Verschil gewoon halster & halster van touw?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verschil gewoon halster & halster van touw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:29

Kan iemand mij helpen met de verschillen of waar ik op moet letten? We kennen allemaal de gewone standaard halsters (nylon?) maar er bestaan ook halsters van touw (let op: GEEN touwhalsters!) en ik zit te denken wat het fijnst/meest praktische is. Het halster zal vooral gebruikt worden voor (lange) wandelingen en onderweg vastzetten tijdens pauzes.

De gewone halsters zijn doorgaans breder denk ik, maar dan ook warmer?
Gaat touw sneller schuren bij zweten of valt dat wel mee?
Doet touw meer pijn als er eens een schrikreactie is? Of maakt dat ook weinig verschil?
Breken zal het waarschijnlijk niet/moeilijker, maar daarvoor heb je dan de musketon die het wel zal begeven denk ik, ik gebruik simpele HTK-musketons dus denk dat ze het bij weinig kracht al begeven...

Het gaat om dit soort halsters:
https://www.diereninpastel.nl/a-4808834 ... uwhalster/

Dus nogmaals: GEEN TOUWHALSTERS :+

Wat zou jouw keuze zijn en waarom?

Vjestagirl

Re: Verschil gewoon halster & halster van touw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:35

Ik zou het belangrijk vinden dat een halster flink breed is achter de oren. Mochten ze dan schrikken terwijl ze vast staan en gaan hangen is de kans op verwondingen en zenuwschade kleiner.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:36

Is een zacht onderlegd leren halster dan niet veel beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:41

Weet niet of dat veel beter is ... wat is het voordeel van leer tov een gewoon halster of eentje van touw?
Hoe zit dat met zweet en warmte? Qua onderlegmateriaal moet ik eens kijken, dingen met wol zij hier geen optie. Wat gebruiken ze doorgaans?

@ Vjestagirl : dat is waar ... een gewoon halster is doorgaans wel breder dan eentje van touw gemaakt. Geen idee of bij dat laatste nog andere opties zijn achter de oren (misschien dat het met iets onderlegd kan worden ofzo?), moet ik eens bekijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:56

[***] schreef:
Weet niet of dat veel beter is ... wat is het voordeel van leer tov een gewoon halster of eentje van touw?

Leer scheurt als er te veel kracht op komt te staan. Daarom heb ik leren halsters voor op de trailer. Ik heb niet zo'n zin in gebroken nekwerveltjes.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:18

Die halsters zijn toch nog wel dunner dus zullen scherper inwerken, voor vastzetten zou ik dit toch eerder als touwhalster beschouwen.
Verder qua warmte, zoveel huid wordt er niet bedekt dus of dat belangrijk is?
Als onderlegging wordt vaak zoiets als neopreen gebruikt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:21

En neopreen zweet als de neten.

TS is een biothane halster niet iets voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:37

Dat is misschien ook wel iets inderdaad, heb ik helemaal niet meer aan gedacht.
Vroeger wel gehad om mee te rijden, probleem was alleen dat mijn pony ze stuk kreeg en niemand weet hoe dat kan :') Heb denk ik nog wel ergens een breder exemplaar liggen, deze had ik gekregen om te testen zodat ze die eventueel konden gaan maken voor heel sterke pony's ( :+), met rijden vond ik die niet fijn maar wandelen is natuurlijk anders.