heel goed geholpen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:28

Peek_a_boo schreef:
Ik heb wel eens met zo'n locked bitje van Trust gereden en vond dat wel fijn. Ze zijn gewoon gebroken, maar op het moment dat het paard er sterk tegen wordt, slaat het scharnierpunt op slot waardoor je een stang-effect krijgt.
Zolang het paard dus fijn in de mond is, heb je een heel braaf bitje, en het komt pas wat sterker in als het paard zelf gaat overnemen.

Dat is knap. Een stang is namelijk een stang doordat het scharen heeft die voor een hefboomwerking zorgen. Groeien die dan ineens uit de bitringen bij dit bit?

En misvatting twee: een ongebroken mondstuk werkt niet sterker in dan een enkel- of dubbelgebroken mondstuk. Wel anders.