Opgelicht met een zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:34

GDG schreef:
Anoniem schreef:
Ik wil haar nu laten dekken, wegens het feit dat ze schimmel is en de kans dus heel groot is dat ze melanomen gaat ontwikkelen onder haar staart. En zodra die er zitten zal het nooit meer kunnen.


Hoe zit dat dan? Waarom zou het niet meer kunnen als ze een melanoom onder de staart zou ontwikkelen?


Als de uitgang wordt geblokkeerd kan er niet gedekt en niet bevallen worden.

plutolover

Berichten: 11707
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:43

Maar wie zegt dat ze t krijgt... vind het wel heel ver door gedacht en mocht t zo zijn kan ze altijd nog een veulen kopen. Maar dit is off-topic

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 19:59

Anoniem schreef:
GDG schreef:
Hoe zit dat dan? Waarom zou het niet meer kunnen als ze een melanoom onder de staart zou ontwikkelen?


Als de uitgang wordt geblokkeerd kan er niet gedekt en niet bevallen worden.


Oh ja, dat snap ik wel. Maar een melanoom is natuurlijk niet in één dag zodanig groot dat het direct de ''uitgang'' blokkeert. Dus dat klopt niet met wat je zei (''zodra er melanomen zitten zal het nooit meer kunnen), daarom begreep ik je opmerking dan ook niet.
Dus als dat een grote reden is om haar nu te laten dekken zou ik het nog eens heroverwegen, er is namelijk geen reden toe om aan te nemen dat ze én heel snel én op die plek (waarbij je de vulva bedoelt neem ik aan en niet ''onder de staart'') én heel snelgroeiende melanomen krijgt.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:53

Dus ik had toch gelijk: snel kweken vooraleer ze kapot is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 20:58

Noem ik niet kapot. Kapot noem ik het als ze niet meer aan het werk kunnen. Ik wil gewoon van mijn merrie een nakomeling. Sommige mensen zijn altijd zo vreselijk negatief over letterlijk alles |o

En snel kweken.. als ik dat had gewild had er vorig jaar wel al een hengst op gezeten. Heb ik niet gedaan!

En dan voor nu, terug naar het onderwerp zadel. Verder staat mijn pb box open voor al dat commentaar.

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:01

Maar het advies van een zadel heeft er zeker wel mee te maken dat je wil gaan fokken.

Je moet er rekening mee houden dat als je je merrie drachtig krijgt alles aan haar lijf gaat veranderen. Is het het dan waard om nu heel veel te investeren in een zadel? Sowieso vind ik het trouwens wel een beetje, eerst was er toch weinig budget voor een nieuw zadel? Hoe zit het dan met het dekgeld en een veulen onderhouden?

Vealosz

Berichten: 4557
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:02

Ik had gereageerd maar je antwoord niet.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:07

Een paard dat door melanomen niet meer kan gedekt worden/ kan mesten is kapot/ ziek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:11

Vealosz schreef:
Ik had gereageerd maar je antwoord niet.


Heb ik overheen gelezen. Even teruggelezen.
Een veulen is iets wat ik al erg lang wil. Maar waarom zou ik daar op een site over beginnen als iedereen negatieve instelling heeft.
Mijn vorige paardje was al erg oud en had cushing. Dus dat wilde ik niet meer doen.
Deze merrie heeft super moederinstict, super karakter, en ik vind dat ze er goed uitziet. Ook is ze gezond bevonden. Alleen heeft ze dus het kontje van een quarter. Ze trekt beetje bij beetje steeds meer bij. En dat komt voornamelijk omdat ik haar veel meer ben gaan voeren, hier had ze echt baat bij. Vanaf 1 mei kan ze ook weer grasjes happen.
Momenteel staat ze voornamelijk alleen in de paddock, wandel ik wat met haar of doe ik stapritjes in het bos. Dit heeft een reden die ik dus niet hier op dit topic ga noemen. Daarvoor alleen per pb voor de nieuwsgierige aagjes.

Ik weet dat schimmels nou eenmaal heel vaak melanomen ontwikkelen. En ik wil heel erg graag een nakomeling van mijn merrie. Waarom zou ik dan het risico nemen een paar jaar te wachten en dat het dan nooit meer kan. Als het toch al in de planning ligt, dan nu wanneer ze gezond is.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:13

Koop dan geen schimmel en koop dan toch gewoon een veulen...

