Welke spring zadel heeft een vastere zit.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Welke spring zadel heeft een vastere zit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 16:20

Ik ben min of meer een beginnende springer.
Ik durfde nooit goed te springen maar sinds ik een connemara heb die het erg leuk vind en mij ook vertrouwen geeft begin ik het ontzettend leuk te vinden.
We crossen op bb nivo en springen nu rond de 70 cm.
Ik had alleen een dressuur zadel. En heb eerst een springzadel op proef gehad van de zadelmaker. Maar ik kon er niet goed in zitten ik had te weinig houvast.
Die is terug gegaan heb toen een 2e hands stubben vzh gekocht aan laten passen en voorzien van nieuwe wol.
Maar mijn pony bokt er veel mee. En hem kennende een teken dat hij niet fijn zit.
Ook heb ik er weer te weinig houvast in.
Ik spring ondertussen met mijn dressuur zadel niet ideaal maar ook mijn instucteur zegt dat ik er beter in spring het zadel geeft mij ook een gevoel van zekerheid.
Maar met crossen kunnen mijn beugels net niet kort genoeg en wil uit eindelijk toch een zadel die bedoeld is om mee te springen.

ik zoek een zadel waar je min of meer je knieën onder de wrong kan klemmen.
Ik merk nu bij de meeste zadels dan de wrong te klein is voor mij.
Dus iets met grotere wrongen.
En miss wat stroever leer.
Heeft iemand een idee wat een fijn zadel voor mij zou kunnen zijn.
Zou bijv een wintec of tekna waar je de wrongen van kan verplaatsen wat zijn.

Veer19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:35

in Butet zadels zat ik altijd erg stevig, heb nu een Prestige en daar zit ik ook goed stevig in. Heb ook weleens op een Wintec gereden, maar dat vond ik drie keer niks..

Het is ook belangrijk dat je de goede inchmaat kiest, bij een te grote inchmaat heb je minder steun.

pol013

Re: Welke spring zadel heeft een vastere zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:38

Het wintec 2000 springzadel heeft/had zo'n stroeve zit/ wrongen. Dat was ook mijn eerste fijne springzadel.

Inmiddels ben ik er achter dat als een zadel echt fijn past ook een zadel zonder wrongen/steun een heel fijn gevoel kan geven. Maar dan moet je wel een zadel hebben wat je echt fijn past.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:39

Misschien is een Kieffer Garmisch wat voor je?
Dat is een VZ richting spring met veel wrong, ik vond hem altijd erg fijn met springen en cross.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 16:41

chazzie schreef:
Misschien is een Kieffer Garmisch wat voor je?
Dat is een VZ richting spring met veel wrong, ik vond hem altijd erg fijn met springen en cross.

ik ga ff kijken. Bedankt.
Mijn vriend had eerder ook een kieffer tot hij gejat werd en die heb ik een keer mee gehad met crossen en die zat idd lekker

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:43

Ik wilde zeggen een Stubben Siegfried. Die heb ik gehad en zat superfijn.

Wat maakte dat het de pony niet lekker zat?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:46

Het springzadel met de grootste wrong blijft de kieffer Norbert koof

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:49

Grote wrongen is echt de Kieffer Norbert Koof. Zadel geeft een heel safe gevoel.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 16:54

NatasjavE schreef:
Ik wilde zeggen een Stubben Siegfried. Die heb ik gehad en zat superfijn.

Wat maakte dat het de pony niet lekker zat?

Hij is hyper gevoelig. Geen idee wat er niet lekker aan lag.
Maar hij kan abnormaal reageren als iets niet fijn zit.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 16:55

Die im nu heb is dacht ik ook de stubben siegfried vzh. zwart zadel met bruine kussen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 16:57

Ik kwam ook de prestige elastic tegen. iemand ervaring ermee

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:59

Subben Siegfried had ik als alleen springzadel met kuitwrongen.
Zwart inderdaad met bruine kussens.
Als je deze inderdaad geprobeerd hebt wordt hem dat dus niet.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:04

De Eventer van Kentaur heeft ook erg grote wrongen, en heeft 2 wrongen, ook nog eentje voor het onderbeen.
Bijkomend voordeel is omdat het een eventingzadel is dat je er gewoon je dressuursingel aan kunt knopen. :P

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 17:10

Seventeen schreef:
De Eventer van Kentaur heeft ook erg grote wrongen, en heeft 2 wrongen, ook nog eentje voor het onderbeen.
Bijkomend voordeel is omdat het een eventingzadel is dat je er gewoon je dressuursingel aan kunt knopen. :P

dat is niet verkeerd. dan kan ik mijn dressuur singel gebruiken anders moet ik weer op zoek naar een singel die meneertje fijn vind

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:11

Ook niet zo heel erg duur, zit volgensmij rond de 1800 euro nieuw.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:13

Mocht je niet veel geld willen uitgeven zou je een T4 Thorrowgood VZW + dressuur kniewrongen kunnen kopen. De worngen kan je wat inkorten. Door het suede heb je een vastere zit en de zit is zowiso redelijk diep.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:14

Op de stubben Siegfried heb ik de grootste monsters uit kunnen zitten zo stabiel zat ik :') wel vond ik het verder vreselijk zitten qua comfort. Heb vroeger vaker op een zadel gesprongen met flinke kuit en kniewrongen, weet alleen niet meer welk merk... Zat je ook als een huis op :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:16

Seventeen schreef:

Ik heb dit zadel. Bevalt erg goed :j

Afbeelding

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 17:23

Ik snap ook niet waarom ik niet op die stubben kan springen. Buiten het feit om dat rex niet blij word van het zadel.
Ik kan gewoon niet meer zitten raak uit balans op mijn zadel.

