Frontriem noodzakelijk op touwhalster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WietskeK

Frontriem noodzakelijk op touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 12:42

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een rijtouwhalster te kopen.
Ik vroeg mij af of het nodig/beter is om daar een frontriem op te doen.
ik hoop dat jullie een antwoord hebben! ;)

Groet Wietske

xZiva_

Re: Frontriem noodzakelijk op touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:55

nee, niet noodzakelijk. het heeft net als bij de meeste hoofdstellen geen functie, naast mooi zijn.

het kan misschien er voor zorgen dat het halster wat minder schuift, maar dat zal minimaal zijn.

brittien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:10

Het is volgens mij ook niet noodzakelijk, een western hoofdstel heeft het ook niet :o Dus alleen voor de mooi volgens mij :j

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 15:27

xZiva_ schreef:
nee, niet noodzakelijk. het heeft net als bij de meeste hoofdstellen geen functie, naast mooi zijn.

het kan misschien er voor zorgen dat het halster wat minder schuift, maar dat zal minimaal zijn.

Oke, dankuwel! ;)

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 15:28

brittien schreef:
Het is volgens mij ook niet noodzakelijk, een western hoofdstel heeft het ook niet :o Dus alleen voor de mooi volgens mij :j

ja, dat is waar! :j

brittien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:50

WietskeK schreef:
brittien schreef:

ja, dat is waar! :j

:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 05:01

brittien schreef:

Hoe kom je daar nou bij? Een westernhoofdstel heeft wel degelijk een frontriem. Er bestaan zelfs verschillende uitvoeringen. Aan een westernhoofdstel kan een frontriem zitten die vergelijkbaar is met die van een engels hoofdstel of er kunnen één of twee riempjes aan zitten waar 1 oor doorheen gaat. Maar die laatste zijn voor hoofdstellen met een shank en dat zal TS neem ik aan niet aan een zelfgeknutseld touwhalster hangen.

brittien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:59

Koper schreef:
brittien schreef:

Hoe kom je daar nou bij? Een westernhoofdstel heeft wel degelijk een frontriem. Er bestaan zelfs verschillende uitvoeringen. Aan een westernhoofdstel kan een frontriem zitten die vergelijkbaar is met die van een engels hoofdstel of er kunnen één of twee riempjes aan zitten waar 1 oor doorheen gaat. Maar die laatste zijn voor hoofdstellen met een shank en dat zal TS neem ik aan niet aan een zelfgeknutseld touwhalster hangen.

Ooooh haha sorry, ik haalde het helemaal in de war met de neusriem... Ik was er eventjes niet bij :(

Maar fouten zijn menselijk toch?
Laatst bijgewerkt door brittien op 23-03-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

JHRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:05

Nee, het is volgens mij alleen voor de leuk, maar verder geen functie.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:14

Frontriem is net als veel van de andere riemen op 'Engelse' hoofdstellen sowieso niet noodzakelijk. Dat gezegd hebbende is het wel een modeverschijnsel dat zelfs bij ons in de IJslandersport steeds meer in opkomst is (mede met dank aan de bling van Hrímnir) -O-

Ben zelf meer van het praktische; als je het niet nodig hebt, dan hang je het niet aan je paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 01:35

brittien schreef:
Ooooh haha sorry, ik haalde het helemaal in de war met de neusriem... Ik was er eventjes niet bij :(

In de westernsport worden jonge paarden gewoon met een neusriem ingereden en ook aan bosals en sidepulls zitten uiteraard neusriemen. Daarnaast hebben westernpaarden een kinriem die aan het bit zit, en die in die zin de functie van de neusriem qua voorkomen dat het bit door de mond wordt getrokken overneemt.

brittien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 02:20

Koper schreef:
brittien schreef:

In de westernsport worden jonge paarden gewoon met een neusriem ingereden en ook aan bosals en sidepulls zitten uiteraard neusriemen. Daarnaast hebben westernpaarden een kinriem die aan het bit zit, en die in die zin de functie van de neusriem qua voorkomen dat het bit door de mond wordt getrokken overneemt.

Bedankt voor je informatie, naar ik bedoelde zeg maar niet dat sidepulls geen neusriem hebben maar ik haalde het gewoon door de war :)
Misschien kunnen we wel bij de vraag van TS blijven :)

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-18 09:29

oomens schreef:
Frontriem is net als veel van de andere riemen op 'Engelse' hoofdstellen sowieso niet noodzakelijk. Dat gezegd hebbende is het wel een modeverschijnsel dat zelfs bij ons in de IJslandersport steeds meer in opkomst is (mede met dank aan de bling van Hrímnir) -O-

Ben zelf meer van het praktische; als je het niet nodig hebt, dan hang je het niet aan je paard.

Dankuwel! :D