Jij wil dit, jij wil dat... misschien is het eens hoog tijd om het welzijn van je paard op de eerste plaats te zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:22

maximuss schreef:
Koop dan geen schimmel en koop dan toch gewoon een veulen...

Jij wil dit, jij wil dat... misschien is het eens hoog tijd om het welzijn van je paard op de eerste plaats te zetten...


Kom jij maar eerst eens in het echt een kijkje nemen, voordat jij zegt dat ik mijn paard niet op nummer 1 zet. Dan piep je wel anders.. :n

Als je een paard geweldig vind, laat jij het dan staan vanwege de kleur? Dat is pas triest.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:31

Nee, ik laat geen paard staan voor de kleur MAAR ik laat ook geen paarden snel snel dekken om er toch maar een veulen uit te pompen vooraleer het te laat is...

Dat je een paard koopt voor het karakter, ok. MAAR PAS DAN WEL JE DOELEN AAN AAN HET PAARD DAT JE GEKOCHT HEBT!!!!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:04

Jemig wat kunnen jullie doorzeuren over iets waar jullie toch niets aan kunnen veranderen wat jullie ook zeggen!
TS je bent niet de eerste en vast niet de laatste die een veulen van haar eigen merrie wil. Voor je gaat kijken naar een goedkoper zadel ivm de dracht, eerst de merrie maar drachtig zien te krijgen en daarna duurt het nog wel 5/6 maanden voor de merrie echt gaat veranderen hoor.

Anoniem

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:09

Of ze drachtig wordt is nog een punt omdat de hengst al een daggie ouder is. En als ze niet drachtig word gaat het over, ik ga niet meermaals proberen. Dat wil ik niet.
Een gunstige bouw heeft ze niet nee. Maar ik vind wel dat ze heel erg is opgeknapt. En dat ze ook geen erg slechte bouw heeft. Alleen dus dat kontje of hoe je het anders noemt te lange achterbenen/ te korte voorbenen.

Mondy

Berichten: 11884
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:12

Ik weet niet of je quarterkonten wel eens goed hebt bekeken :D

Maar ts ik snap niet waarom je noet eerst een jaar met haar bezig gaat nog om ervoor te zorgen dat alles op de rit is met haar lijf EN je weet hoe ze onder het zadel is zodra ze wel goed doorgereden wordt een tijd.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:16

Ik heb een tijdje als meelezer meegelezen, (goh) maar ben het wel eens met de reacties hier mbt het dekken en aanmeten van een nieuw zadel.
Zelf zou ik kiezen voor OF het één OF het ander. Niet allebei. Als je een nieuw zadel laat aanmeten zou ik niet gaan vermeerderen omdat je dan weer het probleem hebt met een nieuw passend zadel. OF wel vermeerderen en dan over een jaar een nieuw zadel laten aanmeten als je merrie weer "veulen-af" is. Dat laatste betekend wel dat je dus een lange tijd niet kan rijden met een goed zadel. Wat in mijn ogen betekend dat je dan dus gewoon helemaal niet kan rijden. Want rijden met een niet passend zadel vind ik echt not done. Dan verkies je je eigen wensen boven het welzijn van het paard.
Ik zeg niet dat je dit doet TS, maar pas er wel voor op want het oogt nu wel dat je die kant op gaat.

Anoniem

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:24

Dat zadel komt voor geen goud meer op mijn paardje.
Zoals ik al zei, wil ik heel graag een nakomeling van mijn merrie. Proberen haar te verbeteren en toch hopelijk het lieve en zachtaardige karakter verkrijgen.

Die wintec past goed. Maar is voor het mooiste ietsjes te lang zei de zadelmaakster die ik erbij heb gehaald afgelopen week. Dus ik zou kunnen kijken of ik een tweedehandsje kan vinden die iets korter is, verder in de zelfde maten behalve dan de inchmaat. En dan daarmee rijden tot dat het niet meer gaat doordat 1 zei het niet meer trekt ivm dracht 2 het niet meer past ivm dracht 3 andere reden
Die dingen kosten geen fluit tweedehands maar ik weet wel dat het goed ligt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:26

maximuss schreef:
<knip>


Niet netjes om te gaan schreeuwen maximuss, hoezeer je het ook oneens bent met de TS.