Mijn dressuur zadel heeft hele lange wrongen bovenaan heel dik onderaan plat. ik maar mijn beugels nu zo kort dat mijn benen klem tegen de wrong zitten. En dan zit ik heerlijk. alleen met wat grotere cross hindernissen verlies ik elke keer bijna de beugels om dat ze niet kort genoeg kunnen.Afbeelding

dit is het zadel waar ik nu mee spring

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:30

Maar ik kan mij heel eerlijk niet voorstellen dat je echt een fijne goede houding in dit zadel kan cree"eren. :)

Aan een springzadel zal je sowieso moeten gaan wennen. Wat ik zou gaan doen is veel in de verlichte zit gaan galopperen, zodat je je balans terug gaat vinden, en veel lage sprongetjes en in-uitjes.
Ik zit ook anders in mijn springzadel dan in mijn dressuurzadel, omdat het punt van balans ook net ergens anders zit, immers omdat je beugels ook een stuk korter zijn en omdat een dressuurzadel inderdaad vaak meer wrong heeft, en vooral ook op een andere plaats. Dressuurzadel is lang, heeft lange zweetbladen en naar 'onderen' gebouwd. Terwijl je op een springzadel kort zit, korte zweetbladen hebt en die zijn naar 'voren' gebouwd.

Maar als je paard niet blij wordt van dit zadel moet er sowieso een andere komen. En geef het dan de tijd om goed je balans in te vinden, kun je ook wel met relatief lange beugels beginnen en dan steeds iets korter maken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 17:40

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:49

koetjeboe schreef:
dit zadel loopt hij goed onder alleen de stubben vzh die ik had gekocht voor het springen niet.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1044338009

Geen idee of je het zo kan zien. maar hier spring ik met het dressuur zadel

Valt me niet tegen, en dan met name je onderbeen niet. Als je gaat springen in een dressuurzadel is het moeilijk om die vaak stil te houden, omdat je je bovenlichaam naar voren brengt, en dus het punt van je balans ook, vinden je (onder) benen niet genoeg steun en vliegen die naar achteren. Maar dat komt ook omdat jij best wel rechtop blijft zitten, en dat kan ook wel want het staat nog zo laag dat je hier ook heel slecht een goede springhouding kan aannemen omdat je 'amper' springt, snap je wat ik bedoel? :P

Als je dit niveau wil blijven doen zou ik zeggen; lekker laten. Maar als je toch iets serieuzer wil gaan springen en toch richting de B wil gaan, dat staat toch al op 1.00m, zou ik wel echt een springzadel aanschaffen. Mijn advies is dan ook om eens te kijken naar eventingzadels, die hebben eigenlijk altijd net wat meer wrong dan een springzadel en lange singelstoten, kun je je dressuursingel dus aanknopen, of kijken naar een veelzijdigheidszadel.

Ik weet niet wat je maten en je budget is maar ik zag toevallig op fb een eventingzadel te koop, met best wel wat wrong voor iets van 700 euro. Niet mijn zadel maar als je interesse hebt, stuur je maar even een pb'tje dan kijk ik of ik de advertentie nog terug kan vinden.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:56

Afhankelijk van het paard rij ik op stubben Siegfried en Kent en Masters springzadel S line. Zadels onderling is een wereld van verschil. In jou geval zou ik de K&M spring nemen. Doordat KenM dieper en zachter is zit je veel steviger. Wrongen zijn verstelbaar. Persoonlijk ben ik niet een voorstander van verplaatsbare wrongen wegens de kwaliteit klitterband. Bij K&M is het zeer belangrijk om de juiste inch maat te nemen, Klein zit je te vast, te groot vervallen de voordelen. In jou geval neem geen plat zadel.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 17:57

Bedankt voor de tip.
Ik heb niet echt de ambitie om wedstrijden te gaan rijden daarvoor vind ik het nog te spannend.
dit was 60 cm en heb een keer 80 gesprongen.
Met crossen durf ik wel meer.
Zit dan meer in de flow en kan zelf ook makkelijker mee komen in de hindernis.
Maar de link hoeft niet.
Denk dat ik hem maar een keer op de trailer zet voor een afspraak bij country mill in nijkerk.
Daar hebben ze vaak aardig wat 2e hands zadels liggen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 18:36

Kent en masters zit inderdaad ook vrij diep.
Die heb ik getest en niet gekocht omdat ik graag vrijheid heb in een zadel.

Heb nu een prestige roma die geeft in de cross ook fijn steun maar sluit je niet op