De oudere modellen Stübben zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

De oudere modellen Stübben zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 21:03

Ik heb vandaag een Stübben scandica op mijn merrie geprobeerd. Ze liep er heerlijk mee en eindelijk een zadel dat in balans ligt op haar rug maar...
Het tussenkanaal is zo smal. Normaal zou ik het zadel direct retour doen. Maar mijn merrie was er zo blij mee. Blijkbaar hebben al die oude Stübben zadels zo`n smal tussenkanaal. Mijn merrie heeft dikke rugspieren die hoger liggen als de doornuitsteeksels. Ze is heel gevoelig en laat altijd duidelijk merken wat ze ergens van vindt.
Als ik het zadel zou nemen zou ik het sowieso nog eens laten nakijken bij een zadelmaker, maar dan moet ik eerst weten dat het al de moeite is om die te laten komen.
Heeft hier iemand ervaring met de oude stuebben zadels?

Afbeelding

Mungbean

Re: De oudere modellen Stübben zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:09

Volgens mij is dit niet zo‘n vreselijk oud zadel maar zijn de kussens gewoon veel te vol gepropt. Ze lijken ook niet symmetrisch, maar dat kan ook de foto zijn.
Eerst eens mooi nieuw laten vullen zou ik zeggen.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:14

Wij hebben op onze bijna 26 jarige fjord al 19 jaar een stubben scandia liggen, in al die jaren maar een paar keer aan laten passen en 1 x de vulling vervangen.
Nog steeds zeer tevreden en pownie loopt er nog steeds goed mee.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:53

Heel erg oud is dit zadel nu ook weer niet, 5 of 6 jr, maar zover ik weet zit er bij de nieuwe modellen wel meer ruimte tussen. Ik krijg er bovenaan het kanaal net 2 vingers tussen. De kussens zijn niet hard, maar inderdaad erg vol. De foto is niet helemaal recht, de kussens zijn links en rechts gelijk. De prijs is mooi, dus het is niet erg als ik de vulling moet vervangen, maar ik zou wel graag eerst inschatten of dit zadel goed genoeg is om er iemand bij te halen. De breedte van het tussenkanaal is trouwens ook de enige twijfel, voor de rest lijkt dit zadel perfect.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:03

Is dat platte gestikte stukje echt maar 2 vingers? Ziet er eruit als meer.
De ruimte tussen de kussens zelf kun je nu niets mee omdat ze gewoon erg raar gevuld zijn.
De breedte van dat platte stukje is de haalbare breedte van het kanaal.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 11:01

duikpaardje schreef:
Wij hebben op onze bijna 26 jarige fjord al 19 jaar een stubben scandia liggen, in al die jaren maar een paar keer aan laten passen en 1 x de vulling vervangen.
Nog steeds zeer tevreden en pownie loopt er nog steeds goed mee.

Hoeveel vingers passen er bovenaan in het tussenkanaal van de jouwe?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:51

Je ziet dit euvel ook veel bij kiefferzadels. Die kruipen door gebruik ook naar b innen zeg maar.
Het ligt aan het vullen en anders kun je alitijd het kanaal weer breder laten maken. Mijn oudere zadels hebben dit niet. Ik heb zo geen foto's bij de hand, maar mijn stubbens zijn niet zo smal.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:56

Goh ik heb 2 stubben juventus zadels spring en dressuur (10 en 8 jaar oud ) maar dat smalle tussen kanaal is me niet opgevallen.
Het is even wennen een stubben maar ze zitten mijn merrie als gegoten.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 19:00

Die oude Stubben zadels zijn oer-degelijk en onverslijtbaar. Het zadel dat jij laat zien is nog niet zo oud. Vroeger liep ik weg met Stubben maar nu vind ik ze helemaal niet lekker meer zitten.
Voordeel van zon zadel is dat je er heel wat aan kunt laten knutselen door de zadelmaker. Dus al je er lekker op kunt zitten en de prijs is aantrekkelijk dan moet je hem gewoon kopen. En hou er dan rekening mee dat je misschien nog €250,- aan de zadelmaker moet uitgeven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:12

Stubben zijn inderdaad hele fijne en degelijke zadels, veel paarden lopen er prima mee ondanks het smalle tussenkanaal dus zo erg zal dat niet zijn lijkt me als het zadel verder gewoon goed op de rug past.

Voor de ruiter is het geen luxe zadel inderdaad, maar wel een ongedwongen zit en ik heb altijd liever op stubben's gereden dan op de nieuwerwetse zadels met diepe zit en kalfsleer e.d.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:38

Hier ook een Stübben welke niet de nieuwste is qua leeftijd maar wel onverslaanbaar degelijk blijft. Van het smalle kanaal ook geen last?

Afbeelding

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:00

Ik heb twee Stübbens van beide ouder dan 30 jaar op maat laten maken. Deze waren toevallig ook wat smaller bij de rug, maar heb nog 2 liggen die een stuk wijder zijn en dat zijn ook oudere modellen. Maar een top merk is het zeker wel!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:41

Ik heb een scandica en een maestoso. Ik zal eens kijken naar die van mij volgens mij is dat bij die van mij niet zo smal. Qua zadels heb ik trouwens wel liever de maestoso die zit wat comfortabeler dan de scandica. Bovendien is het elandleer vrij zacht, waardoor er sneller beschadigingen op zitten. Mijn scandica is nu 16 jaar oud. Maar verder nog erg netjes.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:02

Afbeelding

Die van mij is niet smal. Zadels zijn ook aangepast.

kvfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:02

Mijn stubben die ook niet jong is liep mijn paard heerlijk onder! ik vond het meevallen met het tussenkanaal. ff een fotootje erbij gedaan.

Afbeelding

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 12:26

Ik heb ondertussen ook een ander model stübben gevonden. Die ligt helemaal perfect.