TS, ik vind dat je er deze keer netjes op gereageerd hebt +:)+ . Wat je ook kiest/gekozen hebt, ik hoop dat het goed mag verlopen allemaal (mogelijke dracht, veulen, zadel(s) en rijden/longeren).

Vealosz

Berichten: 4557
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:56

Anoniem schreef:
Of ze drachtig wordt is nog een punt omdat de hengst al een daggie ouder is. En als ze niet drachtig word gaat het over, ik ga niet meermaals proberen. Dat wil ik niet.
Een gunstige bouw heeft ze niet nee. Maar ik vind wel dat ze heel erg is opgeknapt. En dat ze ook geen erg slechte bouw heeft. Alleen dus dat kontje of hoe je het anders noemt te lange achterbenen/ te korte voorbenen.


Waar baseer je dat op? Oké, foto's kunnen vertekenen. Maar de laatste foto's die je getoond hebt zie ik niet echt verbetering.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:21

Je heb niet echt volledigd geantwoord op mijn vraag, maar begrijp het. Het is off topic. Ik ga ontstippen omdat ik persoonlijk vind dat je allemaal sprongen maakt als een kat in het nauw.
Dat schimmels melanomen krijgen en dat je daarom NU een veulen moet fokken met zon niet gunstige bouw omdat jij het leuk vind. Vind ik echt een kul reden.
Snap niet waarom je niet gewoon een veulen koopt, begrijpt dat het super romantisch klinkt allemaal (ik wilde het vroeger ook) maar is het echt verstandig.... nou in de meeste gevallen NEE.
Er zijn zoveel paarden op het internet, van die fokprocten waarvan ik denk mijn hemel.... en dit wordt er waars weer zo een, niet banketstaaf bedoelt. Maar je weet nooit of je het echt kan houden. Wat als je interesses veranderen en je niet alleen maar recreatief wil rijden. Nu wil je ook wedstrijden rijden toch ? Ik zou persoonlijk nog 1a2 jr wachten . Lekker met je merrie aan de slag. EN dan kan je beetje kijken wat je echt wil qua rijden.
Stel je wilt alsnog na die 2 jr met je merrie fokken, als je geld heb voor een veulen heb je ook geld om melanomen weg te halen :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:58

Als dat paard grotendeels quarter is, eet ik mijn schoen op.
Als en slechts áls daar quarter zou inzitten, zit het wel heel erg goed verscholen. En is het ook niet mogelijk dat er papieren bijzitten. AQHA aanvaardt enkel thoroughbred en AQHA/APHA dubbel geregistreerd. Al de rest krijgt geen papier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:55

sevke schreef:
Als dat paard grotendeels quarter is, eet ik mijn schoen op.
Als en slechts áls daar quarter zou inzitten, zit het wel heel erg goed verscholen. En is het ook niet mogelijk dat er papieren bijzitten. AQHA aanvaardt enkel thoroughbred en AQHA/APHA dubbel geregistreerd. Al de rest krijgt geen papier!


Eetsmakelijk met je schoen dan.. :=

Het is de waarheid.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:59

Anoniem schreef:
sevke schreef:
Als dat paard grotendeels quarter is, eet ik mijn schoen op.
Als en slechts áls daar quarter zou inzitten, zit het wel heel erg goed verscholen. En is het ook niet mogelijk dat er papieren bijzitten. AQHA aanvaardt enkel thoroughbred en AQHA/APHA dubbel geregistreerd. Al de rest krijgt geen papier!


Eetsmakelijk met je schoen dan.. :=

Het is de waarheid.

Van horen zeggen toch? Het staat immers nergens op papier.

Anoniem

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:07

Heb bevestiging via mail plus foto in dr jonge jaren, aan de aftekeningen kan ik duidelijk zien dat het haar is.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 18:56

Anoniem schreef:
Heb bevestiging via mail plus foto in dr jonge jaren, aan de aftekeningen kan ik duidelijk zien dat het haar is.

Okee, dat zou ik nog best lastig vinden met een veranderlijke schimmel (die nu nog nauwelijks aftekeningen toont) en dan vanaf een oude foto van een veel jonger paard. Is dat dan niet een heel wilde gok?